Forfatter Emne: QCTP ide.  (Læst 19711 gange)

kleinsmeden

• Sr. Member
Sv: QCTP ide.
« Svar #15 Dato: April 21, 2017, 11:56:22 »
Hold da  op, Her gik jeg og troede at tripan var noget polsk kopi af noget. Jeg byttede min ud for 5-6 år siden til fordel for en dickson,som jeg bedre kan lide.sættet har så bare ligget på reolen lige siden.Jeg har en grundholder 311 z 3stk   holdere 331,2 stk holdere 231,samt div nøgler,Hvad kan man få for så noget.
Smed af guds nåde

jens

• Hero Member
« Svar #16 Dato: April 21, 2017, 12:31:04 »
Det er du ikke ene om, for et par år siden var jeg på stumpmarked, der var der sådan en tripan sæt med blok og 4-5 holdere, de kostede ikke alverden og passede i størrelsen, men synes godt nok de så noget bøvede ud ;D
Nu har jeg så en Dixon centerblok, med hjemmelavede holder, det er jeg utrolig godt tilfreds med.
« Senest Redigeret: April 21, 2017, 12:33:07 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
« Svar #17 Dato: April 21, 2017, 13:11:42 »
Jeg solgte min Tripan grundholder og en enkelt stålholder for en plovmand til David Samways fra Anglo Swiss Tools i England. Så de er bestemt ikke gratis. :)

Mvh
Søren
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

TT

• Full Member
« Svar #18 Dato: April 21, 2017, 13:30:01 »
Hej Kleinsmeden.

Jeg har sendt dig en besked! Vil du kontakte mig når det er muligt? (har sendt mit tlf.nr)

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #19 Dato: April 21, 2017, 15:57:19 »
Hold da  op, Her gik jeg og troede at tripan var noget polsk kopi af noget. Jeg byttede min ud for 5-6 år siden til fordel for en dickson,som jeg bedre kan lide.sættet har så bare ligget på reolen lige siden.Jeg har en grundholder 311 z 3stk   holdere 331,2 stk holdere 231,samt div nøgler,Hvad kan man få for så noget.

Prøv at skrive Tripan schnellwechselhalter på den tysk Ebay.  :o [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #20 Dato: April 22, 2017, 07:01:01 »
Bare lige for at understrege det Bjørn skriver om Tripans kvalitet og gentagelses-nøjagtighed.

Filmen er af min "Youtube Guru" Stefan Gotteswinter. Han har KUN hjemmelavede holdere (lavet i C-45 og ikke hærdede) og læg mærke til, at uret måler i 1/1000 mm.

Han snakker lidt om Tripans fortræffeligheder ;) i denne her, hvor han laver nye sideholdere.

Hvis ikke det var for de irriterende vinklede "frontholdere", så var jeg ikke i tvivl.
« Senest Redigeret: April 22, 2017, 07:15:48 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

jens

• Hero Member
« Svar #21 Dato: April 22, 2017, 08:21:22 »
Så må du jo over i en Aloris kiletype, som du selv nævner, her er holderne jo også meget enkle at fremstille.
Jeg kan anbefale dig at købe en fabriksfremstillet centerblok, da de er hærdede.
Fremstiller man selv holder der ikke er hærdede, er det bedst når centerblokken er hærdet, det spiller ikke så godt med to "bløde" materialer der spændes sammen.

jens.ews

• Hero Member
Hurtigskift
« Svar #22 Dato: April 22, 2017, 09:33:09 »
Der er mange alternativer til hurtigskift. Jeg valgte at købe hos PWE-tools i tyskland da han tilsynladen er den eneste der forhandler så små hurtigskift.
Jeg købte Multifix grundholder med 4 stålholder størrelse 1660 for 295 € inkl. forsendelse. senere mailede jeg til ham og fik tilbud på 6 stk. stålholder 1660 for 302 € inkl forsendelse, så nu har jeg 10 stk. stålholder og det er nok til mit behov. Det passer perfekt på min drejebænk og fungere udmærket så jeg er godt tilfreds, begge gange var der hårdheds test med 57,6 HRC.
Jens.ews

RH

• Hero Member
« Svar #23 Dato: April 22, 2017, 10:08:23 »
Måske det bare er mig. Men hvor vigtigt er det at sideholderen trækkes perfekt tilbage hver gang.  Er det ikke mere vigtigt med højden er præcis?

Nå men jeg bruger også selv dickson, og med den nogle billige Kina kopi sideholdere til 150kr stk. Og til dét jeg kan præstere, og maskine kan præsterer er det altså alt rigeligt.   Nogle gange skal vi vist også passe på det ikke bliver liiidt for meget hightec 😁

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #24 Dato: April 22, 2017, 11:37:30 »
Det er egentligt sjovt, at det er så geografisk bestemt. Tyskerne bruger stort set kun Multifix. Amerikanerne vil ikke have andet end Aloris, og herhjemme holder vi os lige som englænderne mest til Dickson.

