Forfatter Emne: Gevind, lavet let  (Læst 18665 gange)

ivan

• Hero Member
Gevind, lavet let
« Dato: Maj 24, 2017, 11:14:26 »
Dav i gruppen

Jeg har set en video på Youtube hvor han laver et gevind meget let.

Jeg forstår ikke helt hvordan han læser  ???  "roebuck Zeus Data Charts and reference Tables for Drawing Office Toolroom&Workshops.

Her er der link til video.

Der skal nok lige spoles tilbage til 4:40

Jeg har den bog han henviser til.

Nogen der kan hjælpe [quest]

Hi
Ivan

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Gevind, lavet let
« Svar #1 Dato: Maj 24, 2017, 11:45:54 »
Glemmer han ikke bare at fortælle det er stg. 3.0 gevind han laver? 24-3=21 mm.

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

ivan

• Hero Member
« Svar #2 Dato: Maj 24, 2017, 11:58:22 »
dav

det ved jeg ikke rigtigt.

som sagt den bog han henviser til forstår jeg ikke hans aflæsning.

Lad min prøve at give et eks.

Ø:60

Er ø:54,5

Han er jo, åbenbart, ligeglad med stigning, dan ikke ændre på opsætning af gevind tandhjul.

Hi
Ivan

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #3 Dato: Maj 24, 2017, 12:23:36 »
Hvis "bogen" er den han står med i hånden, er det så ikke en ganske almindelig gevindtabel? Vinkler, dybder, højder osv. på div stigninger og diametre.

Han skal jo ikke ændre stigning fra indvendig til udvendig skæring af det samme gevind.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Max

• Hero Member
    • Sandcastle
« Svar #4 Dato: Maj 24, 2017, 13:29:24 »
Det ser da ikke ud til at han laver noget som helst der er anderledes end det man normalt gør når man snitter gevind. Derimod er det håndtag han bruger på hovedspindlen faktisk en sjov ting som godt kan få mig til at overveje at lave noget lignende, det er jo meget nemt og man laver jo normalt ikke mange gevind ad gangen. Og så overvejer jeg også at lave en stålholder hvor gevindstålet kan løfte sig så man slipper for at køre det væk når man bakker.

Bjørn H

• Gæst
« Svar #5 Dato: Maj 24, 2017, 16:54:26 »
det pragtfulde ved metriske gevind (iso profil) er at du ikke behøver nogen tabeller - -
gevindboret/udboringen til det indvendige gevind er altid udv. diameter minus stigning - punktum 8)

ivan

• Hero Member
« Svar #6 Dato: Maj 24, 2017, 19:22:17 »
Tommy: stigningen er  da forskellig fra et ø10 til et ø25, eller hva'

Hvis man ser hele videoen ændre han ikke noget fra en 24mm til en 27mm men jo det er jo sammestigning 3mm.

Ok det er nok mig der er en "bøf" ::) og jeg ser nok forkert på det.

ok tråden slutter her.

Takker mange gange for alle indput.

Hi
Ivan

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #7 Dato: Maj 24, 2017, 22:00:23 »
Ivan. Jeg har selv "bøffet" rundt i gevind indtil for ikke så længe siden. Det virker uoverskueligt, og som en voldsom masse tal, men man kan godt lave noget der dur, uden at gøre det til raketvidenskab.

Start med en 10 mm stang og et alm. 60 gr gevindstål og lav så "noget" der passer i en 10 mm møtrik. Det gevind du har lavet har en udvendig diameter (naturligvis) og en indvendig diameter (som forvirrer, fordi den ikke har noget indvendigt gevind at gøre, men blot er diameteren målt inde i bundet af dine udvendige gevind. - Dumme tabeller som ikke fortæller tingene ordentligt  ;)

I alm metrisk gevind er stigningen (vandringen pr omgang) forskellig for (næsten) alle diametre (F.eks. Ø10 og Ø11 har begge en stigning på 1,5)
Når du når til at lave "din egen møtrik" altså indvendig gevind, så skal du tænke på det Bjørn skrev, at indvendig "udboring til indvendigt metrisk gevind altid er udvendig gevind minus stigning. Altså et hul på 8,5 mm til et 10 x 1,5 gevind.

