Forfatter Emne: Gevind, lavet let  (Læst 18653 gange)

Bjørn H

• Gæst
Sv: Gevind, lavet let
« Svar #30 Dato: Maj 28, 2017, 16:41:46 »
En standard dcmt platte vil ha' for lidt frigang på forreste flanke,og for meget på bagerste, og vil sikkert ha' en virkelig underholdende spånafgang 😝
Desuden vil den kun kunne skære 55 gr. Whitworth profil, medmindre du vinkler forsætteren OG drejer stålet i holderen så forreste del af skæret står i 30 gr.
Rigtige gevind skær er tiltet i den rigtige retning og er noget mere robuste end "normale" drejeskær.
Når du bruger hss, hjemme-slebet, så skal dit gevind stål, set fra siden ligne et stikstål - ca 70 gr. kile vinkel ( dvs 10 frigang og 10 spånvinkel) så har du et udgangspunkt
« Senest Redigeret: Maj 28, 2017, 17:02:05 af Bjørn H »

Max

• Hero Member
    • Sandcastle
« Svar #31 Dato: Maj 28, 2017, 23:24:51 »
Kan da ikke være så svært at lave sådan et gevind. Forsætteren på skrå ved 60 og kør frem og tilbage, så kommer det helt af sig selv

Husk lige at når man bruger den metode, ja så flytter man også stålet fremad hele tiden, noget der godt kan betyde noget
hvis man køre på en bænk som har endestop og automatisk styr på gevindet hele tiden.

Bjørn H

• Gæst
« Svar #32 Dato: Maj 28, 2017, 23:28:58 »
Medmindre du har en Cazeneuve, kører du sateme ikke op mod nogen stop når du har ledeskruen koblet ind  ;D

jens

• Hero Member
« Svar #33 Dato: Maj 28, 2017, 23:30:16 »
Hvis man skråtstiller fortsætteren, forskyder man jo også stålet fremad.-.
Så må man jo stille stoppet efter hvor stålet er længst fremme..

Har også kært med gevindstop på en Bagtinolles... Men jo også en Franskmand. :)
« Senest Redigeret: Maj 28, 2017, 23:32:15 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Bjørn H

• Gæst
« Svar #34 Dato: Maj 29, 2017, 06:02:04 »
Hvis man skråtstiller fortsætteren, forskyder man jo også stålet fremad.-.
Så må man jo stille stoppet efter hvor stålet er længst fremme..

Har også kært med gevindstop på en Bagtinolles... Men jo også en Franskmand. :)
[th] jajajaja - øh Oui! men når man kører med "de gamle" formel 1 maskiner - også
Schaublin 135,Hardinge og Monarch såvidt jeg husker - så HAR man taget højde for den lille forskydning - fra start af 8)

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #35 Dato: Maj 29, 2017, 10:32:13 »
En standard dcmt platte vil ha' for lidt frigang på forreste flanke,og for meget på bagerste, og vil sikkert ha' en virkelig underholdende spånafgang 😝
Desuden vil den kun kunne skære 55 gr. Whitworth profil, medmindre du vinkler forsætteren OG drejer stålet i holderen så forreste del af skæret står i 30 gr.
Rigtige gevind skær er tiltet i den rigtige retning og er noget mere robuste end "normale" drejeskær.
Når du bruger hss, hjemme-slebet, så skal dit gevind stål, set fra siden ligne et stikstål - ca 70 gr. kile vinkel ( dvs 10 frigang og 10 spånvinkel) så har du et udgangspunkt

Det første forstod jeg vist ikke alt sammen. ;)  Det var faktisk noget 48X2 Withworth til en spændetangsholder, jeg tænkte på, på grund af vinklen, men det dur den så ikke til alligevel.
Sådan synes jeg faktisk også (nogenlunde) mine stål ser ud. Min "læremester" hedder jo Youtube  ;) og det kan da godt være, at de blev lidt "pænere", hvis jeg lavede sådan en skabelon, som T.O.T viser 10,20 min. inde i filmen. - Lidt senere kommer der i øvrigt en god forklaring på skråtstillet fortsætter.

Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Max

• Hero Member
    • Sandcastle
« Svar #36 Dato: Maj 29, 2017, 13:57:13 »
Prøv at kikke i Utke's Værkstedsteknik side 322 i 1973 udgaven eller side 292 i 1955 udgaven.

