Forfatter Emne: Hjælp! Mit hulbor sidder fast! (Hartmann typr 150)  (Læst 23607 gange)

Hugo

• Full Member
Hjælp! Mit hulbor sidder fast! (Hartmann typr 150)
« Dato: April 26, 2017, 22:58:02 »
Så fik jeg boret mit 40 mm hul i 8 mm jern :-)
Det gik over alt forventning - jeg kan ikke få armene ned :-D

Da jeg så skulle afmontere boret så kan jeg ikke løsne det :-(

Som glad amatør ved jeg jo hvordan min maskine skal se ud og hvad der evt. mangler på den. Jeg ville tro der måtte have været en sted med  minimum to lige kanter over borepatronen - fx på den aksel som borepatronen - som en fastnøgle kunne holde fast i?
Der er bare ikke noget sted en fastnøgle kunne gribe fast :-( Der er et stykke af akslen som ser noget medtaget ud. Som om noget har slidt temmeligt voldsomt på akslen  :-(

Når jeg montere boret så drejer jeg bare borepatronen modsat boreretningen og bruger bare hånden og så spænder den boret fast. Når jeg så har skulle løsne så drejer jeg bare modsat, men nu så drejer akslen med og kæberne udviger sig ikke :-(

Nogen forslag?
Hvordan løsner jeg et bor som har spændt sig selv fast!??!?

Jeg er så glad for min maskine - det tog 5 minutter, så var det hul fixet :-) Det har tidligere taget 45+ minutter at lave med en håndholdt boremaskine og så blev det vild skævt.

Med venlig hilsen
Hugo

jens

• Hero Member
Sv: Hjælp! Mit hulbor sidder fast! (Hartmann typr 150)
« Svar #1 Dato: April 26, 2017, 23:17:14 »
Skal det forstås sådan at det sekskantede skaft, sidder uhjælpelig fast i en selvspændende borepatron ?

En ureglementeret metode kunne være, brug en stor vandpumpetang, kør lidt "den gale vej" og giv så et ortenlig hug den rigtig vej.
Husk altid at skille tingene ad.

Max

• Hero Member
    • Sandcastle
« Svar #2 Dato: April 26, 2017, 23:28:45 »
Små lette slag med en hammer helt oppe ved patronen kan måske hjælpe. Men eller 2 polygriptænger, en på modholdet og en på selve omløberen og så bare tage ved og løsne. Det er lettest hvis du kan tage patronen ud af maskinen.

kleinsmeden

• Sr. Member
« Svar #3 Dato: April 27, 2017, 09:35:20 »
Selvspændene borepatron, og kopbor er en dårlig kombination, har set en del ødelagte patroner i årenes løb.
Smed af guds nåde

m_kilde

• Sr. Member
« Svar #4 Dato: April 27, 2017, 22:47:09 »
Jeg vil gerne bakke kleinsmeden op på denne
Brug aldrig, lige som i aldrig !,  et kopbor i en selv-spændende borepatron

/Mogens
Mogens Kilde

jens

• Hero Member
« Svar #5 Dato: April 28, 2017, 09:56:06 »
Nej en selvspændende borepatron og hulsav, er ikke den bedste kombi. Men skal dog gerne indrømme jeg ofte selv bruger denne cocktails, og har da fået begge dele separeret hver gang. ;D

Da jeg arbejde på maskinværksted, har jeg set en selvspændende borepatron hvor den rouletterede yderring sprang i to dele, på grund af der var blevet spændt en stor snittap op, så bruger man den selvspændende patron til gevindskæring kan det også gå galt.

Bjørn H

• Gæst
« Svar #6 Dato: April 28, 2017, 11:03:35 »
 ;D ;D de eneste selvspændende patroner der virker rigtig godt er stadigvæk Albrecht - sådan var det for 40 år siden
og sådan er det idag - -
Jeg står dagligt og bander over en Røhm Spiro - (ligeså dyr som Albrect)der lige mangler 10 procent i spændekraft - og som lige skal bruge 10% moment mere for at løsne efter brug - -
Hvis jeg skulle nedgradere - gud forbyde - ville jeg købe en patron med nøglespænding
Jo  - selv en Albrecht ka' sætte sig - men en kobberstrimmel under papegøjetangen, fat om rouletteringen på den nederste del af patronen,
og et ryk i omdrejningsretningen - så løsner den sig

Hugo

• Full Member
« Svar #7 Dato: April 28, 2017, 21:02:03 »
AV! Min maskine har ikke nogen morsekonus  :'(
Af skade bliver man klog (og ondt i ryggen af at bære den ud igen) ...

Nå, men jeg må tørre øjnene og ligge hovedet i blød. Jeg prøve de nævnte tænger og ser om jeg kan klare det :-)

Hvad hedder den "kappe" som holder kæberne fra at falde ud?
 - jeg savner en anatomibog for boremaskiner, bedre end fagteori.dk/boremaskinen - hvor finder jeg sådan en?
Jeg burde kunne få den kappe af - tænker jeg og så kan jeg få fat i den "dimps" som trækker/skubber kæberne og dreje den ... eller måske giver det ikke nogen forskel ??

