Forfatter Emne: Morse konus til fræsning.  (Læst 6141 gange)

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
Morse konus til fræsning.
« Dato: September 28, 2016, 10:50:51 »

Mange, bl.a. herinde, mener åbenbart at en morse konus skulle være uegnet til fræsebrug, og at det i hvert fald allermindst skal være MK4.
Jeg kan godt forstå det, hvis man har en spindel uden antræk, men jeg synes da nu, at min MK3 virker upåklageligt. Godt nok har jeg kun 1 hk at gøre med, men mange større fræsere (Bl.a. Pedersen) har da brugt det samme. ????

Nå - men i min spindel er der to firkantede udfræsninger nede ved "mundingen". De ser ud til at være beregnet til to "medbringertappe", på den konus man sætter i, men jeg har bare aldrig fundet noget værktøj med sådan nogle tappe.

Findes det? eller har udfræsningerne et andet formål? - eller er der evt. nogen, som selv laver medbringere på MK værktøj?
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

• Hero Member
Sv: Morse konus til fræsning.
« Svar #1 Dato: September 28, 2016, 15:52:13 »
Jeg har MK4 med antræk på min fræser, eneste problem er at de kan sætte sig utrolig godt fast, så de er meget svære at banke ud..
Sætter man et koldt værktøj, og i en varm spindel, bank den godt fast og lader den køle ned, så sidder den bare rigtig godt fast..
Jeg har aldrig haft brug for medbringer..

Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
Sv: Morse konus til fræsning.
« Svar #2 Dato: September 28, 2016, 19:57:40 »
Jeg har MK4 med antræk på min fræser, eneste problem er at de kan sætte sig utrolig godt fast, så de er meget svære at banke ud..
Sætter man et koldt værktøj, og i en varm spindel, bank den godt fast og lader den køle ned, så sidder den bare rigtig godt fast..
Jeg har aldrig haft brug for medbringer..

Lige det kan jeg så godt se, at en stejlkonus nok er mindre følsom over for. Jeg har aldrig oplevet det, men det kan jo komme lige pludseligt. ;) Nu bliver jeg så ikke overrasket  ;D

Jeg har nu heller aldrig savnet en medbringer - jeg lurede bare på, om de to udfræsninger ikke har et formål?
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.