Forfatter Emne: Smøring af rullelejer?  (Læst 17370 gange)

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
Smøring af rullelejer?
« Dato: Januar 18, 2018, 14:27:39 »
Jeg har fået mig et vinterprojekt - måske til 2 vintre :D i form af en lille oldgammel fræser, som meget mildt sagt trænger til en kærlig hånd. - Ellers var det jo heller ikke et projekt. ;D

I begge ender af horisontalakslen sidder et konisk rulleleje ( SKF 30209 )  og  hele akselrøret var fuldt af gammelt stivnet/hærdet fedt, som skulle brækkes ud.
Akslen er Ø 45, og røret Ø 75, så der er plads til meget fedt. :o

Der sidder også en lille fedtnippel ved hvert leje, men kanalerne fra dem munder ud ca. 1,5 cm bag lejerne inde i røret.

Kan det passe, at røret (som det var) bare skal fyldes med fedt, uden kontrol med, hvor ny fedt. som senere bliver sprøjtet hen, så forvilder sig hen. - Det skulle jo gerne finde lejerne. [quest]

Skal jeg dreje et par ringe af POM eller lignende til at sidde lige bag smørekanalerne og holde fedtet ud mod lejerne. [quest]

ELLER skulle der i mange, mange år have været brugt olie i stedet for fedt. Man kan jo godt pumpe olie gennem de små nipler, og det kan selv løbe hen til lejerne.  [quest]

De steder, jeg kan finde om smøring af SKF koniske rullelejer, står der godt nok fedt.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Smøring af rullelejer?
« Svar #1 Dato: Januar 18, 2018, 14:43:51 »
Min største erfaring med koniske rullelejer er hjullejer på biler.
Dem eftersmører man jo oftest ikke, så der er fedt jo alt rigeligt.
Jeg er ikke klar over hvilke omdrejninger et hjul kører med, men det kører jo MANGE kilometer imellem lejeskift.
De typer fedt man får i dag, er jo også radikalt anderledes end dem man kunne få da din fræser var ny. :)

Jeg tror da ikke at jeg ville blinke ved at bruge en god fedt. :)
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Neubert

• Hero Member
« Svar #2 Dato: Januar 18, 2018, 15:10:44 »
der ville jeg også som Søren skriver, fortsat bruge fedt.
Trods alt har det nok taget en god del år at få det rør fyldt med fedt  ;)
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #3 Dato: Januar 18, 2018, 17:29:43 »

I min gamle GT6 fra 68 skal hjullejerne godt nok eftersmøres med alm. kuglelejefedt, men der kommer fedtet også væltende ud af selve lejet ved et enkelt tryk på sprøjten.
På fræseren vil fedtet jo forsvinde ind i røret, hvis jeg ikke laver noget til at holde på det. :-\

Men på en bil med 55 cm. hjuldiameter, som kører 130 på motorvejen, snurrer hjulene 1254 omd/min.

Det svarer vel nogenlunde til max på sådan et gammelt fræsemonster, så jeg kunne jo nok godt bruge noget moderne "evighedsfedt" og så bare glemme smøreniplerne. Det er nemt at skille ad, så jeg kan jo evt. "lave service" hvert andet eller femte år efter behov. ;)

Hvad hedder sådan noget superfedt [quest]  Skal det være noget med molybdæn i eller - - - [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
« Svar #4 Dato: Januar 18, 2018, 17:36:38 »
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

jens

• Hero Member
« Svar #5 Dato: Januar 18, 2018, 17:47:06 »
Tommy jeg er ikke meget for du kalder fræseren for oldgammel, den er jo magen til min..  ;D ;D ;D

På en tidligere drejebænk, med samme type lejer, synes jeg at den skulle forkæles med en gang molykote fedt, det var en rigtig skidt ide, lejerne blev lidt varmere, og molykote fedt sviner pænt meget når det flyver rundt, så det blev fjernet igen, og der kom almindelig fedt i.

Tror det bedste er almindelig konsistensfedt, og begynder lejerne at varme lidt, bliver fedtet tyndt og løber ind til lejerne, og smøre, bare der er fedt tilstede.
Tror ikke du skal oversmøre, det fik jeg gjort med det Pedersen vertikalhoved jeg byggede om, det tog lidt tid inden den overskydende fedt var væk, og det pynter jo ikke ligefrem på omgivelserne, når det slynges ud.
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #6 Dato: Januar 18, 2018, 19:35:31 »

Jens. Jo jo, men nu er du jo også et helt år ældre end jeg, så vores forudsætninger er lidt forskellige. ;D ;D ;D

Søren. Det var sjovt nok lige det jeg tænkte på - det ligger i skuffen til at smøre luftgeværer med. ;)

Men med Jens´s erfaringer ender det nu nok med en POM-ring i begge ender. Så holdes fedtet tæt på lejerne, og jeg er fri for at pumpe ½ liter ind i røret.
Mvh. Tommy