Citat fra: jens.ews
Der er mange alternativer til hurtigskift. Jeg valgte at købe hos PWE-tools i tyskland da han tilsynladen er den eneste der forhandler så små hurtigskift.
Jeg købte Multifix grundholder med 4 stålholder størrelse 1660 for 295 € inkl. forsendelse. senere mailede jeg til ham og fik tilbud på 6 stk. stålholder 1660 for 302 € inkl forsendelse, så nu har jeg 10 stk. stålholder og det er nok til mit behov. Det passer perfekt på min drejebænk og fungere udmærket så jeg er godt tilfreds, begge gange var der hårdheds test med 57,6 HRC.
Jens.ews
Ja, PeWe får lavet Multifix i et par størrelser, som ellers ikke forhandles. Bl.a. den 60 mm. som du har, og de får meget ros for kvalitet og udførelse på tyske fora. Prisen afskrækker mig lidt, hvis man gerne vil have mange holdere (1 til hvert stål) og så fordi de er svære at lave specialholdere til - hvis man synes, det er sjovt.

Citat fra: jens
Så må du jo over i en Aloris kiletype, som du selv nævner, her er holderne jo også meget enkle at fremstille.
Jeg kan anbefale dig at købe en fabriksfremstillet centerblok, da de er hærdede.
Fremstiller man selv holder der ikke er hærdede, er det bedst når centerblokken er hærdet, det spiller ikke så godt med to "bløde" materialer der spændes sammen.

Jamen Aloris typen er da også stadig i baghovedet. Jeg er ikke vild med "håndsvinget" på toppen, og jeg synes der er nogle fordele ved at have den positive svalehale på holderen. Bedre plads til højdejustering f.eks. så man måske kunne slippe for en strittende justeringsskrue. Begge dele er da kun pjat - men alligevel.
Selvfølgelig har du ret i, at en hærdet blok er bedst. Som sagt er det her vist blevet en fiks ide, som jeg er næsten nødt til at prøve. - Jeg skal jo også have indhentet nogle point ;D  Derfor har jeg fundet frem til det der stål med det mærkelige navn, som er hærdet/sejhærdet men åbenbart alligevel til at arbejde i.  Nu får vi se, hvad det er for noget stads når det kommer.

Citat fra: RH
Måske det bare er mig. Men hvor vigtigt er det at sideholderen trækkes perfekt tilbage hver gang.  Er det ikke mere vigtigt med højden er præcis?

Nå men jeg bruger også selv dickson, og med den nogle billige Kina kopi sideholdere til 150kr stk. Og til dét jeg kan præstere, og maskine kan præsterer er det altså alt rigeligt.   Nogle gange skal vi vist også passe på det ikke bliver liiidt for meget hightec 😁

Selvfølgelig bliver det da til "raket videnskab" i en tråd som den her, men nørderi har vel også sin berettigelse, og der kan dukke noget op ind i mellem, som nogen kan bruge. Kleinsmeden fandt da ud af, at hans "billige polske" Tripan sæt kan omsættes til en sjat penge.
Det skal også være lidt sjovt. ;D

God weekend til alle.

Mvh. Tommy

kleinsmeden

• Sr. Member
« Svar #25 Dato: April 22, 2017, 12:46:18 »
Lige mine ord , Tommy. For at en tråd bliver afsporet lidt, og der kommer et par sjove indlæg i ny og næ,gør da det hele lidt sjovere :) Bort set fra det så har jeg også multifix type c på den anden drejebænk, og det er simpelthen toppen af poppen i mine øjne :)  De er så bare lidt besværlige at fremstille selv.
Smed af guds nåde

Bjørn H

• Gæst
« Svar #26 Dato: April 23, 2017, 11:38:22 »

nah -muligheden for højdeindstilling er kun en bonus - det eneste vigtige er gentagelsesnøjagtigheden. Når du drejer produktion, altså 8)

Bjørn H

• Gæst
« Svar #27 Dato: April 23, 2017, 11:45:54 »
Lige mine ord , Tommy. For at en tråd bliver afsporet lidt, og der kommer et par sjove indlæg i ny og næ,gør da det hele lidt sjovere :) Bort set fra det så har jeg også multifix type c på den anden drejebænk, og det er simpelthen toppen af poppen i mine øjne :)  De er så bare lidt besværlige at fremstille selv.

He-he - der er en ældgammel fejde mellem multifix og tripan fans - - multifix'erne praler altid med deres "under 0.01 gentagelse"
og Tripanerne svarer at:"0.01 er godt nok, og tripan skifter 20% hurtigere" (tripan ER hurtigere at blæse rent og "fange" når det skal gå stærkt)

jens

• Hero Member
« Svar #28 Dato: April 23, 2017, 14:02:34 »
På mit tidligere arbejde fik vi et par spritnye drejebænke, ligeledes med ny Multifix.
En af de første ting jeg lavede på den var nogle udboringer i H7 pasning, med 21 my i tolerance, det var Multifix bare ikke nøjagtig nok til. Men positionere den "kun" inden for 1/100mm giver det jo også et udsving på 2/100 på diameteren.
Det hjælper hvis man spænder holderen med moment..
Så de nye Multifix var stort set ikke mere nøjagtige, end nogle gamle Rapid vi havde på andre maskiner.
Men ellers er Multifix rigtig behagelig at arbejde med, og nemt at holderne kan drejes i 15 gr "hak"

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #29 Dato: April 23, 2017, 14:41:59 »
Er Rapid ikke bare den italienske udgave af Dickson [quest]
Mvh. Tommy