Bjørn H

• Gæst
« Svar #37 Dato: Maj 29, 2017, 16:25:29 »

Det første forstod jeg vist ikke alt sammen. ;)  Det var faktisk noget 48X2 Withworth til en spændetangsholder, jeg tænkte på, på grund af vinklen, men det dur den så ikke til alligevel.
Sådan synes jeg faktisk også (nogenlunde) mine stål ser ud. Min "læremester" hedder jo Youtube  ;) og det kan da godt være, at de blev lidt "pænere", hvis jeg lavede sådan en skabelon, som T.O.T viser 10,20 min. inde i filmen. - Lidt senere kommer der i øvrigt en god forklaring på skråtstillet fortsætter.

hmm - rimeligt sjældent at metrisk 48X2 har whitworth profil ??? det jeg skriver om for lidt og for meget frigang er fordi et gevind har  en stigningsvinkel - jo større stigning og jo mindre diameter - jo større vinkel - og det er ret vigtigt at gevindskæret har cirka samme frigang iforhold til begge flanker. Derfor har "rigtige" gevindskær sæt af underlagsplatter med større, eller mindre end "normal" vinkel - OG for at gøre forvirringen total - modsat vinklede til venstregevind (skær-fabrikanterne plejer at ha' solid info i deres gevind-sektion)
MEN i et gevind som 48X2 (relativ lille stigningsvinkel) er du meget langt fra ekstremerne, men tjek lige flankevinklen - 60 eller 55 ?.
ja - Utke og en lille gevindskabelon er et must

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #38 Dato: Maj 29, 2017, 20:44:47 »
Jeg ved jo sådan set ikke om det hedder Withworth, når der er er 48x2. En Withworth 12 eller 13g/" gevindlære passer ikke, men en M2 kan ikke nå i bund, fordi det er skåret i for lille vinkel. Når jeg sliber et 55gr stål (efter en slibelære), passer det i skæringen.

Utke er skam studeret, og der står jo også alt det rigtige, som så "bare" skal omsættes til praksis. ;)  Nu har jeg oven i købet forstået det, der står om at forskyde stålet lidt hver gang (jeg har ellers altid min fortsætter på tværs) så det kan jeg jo gøre, hvis det driller.

Alle siger at øvelse gør mester - der er ikke rigtigt nogen, der siger hvor lang tid det tager.  8)

Tak for svarene.
« Senest Redigeret: Maj 29, 2017, 20:52:00 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #39 Dato: Maj 29, 2017, 22:38:02 »
Tommy der findes slibelærer til 60 mm og 55 tomme . Så skal du sætte forsætter slædet på 60 / 30 eller 55 / 27,5, Så køre du frem og til bage og tager spån dybten  med forsætteren og bruger tværslæden til at køre stålet fri ved gevind slut. Ind til du når gevind dybten
Det er det jeg kalder gevind lavet let og der bliver et flot og fint gevind uden revet kanter
Nemmer kan det ikke være

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
« Svar #40 Dato: Maj 30, 2017, 05:58:36 »
Gevindet til spændetænger er ofte en slags bastard gevind. Nogle er savtakkede, andre meget flade på toppen, og andre er en blanding af mm og tommer.
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #41 Dato: Maj 30, 2017, 08:21:31 »
Tommy der findes slibelærer til 60 mm og 55 tomme . Så skal du sætte forsætter slædet på 60 / 30 eller 55 / 27,5, Så køre du frem og til bage og tager spån dybten  med forsætteren og bruger tværslæden til at køre stålet fri ved gevind slut. Ind til du når gevind dybten
Det er det jeg kalder gevind lavet let og der bliver et flot og fint gevind uden revet kanter
Nemmer kan det ikke være
Det har jeg vist nok styr på Hans. Det der irriterede mig lidt, var at alle andre åbenbart kan skære større gevind end jeg - UDEN at dreje fortsætteren.
Det går nok endda - men tak.

Søren: Så er det nok en bastard jeg har, og sikkert derfor den var så billig. ;D  (Kræmmermarkeds fund)

Det kan være, at det er gutten fra Ivans video, der har lavet den.  ;D ;D ;D
Mvh. Tommy