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
« Svar #7 Dato: Januar 18, 2018, 20:08:53 »
Hvor er alle billederne forresten?? Alle kan jo komme her og sige at de har købt ny fræser?? ;)
Mvh Søren

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #8 Dato: Januar 18, 2018, 21:48:46 »
Hvor er alle billederne forresten?? Alle kan jo komme her og sige at de har købt ny fræser?? ;)

Jeg har bestemt ikke sagt, at jeg har købt en NY fræser. ;D

Men af hensyn til mit omdømme og Hans Ingvorsens nerver, skal der lige foretages en taktisk oprydning, i de dele af værkstedet, som kommer med på billederne.  8)

Neubert kan bevidne dens eksistens, men han flygtede godt nok skrigende ud af døren, da han så den. ;D   Øhh - eller måske var det grinende. [quest] ::) ;)
Mvh. Tommy

Neubert

• Hero Member
« Svar #9 Dato: Januar 18, 2018, 22:44:00 »

Neubert kan bevidne dens eksistens, men han flygtede godt nok skrigende ud af døren, da han så den. ;D   Øhh - eller måske var det grinende. [quest] ::) ;)

Hverken skrigende eller grinende  ;)
Jeg syntes bestemt det er en maskine med potentiale, den skal nok blive fin  :)

jens

• Hero Member
« Svar #10 Dato: Januar 18, 2018, 22:46:29 »
Kan du ikke klare oprydningen med Photoshop, så der kan komme billeder på  [quest]  ;D
Husk altid at skille tingene ad.

Neubert

• Hero Member
« Svar #11 Dato: Januar 18, 2018, 22:50:04 »
og Mht oprydningen Tommy
Du kan roligt tage billeder derude, der er set værksteder der roder langt mere  ::)

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #12 Dato: Januar 20, 2018, 14:51:44 »
For resten har jeg da to billeder af fræsemonstret fra den lade, hvor den var havnet efter et par år under et halvtag. (så kan oprydningen trækkes lidt endnu ;D) Planet havde heldigvis været dækket af, så det er rigtig fint, og de fleste bevægelige var beskyttet af en menneskealders gammel stiv fedt.

Det eneste som tilsyneladende var slidt var Y-møtriken, men der har Jens været så flink at forsyne mig et helt sæt, som vist kørte for langsomt for ham. - Jeg har ikke så travlt. ;)

Indrømmet; den havde nok virket for afskrækkende, hvis ikke der havde været en masse tilbehør med, som jeg eller skulle ud og lede efter senere. Lange og korte dorne, rodehoved og div. flycuttere m.m. alt i MK4. Desuden det viste lille delehoved, som er i rigtig god stand bortset fra malingen, og med 5 hulskiver. En rigtig fin skruestik i passende størrelse og et vertikalhoved i MK3, som passer værktøj med min bore bore/fræsemaskine.

Jeg er nok stadig ikke HELT sikker på, om den ender som "flot eller skrot", men det handler jo også bare om at have det sjovt. ;D 8)
Mvh. Tommy

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #13 Dato: Januar 20, 2018, 23:38:55 »
Nu skal jeg nok være flink og holde nerveren i ro. Men hvor er det nu du bor, jeg mener at Hjerlhede  ligger lige i nærheden, jeg er sikker på at sådan en fin gammel maskine ville være guld værd for dem
Så sparer du en masse fedt og du får god tid til at rydde op
Husk ind i krogende og blomsterne skal have vand

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #14 Dato: Januar 21, 2018, 10:16:06 »
Nu skal jeg nok være flink og holde nerveren i ro. Men hvor er det nu du bor, jeg mener at Hjerlhede  ligger lige i nærheden, jeg er sikker på at sådan en fin gammel maskine ville være guld værd for dem
Så sparer du en masse fedt og du får god tid til at rydde op
Husk ind i krogende og blomsterne skal have vand

Hjerl Hede kom for sent. - Så kan de lære det kan de. ;D

Men altså Hans ;) Jeg var da ellers helt sikker på, at netop du, som restaurerer "røvskubbere" og andre veteranknallerter, tydeligt ville kunne se al den charme og skønhed, der gemmer sig under rust og krakeleret maling på sådan en nydelig, lidt ældre dame.  :D :D :D

Seriøst, så skal den nu bare kunne trække et knivhoved til at "horisontalskrubbe" nogle emner i nogenlunde mål og vinkel, fordi det tager for lang tid på min bore/fræsemaskine.
Det kan den komme til, uden at jeg hele tiden skal frygte, at en finere og mere avanceret maskine går i stykker. Alt, hvad den måske kommer til at kunne bruges til der ud over, er ren bonus.
"Keep it simple" er ikke så dumt et motto for en rendyrket amatør som mig. :)

Og lige så seriøst. For Dælen da! Hvor ville jeg gerne have din evne til at holde orden, men hvad det angår, så er jeg vist bare født på en forkert torsdag. ???

Mvh. Tommy