Forfatter Emne: Boxford AUD  (Læst 12147 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2617
Sv: Boxford AUD
« Svar #15 Dato: November 27, 2017, 13:00:28 »
Først og fremmest er det jo vigtigt, at gøre op med sig selv, hvor stor en maskine man har behov for.
Man kan lave små ting, på en stor bænk, men bygger man modeltog, er det nok ikke en god løsning.

Nu er Boxforden jo ret simpel opbygget, så de fleste reservedele, ville man jo selv kunne fremstille, ellers er der et godt udvalg på Ebay.
Kunne da forestille mig at reservedele til eks. en Wheeler ville være utrolig dyre, og svære at fremstille selv.

Nu har jeg jo fået taget alle de store spåner jeg har lyst til, og nøjes nu med café spåner, på min Boxford, og ofte meget mindre en den kan, for at minimere svineriet/rengøring... (og hobby skal jo tage lang tid, og koste mange penge)

Ikke at jeg har erfaring med Kina maskiner, men når man læser lidt rund omkring, og kikker på Youtube, er det mit indtryk at de fortrinsvis er de små maskiner der er bøvl med.

Der er for øvrigt kommet en del bænke på DBA, både fra forhandlere og private, bla to Boxford
« Senest Redigeret: November 27, 2017, 13:02:33 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
Sv: Boxford AUD
« Svar #16 Dato: November 27, 2017, 15:55:12 »
som i skriver, er det vigtigt at gøre op med sig selv hvad ens behov er. Jeg har en kineser optimum quantum D 250  med 380 volt motor. Den opfylder fuldt ud mit behov og præcisionen er der ikke noget i vejen med. I de fleste tilfælde er det jo ham der skruer på håndtaget der afgør det. Men det er en hobbymaskine og ikke en produktions-bænk , men prisforskellen er jo også til at få øje på.
mvh Jens.ews

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1380
Sv: Boxford AUD
« Svar #17 Dato: November 27, 2017, 16:44:20 »
Nej det er klart
uanset hvor god maskinen er, kan en fusker jo ikke præstere bedre end på en billig.
Men det næste er jo også, at hos nogle er glæden også at have noget der er godt, hvor andre bare vil have noget der virker.

Nu ved jeg ikke hvad sådan en D250 har kostet?
Men når man kigger rundt på nettet, så koster en kineser der bare kan lidt jo alligevel en del tusinde.



Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Boxford AUD
« Svar #18 Dato: November 27, 2017, 17:47:59 »

Nu ved jeg ikke hvad sådan en D250 har kostet?
Men når man kigger rundt på nettet, så koster en kineser der bare kan lidt jo alligevel en del tusinde.

MEN mon så netop ikke en stor del af kinesernes dårlige ry skyldes de enorme mængder af helt små og alt for billige maskiner, som markedet er blevet oversvømmet med. En drejebænk til samme pris som en food processor kan man altså ikke forvente meget af, men for dælen hvor er der solgt mange af dem, og rigtig mange håbefulde ejere har søgt hjælp på forums som vores, og dermed givet alle kinesere dårlig reklame.
Både Hans Ingvorsen og jeg har en mellemstor Optimum båndsav, og jeg tror da Hans vil give mig ret i, at den saver fuldt ud lige så godt, som en europæer til det 5 eller tidobbelte.
Hvor stor drejebænk man skal op i, for at det samme gør sig gældende, aner jeg ikke, men kinesernes produktionsomkostninger er ufatteligt lave (endnu) og de sidder vel stort set på verdens maskinproduktion, så selvfølgelig kan de også lave mindre kvalitetsmaskiner til andre priser end Vesten.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Boxford AUD
« Svar #19 Dato: November 27, 2017, 18:08:50 »

Og et PS.

Det er ikke fordi, jeg vil reklamere for kinamaskiner frem for andre, jeg synes bare, at der skal være "balance i regnskabet" og at "nye" muligheder ikke bare skal afskrives på rygter.

Jeg er glad for min Emco, men var alligevel for kort tid siden (lige ved) at blive fristet af en ældre englænder, fordi den havde lidt flere gevindmuligheder end min egen. - Lige indtil jeg fandt ud af, at den stort set skulle splittes totalt ad for at skifte remme.
Der er fordele og ulemper ved næsten alt. Min kone undtaget. ;)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 436
Sv: Boxford AUD
« Svar #20 Dato: November 27, 2017, 18:15:47 »

Der er fordele og ulemper ved næsten alt. Min kone undtaget. ;)


Ja selv konerne mener jeg der er ulemper ved, men så længe der er flere fordele end ulemper, så skal det nu nok gå  ;)
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1380
Sv: Boxford AUD
« Svar #21 Dato: November 27, 2017, 18:24:17 »
Det er rigtigt.
Men det jeg skriver er ikke baseret på rygter.
Jeg har selv prøvet flere maskiner i ~10~15.000kr klassen.
Og jeg synes ikke de var pengene værd.
Som jeg har skrevet flere gange, har jeg selv købt (i mine øjne) bedre maskiner til de penge.
Og det ikke målt i spåndybde..




