Forfatter Emne: Størrelse på drejestål  (Læst 11202 gange)

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
Størrelse på drejestål
« Dato: Maj 22, 2017, 11:49:50 »
Den lille RGD Dickson klon QCTP som jeg har haft et års tid, kan kun tage 12 mm stål, så dem har jeg efterhånden nogle stykker af.

Det har hele tiden været meningen, at når (engang ;) ) jeg forhåbentligt får lavet mit eget QCTP design, så ville jeg til at bruge 16 måske 20mm stål.

Nu er jeg blevet en smule i tvivl om, om det vil gøre nogen forskel på en Emco Super 11 med 2 hk motor.

Jeg har egentlig indtryk af, at mange mest bruger store stål på mindre bænke, fordi det er dem der er lettest at finde brugte.

Mange typer stål går godt nok en tak op i plattestørrelse fra 12 til 16 mm, men har det nogen betydning?
Stålets "hoved" sidder jo helt inde ved holderen, så faktisk er det vel stivheden i blok og holder, som er vigtig.

Vil det gøre nogen væsentlig forskel [quest]

Man kan jo også dreje store diametre med et 6 mm toolstål
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

• Hero Member
Sv: Størrelse på drejestål
« Svar #1 Dato: Maj 22, 2017, 14:00:31 »
Når jeg rykker 5 mm af rustfrit stål så bruger jeg et stål på 25, men så er alt også spændt så hårdt for at det nærmer sig bristepunktet, men mindre kan også gøre det. Det tager bare lidt længer tid. Du skal også tænke på hvor meget motor karat har du til rådighed. Når du skriver 2 hk så mener jeg at en 16 mm stålholder er mere end nok. Det første man drejer af er skrup, der kan det være lige meget med overflade, så tager du til sidst en slet spån og en anden tilspænding og skære meter og køre ind på mål

jens

• Hero Member
« Svar #2 Dato: Maj 22, 2017, 16:08:10 »
Det er mest hvis du har et langt udstik, at skaf størrelsen for alvor betyder noget, så jeg vil mene at 16mm er alt nok.
Men som du selv er inde på, er det ofte nemmere at finde stål med 20 eller 25mm skaft.
Især til udborestål kan det være en fordel, med en god skafttykkelse hvis man har langt udstik.

Jeg har da på mit tidligere arbejde taget 12,5 mm spån (25mm på diameteren) med en stål med 25x25 mm skaft, så jeg tror meget andet bøjer af inden drejestålet.

Men når du selv laver stålholderene har du jo alle muligheder.
Jeg lavede da lige et par holdere til 32 mm stål, men kun fordi jeg havde et par stål i 32mm.
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #3 Dato: Maj 22, 2017, 17:12:13 »
Anledningen var egentlig, at der var en flok blandede, gode stål i 16 og 20 mm på Ebay til en rigtig fin pris, men de er solgt nu, så ind til videre er der ingen stress. ;)

Udborestål siger sig selv, men dem skal der jo laves specielle holdere til alligevel. Jeg kan også godt se, at man kan få brug for et længere udstik på en sideholder, men normalt er mine projekter jo ikke så avancerede, og jeg har tid til at nøjes med mindre spåner end både 5 og 15 m.

Jeg tror, at jeg satser på de stål jeg har i første omgang, og så ser hvordan det funker.
Det er bare somme tider lidt svært at lade en god handel smutte. ;D

Tak
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

RH

• Hero Member
« Svar #4 Dato: Maj 24, 2017, 06:57:22 »
Hvad er det for nogen café spåner du tager der Hans. - 5mm? 😂

Som Jens skriver kan et 25mm skaft tage meget større spåner.  Jeg er sikker på at der er andre ting der 'gi'r op' før stålet. 

Hvorfor mener du at der skal specielle holdere til udborestål?
Kun hvis de er helt runde vel?
Alle mine borestænger med platter er bearbejdet i top og bund, så de ligger fint i en alm. Sideholder ☺

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #5 Dato: Maj 24, 2017, 10:51:34 »
Jamen det er jo netop det med, at noget andet giver op først, jeg mener.

Iflg manualen er de plattestål, som i tidernes morgen er leveret med bænken, 12 mm. Og den QCTP, som de solgte som tilbehør, er 60X60 mm og holderne er til de nævnte 12 mm stål.

Det er en god og nøjagtig bænk, som jeg er glad for, men den er ikke bygget som en russisk kampvogn.
Jo større blok / holdere / stål man bruger, jo større afstand får man fra skærepunkt til centerbolt, og jo større vrid får man i bænken - så hvorfor "skyde gråspurve med kanoner".

Handler det endelig om spåntykkelse, så belaster det mindre, at tage lidt større spåner så tæt på centerbolten som muligt.
Jah ja. Teori - jeg ved det godt. ;D men alligevel.

