Det er egentligt sjovt, at det er så geografisk bestemt. Tyskerne bruger stort set kun Multifix. Amerikanerne vil ikke have andet end Aloris, og herhjemme holder vi os lige som englænderne mest til Dickson.
Der er mange alternativer til hurtigskift. Jeg valgte at købe hos PWE-tools i tyskland da han tilsynladen er den eneste der forhandler så små hurtigskift.
Jeg købte Multifix grundholder med 4 stålholder størrelse 1660 for 295 € inkl. forsendelse. senere mailede jeg til ham og fik tilbud på 6 stk. stålholder 1660 for 302 € inkl forsendelse, så nu har jeg 10 stk. stålholder og det er nok til mit behov. Det passer perfekt på min drejebænk og fungere udmærket så jeg er godt tilfreds, begge gange var der hårdheds test med 57,6 HRC.
Jens.ews
Ja, PeWe får lavet Multifix i et par størrelser, som ellers ikke forhandles. Bl.a. den 60 mm. som du har, og de får meget ros for kvalitet og udførelse på tyske fora. Prisen afskrækker mig lidt, hvis man gerne vil have mange holdere (1 til hvert stål) og så fordi de er svære at lave specialholdere til - hvis man synes, det er sjovt.
Så må du jo over i en Aloris kiletype, som du selv nævner, her er holderne jo også meget enkle at fremstille.
Jeg kan anbefale dig at købe en fabriksfremstillet centerblok, da de er hærdede.
Fremstiller man selv holder der ikke er hærdede, er det bedst når centerblokken er hærdet, det spiller ikke så godt med to "bløde" materialer der spændes sammen.
Jamen Aloris typen er da også stadig i baghovedet. Jeg er ikke vild med "håndsvinget" på toppen, og jeg synes der er nogle fordele ved at have den positive svalehale på holderen. Bedre plads til højdejustering f.eks. så man måske kunne slippe for en strittende justeringsskrue. Begge dele er da kun pjat - men alligevel.
Selvfølgelig har du ret i, at en hærdet blok er bedst. Som sagt er det her vist blevet en fiks ide, som jeg er næsten nødt til at prøve. - Jeg skal jo også have indhentet nogle point
Derfor har jeg fundet frem til det der stål med det mærkelige navn, som er hærdet/sejhærdet men åbenbart alligevel til at arbejde i. Nu får vi se, hvad det er for noget stads når det kommer.
Måske det bare er mig. Men hvor vigtigt er det at sideholderen trækkes perfekt tilbage hver gang. Er det ikke mere vigtigt med højden er præcis?
Nå men jeg bruger også selv dickson, og med den nogle billige Kina kopi sideholdere til 150kr stk. Og til dét jeg kan præstere, og maskine kan præsterer er det altså alt rigeligt. Nogle gange skal vi vist også passe på det ikke bliver liiidt for meget hightec 😁
Selvfølgelig bliver det da til "raket videnskab" i en tråd som den her, men nørderi har vel også sin berettigelse, og der kan dukke noget op ind i mellem, som nogen kan bruge. Kleinsmeden fandt da ud af, at hans "billige polske" Tripan sæt kan omsættes til en sjat penge.
Det skal også være lidt sjovt.
God weekend til alle.