Forfatter Emne: Materiale valg til tandhjul  (Læst 34604 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Materiale valg til tandhjul
« Svar #30 Dato: Oktober 05, 2009, 21:03:06 »
Hej
Det vil være utrolig svært, at slibe et toolbitsstål, som passer i tandformen til modul 1,25,
det kræver en ret nøjagtig, konkav runding. tillige skal bredden overholdes.
Det er derimod meget nemmere, at lave en valsefræser, her er der ingen rundinger, men kun lige flader.

Det er lidt svært, at forklare virkemåden, af valsefræseren, men den har indgreb i flere tænder på en gang, (antal tænder der fræses i på en gang afhænger af diameteren på tandhjulet)
Og på den måde opmås den perfecte tandform, på alle størrelse tandhjul i samme modul.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

STANKO

  • Gæst
Sv: Materiale valg til tandhjul
« Svar #31 Dato: Oktober 06, 2009, 00:55:26 »
http://www.metallmodellbau.de/GEAR-CUTTING.php

Her er en tysk side der går pænt i dybden  både med hvorfor og hvordan det foregår


ibot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 227
Sv: Materiale valg til tandhjul
« Svar #32 Dato: Oktober 06, 2009, 12:44:12 »
Ja, det vil langt overstige mine evner at slibe et stål i den rette tandform!

Men efter at have nærkigget STANKOs link forstår jeg det geniale i at bruge en valsefræser!

Og tilbage i linket er jo en ren guldgrube af inspiration!
Tak for det!     

 :)

Men hvor køber man materialer i passende kvalitet og (små) mængder til fremstilling af valsefræsere?
Normalt bruger jeg hvad jeg falder over, men her er det vist nødvendigt med en kendt, hærdbar kvalitet.

« Senest Redigeret: Oktober 06, 2009, 12:48:07 af ibot »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Materiale valg til tandhjul
« Svar #33 Dato: Oktober 06, 2009, 22:18:16 »
Rigtig fin side du linker til STANKO

De her små film på youtube, er også ret gode.
Her fik jeg alle de tips jeg behøvede for at lave en "gear-hob"


       

           
       


       

           
       


       

           
       


       

           
       


       

           
       


       

           
       


« Senest Redigeret: Oktober 06, 2009, 22:25:05 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

ibot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 227
Sv: Materiale valg til tandhjul
« Svar #34 Dato: Oktober 07, 2009, 09:50:17 »
Ja, nu fik jeg taget mig sammen til at nærse alle Hobbynut's youtube-videoer.

Jeg er ret imponeret over hvad han laver, - måske især i betragtning af det udstyr han benytter sig af. (!)

Det er den slags der giver en blod på tanden til selv at forsøge sig!


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Materiale valg til tandhjul
« Svar #35 Dato: Oktober 07, 2009, 16:41:47 »
Ja det var også de videoer, som gjorte jeg fik lavet, mine tandhjul.

Den gode Mister Leatherwood, er forøvrigt en utrolig venlig person, som sendte en fin svarmail.
Da jeg lige sendte en lille takke mail, for hans fine videoer, og forøvrigt overvejede han, at lave en ændring i programmet "Gearcodit" så tandhjul af typen DP, også fik tilføjet bredden på stikstålet, til fremstilling af en Gearhob som passer til 20 gr. Da jeg nævnte, at jeg havde manglet den oplysning.
Husk altid at skille tingene ad.

STANKO

  • Gæst
Sv: Materiale valg til tandhjul
« Svar #36 Dato: Oktober 08, 2009, 23:03:27 »
Her er lige lidt mere info
Det første viser at man ved at forskyde tandhjulet efter at alle tænderne ER lavet ,og så forskyde fræseren kan lave rundingen mere "rigtig "

Det andet viser hvordan man kan lave sine egne modul fræsere .alså med en "rigtig "runding

Det hele har jeg fundet efter at have set Jens lave sine tandhjul

jeg har endnu ikke selv prøvet ,men skal helt sikkert prøve det

Så tak til jenses gåpå mod

http://www.jeffree.co.uk/Pages/multi-tooth-gear-cutter.htm

http://www.metalwebnews.com/howto/gear/gear1.html

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Materiale valg til tandhjul
« Svar #37 Dato: Oktober 08, 2009, 23:20:00 »
Man kan ikke forskyde fræseren, men det du ser på billederne (i dit første link), er hvad der sker når man drejer delehovedet og, fræser den næste tand, så bliver den korekte runding lavet, på de foregående, fræste tænder.

(Hvis du sideforskyder fræseren, bliver tænderne for smalle, hvis din fræser er slebet til "rack")

Den mest perfekte tandform opnåes med en gearhub.