Når man "bøffer" nok med det, falder det lige pludseligt på plads. ;) [th]
« Senest Redigeret: Maj 24, 2017, 22:07:56 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

Bjørn H

• Gæst
« Svar #8 Dato: Maj 24, 2017, 22:34:39 »
og, hvis du vil vide HVOR dybt du skal ned (på radius) så kig her: (tabellen forudsætter at dit gevindstål "cirka" svarer til profilet til den aktuelle stigning - men til hobbybrug er den go' nok)
 https://www.mitsubishicarbide.com/application/files/5314/7191/5783/tec_threading_depth_external_en-us.pdf
Coromant havde engang en dejlig lille plast-regnestok der dækkede alle "gængse" gevindtyper og stigninger - det findes alt sammen på nettet i dag - Mitsubishi pdf'en var første hit på google  ;)

Max

• Hero Member
    • Sandcastle
« Svar #9 Dato: Maj 24, 2017, 22:34:49 »
Husk lige at "almindeligt metrisk" gevind indeholder alle mulige stigninger, ikke bare en pr. diameter. Netop derfor kan man jo fint skære 18 mm. og 26 mm. gevind med samme stigning uden der er noget galt i det.

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #10 Dato: Maj 24, 2017, 23:16:02 »
Husk lige at "almindeligt metrisk" gevind indeholder alle mulige stigninger, ikke bare en pr. diameter. Netop derfor kan man jo fint skære 18 mm. og 26 mm. gevind med samme stigning uden der er noget galt i det.

OK da. :) Men kan du så ikke definere den "gængs handelsudgave af metrisk gevind mellem metrisk fingevind og metrisk grovgevind" med et bedre ord end almindeligt. ;D
Jeg forsøgte at undgå forvirring. ;)
Mvh. Tommy

Max

• Hero Member
    • Sandcastle
« Svar #11 Dato: Maj 25, 2017, 00:48:25 »
Hvad der er almindeligt, ja det kommer meget an på hvem brugeren er, en elektriker, en urmager, en fotohandler, en smed, en mekaniker og så vidre har jo hver sin opfattelse hvad almindeligt gevind er. Der er jo det der er så dejligt ved standarder, der er så mange af dem at man altid lige kan finde en der passer til netop det man har brug for. Men skal jeg bruge en 10 mm bolt af dem vi normalt bruger, ja så vil jeg nok bede om en "M10x1,5" bolt.

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #12 Dato: Maj 25, 2017, 01:26:38 »
Jeg sidder lige her med en gevindtabel, og hvis man tager at udsnit så kan man se at 12 mm standart er 1,75 St. Men den samme bolt findes også som 1,5 og 1,0 St . Men den mest almindelig handels vare er 1,75 - 12 mm bolt / møtrik

ivan

• Hero Member
« Svar #13 Dato: Maj 25, 2017, 09:24:12 »
Dav i gruppen

Altså stigning ændre sig over størrelse på gevind, right [th]

Som jeg ser/høre hele filmen siger han jo at han ikke ændre noget som helst, når han laver forskellige gevind størrelser. Right

Som jeg kikker på gevind så er der for et Ø10, stigning på 1,5mm, og på et Ø 36, stigning 4,00mm. Right

Og som sagt ændre han ikke på maskinens opsætning, det burde han vel gøre.

Eller er det mig der høre hvad han siger godt nok

Hi
Ivan

jens

• Hero Member
« Svar #14 Dato: Maj 25, 2017, 09:53:15 »
Når du selv skære gevindet, kan du jo lave lige den stigning du har lyst til.

Men der findes jo også fingevind inden for standard gevind.
Så skære du et M10 x 1.5 som er standart, findes der også eks et M30 x 1.5 i metrisk fingevind, så samme stigning til et meget større gevind.
Husk altid at skille tingene ad.