Jeg har selv en båndsav som er asiat.  Motoren brændte hurtigt af. Styreruller er noget skrald.  Men med stort arbejde, så skærer den godt. ( og det er med klinger lavet i tyskland )

Jeg købte for 10 år siden en pilous til arbejdet, den er ca 1/2 gang større end min.  Den skærer meget, dagligt. Og den er decideret misbrugt da der kommer mange uerfarene og saver på den.
Den skærer stadig snor lige, og mekanisk er den stadig i god stand. Kun spindlen til skruestikken er ved at være slidt.
Den kostede ~ 4 gange så meget som min.  Men den er dælme også det værd.
Min ville ikke holde én månede hvis den blev brugt, bare lidt

Men som du skriver, så er det jo hobby. Så jeg kan godt leve med at den skærer nogenlunde, og langsomt.
Og så at jeg købte den for 400 gjorde det jo kun endnu sjovere.
Skulle jeg have en ny/anden, så ville jeg vælge en brugt proff maskine.  De koster ikke meget på dba

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357

rcflier

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: Boxford AUD
« Svar #23 Dato: November 29, 2017, 12:57:00 »
Jo, det er en god, gammel Boxford.

Men se lige efter slid - og om det er en tommebænk. Selv foretrækker jeg metrisk.

Hvis vi ser mod England, er der rigtig mange af de bænke, som blev brugt i skolerne.

Det er Colchester Bantam 800, 1600 og den nyere, firkantede 2000 (lidt Chipmaster),
Boxford og Denford. Endvidere Harrison 250, som også er solgt som Colchester.

*Husk at se efter, om det er en metrisk bænk, når du finder en.*

Men meget af det er forknoklet - det er som om, engelske børn er hårdere ved grejet.
Nok derfor er Colchester bænkene rimelig kraftigt konstrueret. Jeg havde et kort øjeblik
en EMCO Maximat Super11 fra en engelsk skole. Bygget mere som fint legetøj og kunne
dårligt klare dén behandling.

På eBay og andre steder er der rigtig meget tilbehør til skolebænkene.

Jeg har haft en del bænke - stort set uden at bruge dem. Myford Super7 (for lille og for "tommet"),
Weiler 220 (skøn, lille bænk), Weiler Primus (efterfølger til 220 - fin og stjernedyr), Harrison 300
(større - grim, min var slidt), og nu Colchester Chipmaster. Alle mine bænke har været metriske.

Husk at spørge f.eks. her på forum, inden du punger ud.

Held og lykke,
Erik

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2617
Sv: Boxford AUD
« Svar #24 Dato: November 29, 2017, 14:07:03 »
Min Boxford er spindlerne i mm, men skal man skære mm gevind, skal der et konverteringssæt af tandhjul til. (som jeg selv lavede) Så er fordelen jo så, at den kan skære alverdens forskellige stigninger i tommer.

Den på dba var fra en skole, og ofte er de næsten ubrugte, da metalsløjdt mange steder ikke rigtig vandt indpas.

Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Boxford AUD
« Svar #25 Dato: November 29, 2017, 14:24:58 »
Lige nøjagtig den bænk, er jeg sikker på, der har været til salg 1 eller to gange tidligere det sidste ½ års tid. Jeg kan bl.a. huske beskrivelsen af afskærmningen og at det ikke ser ud til, at der er skiftehjul med.
Det kunne måske skyldes, at den er med spindler i tommer, men det er da til at finde ud af i telefonen, uden at køre efter det.
Jeg tror, den stod til 18000 første gang.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1380
Sv: Boxford AUD
« Svar #26 Dato: November 29, 2017, 14:44:34 »
Ja dén boxford har været til salg et stykke tid.  Den startede på 15.500.

Som Jens skriver har der været solgt en del til folkeskoler til metalsløjd.
Boxford var den første der var sikkerheds godkendt til det. Switch ved motor/skærm/gearskift gjorde den forholdsvis sikker

Min kom fra ringsted, og var knapt brugt. Jeg købte den af en fra skolen, og gav 4500kr

Min South Bend 9" som er forløber for Boxforden, har stået på en folkeskole i Guldborg.
Jeg kender ham der den gang købte dem.
De købte 3 SB, og 3 Arboga bænk boremaskiner med gearkasse.
Maskinerne blev aldrig brugt. Og da pc'en blev populær, ville ingen lære om håndværks fag.
Maskinerne blev derefter foræret væk (!!!)
Han fik derfor et par boremaskiner og drejebænken

Bænken er dog med tomme skala. Men drejer altid med måleur, så det går.

- fantastiske maskiner i dén størrelse.

Men til 15.000kr ville jeg finde en anden.
« Senest Redigeret: November 29, 2017, 14:46:19 af RH »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2617
Sv: Boxford AUD
« Svar #27 Dato: November 29, 2017, 18:45:29 »
Hvis man får en bænk med tomme "skalaer" så har man da en god undskyldning for at købe DRO til den  ;D

På min Boxford var der heller ikke nogen længdeskala, så der lavede jeg selv en...
Husk altid at skille tingene ad.

Neubert

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 436
Sv: Boxford AUD
« Svar #28 Dato: November 29, 2017, 19:13:35 »
Hej
Om det er den rette model ved jeg ikke, men der er i dag kommet en til salg på facebook i gruppen "Hobby metal drejebænk og fræser" startpris 6000kr
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2617
Sv: Boxford AUD
« Svar #29 Dato: November 29, 2017, 19:22:01 »
Kikkede lige den på FB, den er oppe i 6600 kr, og bud runden slutter i dag kl 20,00
Det er modellen uden variatorgear, så motoren sidder omme bagpå, og ikke nede i foden som på dem med variator.

Billede af den på FB
« Senest Redigeret: November 29, 2017, 19:23:49 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.