Dit andet link, viser gear cutters med forskellige numre, hvor hvert nummer dækker tandhjul, med forskellige antal tænder, her bliver tandformen ikke helt nøjagtig.
Hvis du eks. tager Cutter No. 4 dækker den tand-antal fra 26 til 34, men kun tandhjul med 30 tænder vil få den korekte tandform. (det vil dog være uden betydning, til vores brug)
 
« Senest Redigeret: Oktober 08, 2009, 23:33:06 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Materiale valg til tandhjul
« Svar #38 Dato: Oktober 09, 2009, 00:11:09 »
Hej Jens.
Hvad er din erfaring med fræserens diameter da du lavede dine tandhjul til drejebænken,var den passende og hvilken diameter var den.
Overvejer du at lave dem om (blylegeret automatstål) eller holder de i alu.?
Skal selv igang med det samme til en Maximat super 11 for at kunne lave tomme gev.
Mvh Jørgen.

STANKO

  • Gæst
Sv: Materiale valg til tandhjul
« Svar #39 Dato: Oktober 09, 2009, 01:55:59 »
Man kan godt forskyde fræseren
DET er jo det der sker med en rigtig hob
der er det bare en uendelig forskydning ,da hobèn jo er spiral formet som en snit tap der er et konstant forskydning og tandhjulet forskydes også konstant
Hvis du forskyder fræseren en halv stigning ,skal du dreje tandhjulet en halv tand(halv deling)
da det er en halv forskydning vil du nu få en extra facet skåret ca,midt på tanden(men ens på begge sider)
så har tanden ikke længere to flader på hver  side,, men tre

Hvis du kun forskyder fræseren en kvart og tandhjulet en kvart tand vil du få en extra side på hver side MEN den ene vil være på top delen og den anden på bund siden af tanden (alså på hver sin side )

så må du forskyde to kvarte mere(en kvart mere og du ville ramme den halve vi havde lavet) og så for du det omvendte eller man kan sige det der manglede


Fræs som du har gjort det og tanden har to flader på hver side (en gang fræsning)
lav yderlig en halv forskydning og du har tre sider på hver side (to gange fræsning)

Fræs yderlig to kvarte forskydninginger ,og tanden har nu fem flader på hver side (fire gange  fræsning)

Det tager selfølgelig længere tid ,men man fræser alle tænder ,forskyder så og gentager forskyder og gentager

du kan da prøve med et lille tandhjul og se hvor meget mere rund tanden bliver

Dem der har en cnc fræser ,selv en simpel hjemmebygget programerer bare dyret og så kører det en omgang +tre
 forskyder så og gentager et antal gange alt efter hvor jævn en runding de vil ha 



jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Materiale valg til tandhjul
« Svar #40 Dato: Oktober 09, 2009, 14:00:24 »
De hobér du har linket til er jo ikke spiralformet, og den som jeg lavede, laver jo også fin runding på tænderne.
(hvis hoben havde spiralformede tænder, ville den jo bare fræse alt væk)

En spiralformet gearhob, er jo en helt anden sag, som bruges ved massefremstilling i specielle maskiner, hvor både emne og fræser rotere.

Det er pga. man har en hel række tænder på hob'en som er i indgreb i flere forskellige tænder på det tandhjul som fræses. (akurat som du linker til i dit første link)
Og hvis du ser de filmklip på youtube vil du kunne se fremgangsmåden.
Hvis man fræser ned på dybden  af mange gange bliver tandformen mere perfekt.
Jeg har dog fræst ned i en spån, og alligevel har tænderne en fin runding.

Som jeg har lavet min gearhob, ville en sideforskydning ikke være muligt, det ville resultere i for smalle tænder.
Husk altid at skille tingene ad.

STANKO

  • Gæst
Sv: Materiale valg til tandhjul
« Svar #41 Dato: Oktober 09, 2009, 14:46:26 »
Jens ,,har du læst hvad der står på den side jeg har linket til ??
Han viser jo netop det jeg siger .det du siger man ikke kan ?

Tænderne vil ikke blive smallere (jo de vil ,men det er kun det der er for stort der fjernes )
tænderne forskydes /flyttes således at det det kun er den del af tanden der er for stor der fjernes

Prøv at se på ledespindelen på en drejebænk
Når den står stille ser spindlen ud som DIN hob vel at mærke hvis man kun kikker på siden

når den kører ser det ud som om det flytter sig sideverts ,det gør det ikke
spindelen tar en omgang og vi er tilbage til det samme (en komplet forskydning/en tand  )

tandhjulet på gevinduret flytter sig EN tand pr omgang på ledespindelen

det er spindelen der flytter tandhjulet

hvis vi lavede skær på ledespindelen og tandhjulet var en skive og skiven blev tvunget til at køre som om den var i indgreb kunne vi fræse et tandhjul ,,det er sådan en rigtig hob bruges

når man ser på (siden af)spindelen når den kører ser den ud som din hob ,,blot ser det ud som om skærene flytter sig sideverts
 Det er en konstant forskydning


hvis tandhjulets flyttes korrekt kommer rundingen af sig selv

en hob har tænder ,alså er der mellemrum
alså skærer den ikke konstant
Alså flytter tandhjulet sig ,hoben skærer ,men der kommer en lille bitte pause for hvert skær

det kan ikke ses ,,men der er ujævnheder på rundingen ,men uden betydning


hvis du prøver at forskyde som jeg har skrevet ,(og som linket viser de gør )
så vil du få en række flader
hvis du laver nok forskydninger vil det se ud som en runding

