Hej Alle!
Da jeg er ny på forum, ville jeg lige sige hej til alle, og samtidig stille et spørgsmål. Er totalt grøn inden for maskinarbejde. har dog en del maskiner som jeg arbejder på at få istandsat. Kan lige starte med at liste op hvad jeg har.
Drejebænk Storebro Bruk 14x40 byggeår ca.1942-43 med alt originalt tilbehør
Drejebænk G.Boley skulle eftersigende have være ombord på den oprindelige kanonbåd herluf trolle så den er nok omkring 100+år gammel
Fræser. ingen model, type eller navn her, men en ældre horisontal fræser, med eftermonteret vertikalhoved.
Excello søjleboremaskine fra Rødvig maskinfabrik. samme som Supero bare gulvmodel.
Arboga søjleboremaskine B1304 bordmodel.
Som i kan se har jeg er forkærlighed for ældre maskiner
Er pt. igang med at renovere den omtalte fræser, og jeg er sikker på at jeg mangler nogle dele, jeg er også sikker på at der er tilføjet nogle dele som ikke hører til. Og her kommer vi så til spørgsmålet. Den har via rem 4 hastigheder. hvad ville være en god laveste hastighed. evt højeste hastighed. da remhjul på motor og remhjul på første rem/gearaksel ikke er de rigtige. og for at finde noget der kan passe som udveksling, som i sidste ende gir den rigtige eller tæt på den rigtige lavhastighed, må jeg leve med den evt. høje hastighed det så gir eller omvendt.
Da maskinen ikke er original mere, havde jeg også overvejet at bruge en frekvensomskifter, men til det kommer endnu flere spørgsmål så den vil jeg lige lade ligge lidt.
/Rathje