Forfatter Emne: omdrejninger på fræser  (Læst 8501 gange)

Rathje

• Full Member
omdrejninger på fræser
« Dato: December 17, 2016, 20:20:05 »
Hej Alle!

Da jeg er ny på forum, ville jeg lige sige hej til alle, og samtidig stille et spørgsmål. Er totalt grøn inden for maskinarbejde. har dog en del maskiner som jeg arbejder på at få istandsat. Kan lige starte med at liste op hvad jeg har.

Drejebænk Storebro Bruk 14x40 byggeår ca.1942-43 med alt originalt tilbehør
Drejebænk G.Boley skulle eftersigende have være ombord på den oprindelige kanonbåd herluf trolle så den er nok omkring 100+år gammel
Fræser. ingen model, type eller navn her, men en ældre horisontal fræser, med eftermonteret vertikalhoved.
Excello søjleboremaskine fra Rødvig maskinfabrik. samme som Supero bare gulvmodel.
Arboga søjleboremaskine B1304 bordmodel.

Som i kan se har jeg er forkærlighed for ældre maskiner :D

Er pt. igang med at renovere den omtalte fræser, og jeg er sikker på at jeg mangler nogle dele, jeg er også sikker på at der er tilføjet nogle dele som ikke hører til. Og her kommer vi så til spørgsmålet. Den har via rem 4 hastigheder. hvad ville være en god laveste hastighed. evt højeste hastighed. da remhjul på motor og remhjul på første rem/gearaksel ikke er de rigtige. og for at finde noget der kan passe som udveksling, som i sidste ende gir den rigtige eller tæt på den rigtige lavhastighed, må jeg leve med den evt. høje hastighed det så gir eller omvendt.

Da maskinen ikke er original mere, havde jeg også overvejet at bruge en frekvensomskifter, men til det kommer endnu flere spørgsmål så den vil jeg lige lade ligge lidt.

/Rathje

jens

• Hero Member
Sv: omdrejninger på fræser
« Svar #1 Dato: December 17, 2016, 20:46:45 »
Hej og velkommen her på siden.
Fin samling af ældre maskiner du har dig...
Nu kender jeg jo ikke din maskine eller dens størrelse, prøv evt at indsætte et billede.

Hvilke lejer sidder der i, er det kugle/rulle-lejer, eller glidelejer?
Jeg vil med mulige forbehold mene, at er den med kugle/rulle-lejer max 1500 o/m
Og med glidelejer er jeg mere i tvivl, men vel omkring de 800 o/m
Husk altid at skille tingene ad.

Rathje

• Full Member
« Svar #2 Dato: December 17, 2016, 21:10:57 »
Hej Jens!

Tak for dit svar.

Det er glidelejer, det skulle jeg selvfølgelig have nævnt. har ikke lige umiddelbart et billede af den, og pt. ligger den helt skilt ad. størstedelen er rengjort, afrenset og malet, mangler kun selve tårnet. Skal nok tage nogle billeder når den er samlet sammen igen.

Men hvis du siger 800 o/m som max. så har jeg da et udgangspunkt til at regne en udveksling ud på det første led.

/Rathje

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
« Svar #3 Dato: December 17, 2016, 21:21:45 »
Lyder som en dejlig samling du har dig der! :)

Jeg ville nok sigte på 40-50 omdr som det laveste, til gevindskæring f.eks er det dejligt med de lave hastigheder.

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Rathje

• Full Member
« Svar #4 Dato: April 09, 2017, 20:44:41 »
Er kommet lidt videre med denne her gamle bastard fræser. Ved stadig ikke noget om den, hvad angår fabrikat, model eller noget, men vil løbende komme med billeder frem til den er køreklar.

Rathje

• Full Member
« Svar #5 Dato: April 14, 2017, 20:05:19 »
nu begynder den at ligne noget.. :D

Rathje

• Full Member
« Svar #6 Dato: April 14, 2017, 20:06:40 »
og fra siden.. :D

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #7 Dato: April 14, 2017, 21:09:01 »
Det er jo en hel lille skønhed - med bløde former og kurver. ;)

Flot projekt.  [th]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Rathje

• Full Member
« Svar #8 Dato: Maj 25, 2017, 23:50:32 »
Så kom der en smule liv i den gamle fræser, mangler lige den sidste rem så fremføring kommer op og køre, og så selvfølgelig noget værktøj så den kan testes.. :-)

Fik også ordnet en skruestik til den, måske ikke tidsmæssig korrekt, men trods alt en gammel østtysker. mangler dog stadig et spænde håndtag til den.

jens

• Hero Member
« Svar #9 Dato: Maj 26, 2017, 12:36:08 »
Fræseren ser rigtig fin ud, og køre jo næsten lydløst, så stort tillykke med det fine resultat. [th]
Husk altid at skille tingene ad.