Borestålene har du selvfølgelig ret i, jeg har da også et par "flade". Det var vist mest fordi jeg har set billederne af Jenses imponerende samling af hjemmelavede holdere - og man skal vel sætte barren lidt højt. :D 8)
« Senest Redigeret: Maj 24, 2017, 10:53:10 af Tommy »
Mvh. Tommy

Bjørn H

• Gæst
« Svar #6 Dato: Maj 24, 2017, 16:58:30 »
det er oftest centerhøjden over forsætterens overside der sætter grænsen - det tal er nyttigt at "ha' i hovedet" når man shopper
drejestål og hurtigskiftgrej

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #7 Dato: Maj 24, 2017, 17:10:52 »
det er oftest centerhøjden over forsætterens overside der sætter grænsen - det tal er nyttigt at "ha' i hovedet" når man shopper
drejestål og hurtigskiftgrej

Ja og med center 24 mm. over fortsætteren, skal jeg jo ikke til at bruge 25 mm stål. ;)

Med mindre da, at de kan gå ned langs fortsætteren. - Men det kræver jo så en stor blok = stort "udhæng" = stor belastning. - Verden er en svær størrelse. :-\
Mvh. Tommy

jens

• Hero Member
« Svar #8 Dato: Maj 24, 2017, 23:24:45 »
Centerblokken på min boxford er 70 x 70mm og det passer lige med at stålholderne kan komme "under niveau"
men bruger kun stål med 25 og 32 mm undtagelsesvis, for som nævnt øger det jo udhænget.
De stålholdere har jeg så lavet højere /dybere, så de stadig har indgreb i min 75 % af centerblokkens højde.

Jeg synes at stål med 16 mm skaft er det der passer til min bænk, men kunne også fint bruge 12mm

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #9 Dato: Maj 25, 2017, 01:09:59 »
Til RN: Nu har jeg kun 5 hk at gøre godt med. Og selv der er der store kræfter spændt for. Det skal sidde godt fast og man skal tænke sig om. Vores sygehus er lukket for år tilbage, så 5 mm går fint

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #10 Dato: Maj 25, 2017, 11:16:48 »
Centerblokken på min boxford er 70 x 70mm og det passer lige med at stålholderne kan komme "under niveau"
men bruger kun stål med 25 og 32 mm undtagelsesvis, for som nævnt øger det jo udhænget.
De stålholdere har jeg så lavet højere /dybere, så de stadig har indgreb i min 75 % af centerblokkens højde.

Jeg synes at stål med 16 mm skaft er det der passer til min bænk, men kunne også fint bruge 12mm

70 x 70 passer også på min fortsætter, men jeg vil også tro, at din Boxford er bygget en tand stivere end min Emco. I hvert fald, når man kommer helt op i fortsætteren.

De originale firkantholdere passede (i hvert fald på min) på fortsætteren, og der sad stålet inde i holderen (altså inde over fortsætteren. Det giver væsentligt mere udhæng / belastning, når det bliver sat i en holder som hænger uden på fortsætteren.

Man kunne jo også droppe fortsætteren, 0g bare have den i reserve til konusdrejning o.l.  ;)

Jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg synes om ideen.
Mvh. Tommy

jens

• Hero Member
« Svar #11 Dato: Maj 25, 2017, 20:06:28 »
Ja det har givet noget ekstra udhæng at skifte fra min firkantholder, som var en type som kunne drejes i 8 pos rundt, og låste med et kuglesystem.
Så hvad stivhed angår er hurtigskiftet i den gale retning, men det har ikke givet anledning til problemer.

Men da helt sikkert vil det da give mere stivhed at fjerne fortsætteren, dog ikke noget jeg kunne finde på så længe det fungere med fortsætteren.

Men da bestemt en mulighed at lave en mellemflance, og montere hurtigskiftholderen direkte på tværslæden, til vanskelige opgaver.

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #12 Dato: Maj 26, 2017, 12:00:56 »
Men da bestemt en mulighed at lave en mellemflance, og montere hurtigskiftholderen direkte på tværslæden, til vanskelige opgaver.

Joh! - Eller stille fortsætteren ned i skabet, og finde den frem de få gange, man faktisk har brug for den. ;)

Hvis stålet kan vinkles ved at dreje hurtigskiftblokken, er det jo ikke så tit der er reelt brug for en fortsætter. Og det tager et minut at skifte, hvis man skal lave store gevind, en konus eller et "skråt bryst".

Nå men det er der vist rigelig tid til at overveje.  ;)
Mvh. Tommy

jens

• Hero Member
« Svar #13 Dato: Maj 26, 2017, 15:12:46 »
Ja bestemt en god ide at lave en fast blok i stedet for fortsætteren, og så nøjes med at finde fortsætteren frem ved festlige lejligheder.
Skulle jeg lave sådan en blok blev den lavet, så den kunne drejes rundt i grader ligesom fortsætteren.
Jeg har en eller anden indgroet vane med at centerblokken aldrig skal drejes, men sidde hvor den låses fast med stiften.

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #14 Dato: Maj 26, 2017, 16:13:42 »
Det var sådan set nok både bedre og også nemmere at lave, så det funkede problemløst. [th] Det ER somme tider lidt noget "skrammel" at dreje med hurtigskiftblokken - den sidder bedst med en tap.

Man kan godt få gode ideer fra Youtube, men man kan også se sig blind på løsningerne.
Mvh. Tommy