Villy

• Hero Member
« Svar #8 Dato: April 28, 2017, 21:37:22 »
Hej Bjørn.. Kan nu ikke helt forstå du skriver "Gud forbyde " til borepatron med nøgle....Det er da det eneste rigtige til hobby brug hvor tiden er ligegyldig....Kan ikke helt forstå hvad du har imod den... :)

Bjørn H

• Gæst
« Svar #9 Dato: April 28, 2017, 21:52:16 »
Det var tanken om at nedgradere, generelt😭
Ja, man får mere spændkraft pr krone med en nøglepatron

RH

• Hero Member
« Svar #10 Dato: April 28, 2017, 22:14:12 »
AV! Min maskine har ikke nogen morsekonus  :'(
Af skade bliver man klog (og ondt i ryggen af at bære den ud igen) ...

Nå, men jeg må tørre øjnene og ligge hovedet i blød. Jeg prøve de nævnte tænger og ser om jeg kan klare det :-)

Hvad hedder den "kappe" som holder kæberne fra at falde ud?
 - jeg savner en anatomibog for boremaskiner, bedre end fagteori.dk/boremaskinen - hvor finder jeg sådan en?
Jeg burde kunne få den kappe af - tænker jeg og så kan jeg få fat i den "dimps" som trækker/skubber kæberne og dreje den ... eller måske giver det ikke nogen forskel ??
Din borepatron burde nu alligevel sidde på en konus?  Er du sikker på at du ikke kan pille den af?

Mvh

jens

• Hero Member
« Svar #11 Dato: April 28, 2017, 22:15:04 »
Hugo
Er det en selvspændende patron du har ? Som jeg husker kan den ikke adskilles før du får den løsnet.

Jeg har haft en søjleboremaskine engang uden MK konus, her endte spindlen i en b16 konus, hvor patronen var sat i.

Ja en patron med nøgle er der vel ikke noget galt med, udover det er lidt mere besværligt, den spænder for øvrigt en del hårdere hvis man giver den en tur med nøglen, i alle tre huller. (det gør en treklo for øvrigt også)

Jeg bruger nu også  kun selvspændende patroner, men tror da jeg finder en nøglemodel frem til hulsaven, har en 16mm med MK konus der er gemt til "dårlige" tider.
« Senest Redigeret: April 28, 2017, 22:17:25 af jens »

Max

• Hero Member
    • Sandcastle
« Svar #12 Dato: April 28, 2017, 22:38:52 »
Hej Hugo

Du skal ikke være ked af at du ikke kender navnene på enkeltdelene i en borepatron, det gør vi andre "proffesionelle" heller ikke. Inden for faget hedder ingenting det man regner med, det skifter fra branche til branche, fra værksted til værksted, fra landsdel til landsdel og så vidre.

Den bedste måde man kan spørge på her i dette fora og mange andre for den sags skyld, ja det er ved at vedhæfte et lille billede, det er så nemt at sende billeder med nu om dage, de fleste af os går jo rundt med et kamera i lommen, et lille billede beskriver jo ofte mere end 1000 ord.

Hugo

• Full Member
« Svar #13 Dato: April 29, 2017, 18:48:36 »
Så er der billeder :-)

Den grønne kasse markerer den kappe, jeg talte om - forslag: navn?
Den blå kasse markerer skillelinjen mellem kappen og resten af borepatronen.
Som jeg håber, I kan se, så er akslen, der går/løber ned i borepatronen, temmelig medtaget.

MEN de gode nyheder er, at jeg har fået kopboret fri! Jeg kørte ud og købte to vandpumpetænger - de største jeg kunne finde i Silvan - og efter noget klemmen og skruen så løsnede "kappen" sig, og så snart den løsnet med en omgang, så kunne kopboret tages ud :-)

Nu opfører den sig, som om intet var hændt :-)

Jeg vil jo naturligvis gerne vide, om I tror, jeg kan skrifte borepatronen, og hvis ikke så om der så er en anden mulighed for at lave 20 - 40 mm huller med den patron?

jens

• Hero Member
« Svar #14 Dato: April 29, 2017, 19:26:30 »
Godt du fik hulboret fri..
Hvis du stadigvæk gerne vil adskille borepatronen, er jeg ret sikker på du kan skrue den rullerede  del af, den skiller sig ad i den "blå kasse"
Det er svært at se om du har MK konus i maskinen, men prøv at køre spindelen så langt ned som muligt, kommer der et ovalt hul til syne, så drej borepatronen til der er "hul igennem" og bank konus ud med en kileuddriver.
Men det kan jo også være boremaskinens spindel ender i eks en B16 konus (som for øvrigt kan sidde mere end utrolig godt fast i patronen)

Så vil enden af spindlen i boremaskinen se sådan her ud, uden borepatron monteret.
« Senest Redigeret: April 29, 2017, 20:17:18 af jens »