Alt efter hvad tandhjulene skal bruges til, er en to fire eller flere overløb nødvendig

Her er en gang fræsning one cut per tooth (som dine tandhjul )
to flader pr side


her er to gange fræsning
det kan være svært at se ,,men tre flader pr side


her er fire gange fræsning
det kan være svært at se ,,men fem  flader pr side



jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Materiale valg til tandhjul
« Svar #42 Dato: Oktober 09, 2009, 22:51:17 »
J håndstad
Det gik fint med min fræser, som har en diameter på ø25mm.
Jeg har ikke forsøgt med at lave tandhjul i stål, det fungere fint med dem i allu, og messing, men nu bruger jeg dem jo heller ikke så meget.


Stanko
Jeg må ærligt tilstå, jeg kan ikke se sammenhængen mellen en roterende ledeskrue, og den gearhob, jeg har lavet, som består af en række axiale spor.
En stillestående ledeskrue, ligner heller ikke min gearhob (ledeskruen har et stignings gevind, min gearhoben har axiale spor)
En gearhob som bruges prof, ligner jo en snittap. (og giver helt sikkert en perfekt tandform)

De tandhjul jeg har fræst, har også runding på tænderne, og jeg har ikke lavet nogen sideforskydelse,  min gearhob kan fræser, på op til 9 tænder på en gang. (hvis diameteren på tandhjulsemnet er stort nok.)
Så min afsluttende bemærkning vil være, det er helt sikkert ikke, den optimale måde at lave tandhjul på, men det fungere for mig lige fra z20 til z94, og alle størrelser tandhjul, har forskellig tandform alt efter størrelsen, på trods af de er lavet med samme fræser. Jeg har et originalt Boxford DP-18 z40, og har lavet et tilsvarende i messing, jeg kan ikke se forskel på tandformen. Jeg har funden en metode der fungere for mig, om den er korrekt eller  ej, er for mig ikke væsentlig. Kan jeg hjælpe andre, til på samme nemme måde at lave deres tandhjul, gør jeg det gerne.


Husk altid at skille tingene ad.

STANKO

  • Gæst
Sv: Materiale valg til tandhjul
« Svar #43 Dato: Oktober 09, 2009, 23:40:05 »
Ang lede skruen ,det er kun siden du skal kikke på ,så ser de ens ud
Og på den side jeg har linket til HAR de alså lavet tandhjul ved at forskyde

prøv at se på det sådan her

der er en tandstag på en drejebænk ,den ser ud som din hob (igen set fra siden )
der er et tandhjul der kører i den tand stang
om det er tandstangen der skubber tandhjulet eller omvendt er ligegyldigt
det viser bare at når tænderne og tandstang(rack) passer sammen så er der ingenting der klemmer når tandstangen forskydes og tandhjulet drejes tilsvarende

det er det sytem der bruges i både den måde du har lavet dine tandhjul på og med en rigtig hob

du bruger kun tre positioner for at lave din tand

med den rigtige hob bruger man bare uendelig mange positioner
hoben drejer lidt (og det ser ud som om hoben bevæger sig sidelangs/forskydes  ),og tandhjulet drejer lidt /forskydes ,det hele sker i en lang glidende forskydning

det samme kan du lave med din hob
Men her forskydes hobben virkelig sidelangs og tandhjulet positioneres så det passer

billederne viser det jo ??

jeg håber ikke du opfatter det som negativ kritik
Det er dig som har bragt mig på sporet af alt det her ,så du er stadig min helt  :)
Jeg kunne heller ikke genemskue det til at starte med ,,men tro mig det passer

du kan med din hob lave en perfekt tandform ,det kræver blot enormt mange fræsninger
Og det er slet ikke nødvendig i de fleste tilfælde

et sidste forsøg på at overbevise dig  ;D

Du forskyder jo i virkeligheden hobben  ???men du forskyder jo en HEL stigning hver gang dvs ingen ændring eller sagt sådan =du behøver ikke flytte hobben
men tandhjulet ændres en tand

men som du jo ved skal tanden stå tre forskellige steder før den er færdig

ved at indføre en halv forskydning (to omgange fræsning ) skal tanden nu stå fire  steder inden den er færdig ,men den har nu en flade mere på hver side af tanden



 


 





STANKO

  • Gæst
Sv: Materiale valg til tandhjul
« Svar #44 Dato: Oktober 09, 2009, 23:56:07 »
her har du en ledespindel /snekke
den ser da ud som din hob ,hvis man KUN kikker på siden
Hvad sker der hvis du drejer spindlen en halv omgang
og tand hjulet også drejes en halv DELING
ja så passer de stadig sammen (ikke noget med at tanden bliver smallere)
Men det lille hjørne der ville være hvis tandhjulet var lavet med din metode
ville være i vejen
hvis så det ikke var en spindel(snoet )men DIN  hob, og man kørte tandhjulet igennem ,ja så ville dette lille hjørne forsvinde ,vupti en flade mere på hver side