Hej igen,
Det er et mm-modul jeg gerne vil lave.
Nærmere betegnet modul 1,25, idet jeg mangler et sæt vekselhjul til en mindre drejebænk af kineser-Emco-typen.
Jeg har en enkelt modulfræser, som jeg i sin tid anskaffede som tilbehør til min Emco Unimat. Den er dog i modul 0,5.
Det er tydeligt at jeg ikke bare kan slibe et toolbit stål med faste vinkler til dette brug.
Men så går det vel an at slibe det så det passer bedst muligt ind i tandformen på et eksisterende tandhjul.
Jeg er klar over, at der kræves forskellige modulfræsere til forskellige tandantal/diametre modultandhjul, men er ikke helt inde i hvorfor man kan klare sig med en enkelt valsefræser til samtlige størrelser.
Jeg har kigget lidt på denne fræser, som er rimelig billig:
http://cgi.ebay.de/Walzenfraeser-Zahnradfraeser-Modul-1-25-20-C-HSS-UdSSR_W0QQitemZ310135453290QQcmdZViewItemQQptZFr%C3%A4sen?hash=item483583766a&_trksid=p4634.c0.m14.l1262 Men så vidt jeg kan se er den spiralskåret, så den kun kan bruges på en rigtig tandhjulsfræsemaskine?
Jeg har dog set, at det kan lade sig gøre at fremstille tandhjul ved hjælp af en snittap, idet man først forsyner den rå tandhjulsskive med slidser i ret antal, som så styrer "tænderne" i snittappen, og fræsningen fungerer på den måde, at råemnet er opspændt frit drejeligt, mens det drives rundt af den fræsende snittap.
Mon det er en metode der er anvendelig med den fræser jeg linker til?
Iøvrigt ser jeg med dyb respekt på dine tandhjul!
mvh
Ibot