Forfatter Emne: Bridgeport dele  (Læst 8287 gange)

RH

• Hero Member
Bridgeport dele
« Dato: Juni 14, 2017, 10:20:19 »
Hej

Jeg vil lige høre her på forum, om jeg kan være så heldig at en af jer ligger inde med dele, eller anden brugbar viden 😀

På min Bridgeport fræser er krandsen som hovedet er monteret på, og som kipper hovedet ødelagt. Dette fordi at tidligere ejer(e) højst sandsynligt har spændt for hårdt, og knækket stykker af støbegodset af 😵😞

Det gør hovedet svært at kippe, og bare træls at arbejde med, da boltene går i hullerne, og binder.

Samtidig er snekken og tandhjulet som det trækker på, også slidt.

Jeg havde egentligt tænkt mig at dreje den inderste del af sporene væk, og lave en ny og bolte på.
Men krandsen er også ødelagt udvendigt, så ved ikke om jeg får noget ud af at lave en ny inderring. Måske boltene vil låse i hullerne i den udvendige alligevel?

Derfor vil jeg høre om der er nogen der ligger inde med et brugbart hovede/led?

Eller har en anden god idé til løsning.

Mvh

RH

• Hero Member
Sv: Bridgeport dele
« Svar #1 Dato: Juni 14, 2017, 10:22:10 »
Lidt billeder af problemet

RH

• Hero Member
« Svar #2 Dato: Juni 14, 2017, 13:22:37 »
Jeg har lige prøvet at lave en anden bolt til t sporet. Som er 2/3 længere end ellers. Så den overlapper hullerne.  Umiddelbart kan det nok klare opgaven.
Det er svært at vurdere når der ikke er den rigtige vægt på.
Men det er da et forsøg værd 😀

Har dog måtte slibe lidt ud af hovedet, hvor boltene ellers puttes ind. Men satser på det går 🤔

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #3 Dato: Juni 14, 2017, 18:24:41 »
Nogen gange skal man have hjælp ude fra. Du skal ud og finde et firma som kan opvarme det til 700 - 800 C og så skal det mangle materiale gen opbygges med en elektrode som er til støbejern og der efter skal det fræses / drejes så det bliver ført tilbage til det oprindelig. Sådan noget er ikke gratis, men det er så en  vurdering man selv må tage

RH

• Hero Member
« Svar #4 Dato: Juni 17, 2017, 17:55:17 »
Svejse i støbegods synes jeg aldrig bliver godt.

Jeg har i stedet lavet nogle bredere bolte, og vendt tandhjulet som snekke kører på en halv omgang.  Det var slidt i toppen, og næsten ikke i bunden.
Nu kører det som det skal.
Heldigt og billigt sluppet 😀

Alternativt havde jeg sat mig for at lave en helt ny flange med t-spor osv, og bolte direkte på. Godt nok blev udhænget ~50mm længere, men det ville kunne gå an.

Jeg fik pris fra en dansk Bridgeport forhandler. Inkl moms, eksl forsendelse. 22.500kr.
Samme dele koster i USA 6500kr.
😵😱😨
(Hovede, snekke og tandhjul)

Fortsat god weekend
« Senest Redigeret: Juni 17, 2017, 19:10:56 af RH »

RH

• Hero Member
« Svar #5 Dato: Juni 17, 2017, 17:59:06 »
Lige et billede.

Hovederne på boltene er skåret på laser, og har samme yder og inder diameter som sporet. Så de passer perfekt.
Derefter boret og skærpet kraftigt, og tig svejset på. Og til sidst afdrejet så de passer i tykkelsen, og er helt vinkelret på.

jens

• Hero Member
« Svar #6 Dato: Juni 17, 2017, 19:07:36 »
Det ser rigtig godt ud, og med 4 bolte med større hoved, skal det nu nok holde.

Husk altid at skille tingene ad.

JensOC

• Hero Member
« Svar #7 Dato: Juni 30, 2017, 09:38:55 »
Hej RH. Jeg kan se på Videoer at manglende støbejern ofte erstattes med messing
som så fræses og slibes til mål.
Mvh jens
Læs hodjasblog.one på Nettet

RH

• Hero Member
« Svar #8 Dato: Juni 30, 2017, 23:59:57 »
Hej Jens
Jeg er ikke helt med hvad du mener.  Altså noget metal pålægning, eller helt nyt emne/drejekrans?