Jamen jeg er skam heller ikke sikker
men det har været oppe herinde før.
Men hvis du nu har en 1kw. motor, så trækker den 1 kw. ud af omformeren ved normale 50 Hz.
Som Jens viser med motorskiltet, så stiger effekten ved højere frekvens, og hvis du regner på skiltet er effektforøgelsen rundt regnet 8 %, hver gang du øger hastigheden med 10 %. Det svarer nogenlunde til de fleste typeskilte.
Det er ikke sikkert, at den stigning er lineær, men med mere end 300 % hastighedsforøgelse, tror jeg du får problemer, hvis din omformer kun svarer til mærkestrømmen på motoren.
En f.eks. 1 kw. omformer er jo ikke nødvendigvis beregnet til en motor med 1 kw. mærkestrøm. Den er, som det også er udtrykt i manualen, beregnet til at levere en "typisk akseleffekt" på 1 kw. Altså det, du typisk har brug for at kunne trække ud af motoren.
Det er i hvert fald sådan jeg har forstået det, men du må heller ikke tro, jeg er nogen "ørn".
Indtil nu har jeg kun leget med det og forsøgt mig frem, men jeg synes også, at det stemmer, med det man læser herinde.
Sådan set forklarer det jo også det underlige svar, du fik fra Danfoss. Hvis ikke omformeren er overdimensioneret, vil effekten falde, hvis den køres op i en frekvens, som den ikke kan levere strøm til.
Mens Jens kører jo "på ekstremerne"
så det nemmeste er da, at få at vide, hvor stor hans omformer er, eller også ringe til Danfoss igen.