Forfatter Emne: Udglødning af kobber  (Læst 12487 gange)

Steffenpoulsen

• Hero Member
Udglødning af kobber
« Dato: August 21, 2016, 10:05:44 »
Hej.    Hvordan er det nu lige med udglødning af kobber ?  Man varmer det vel op så det er rødglødende.  Men er det nødvendigt at smide det i kold vand ?   Grunden til jeg spørger er at jeg har en kobber topåakning jeg skal have udglødet.  Den er 3 mm tyk og 20cm  x 80 cm  så tror ikke jeg kan varme det hele op så det er rød,  tror at jeg er nød til at tage det i etaper.

jens

• Hero Member
Sv: Udglødning af kobber
« Svar #1 Dato: August 21, 2016, 10:28:19 »
Jeg mener ikke du skal afkøle i vand det bare varme op til ca 600 gr c. og lad det luftkøle.
Så ligger du den på nogle ildfaste sten, kan du snildt gøre det med en ukrudts brænder.

Men lav nu lige et par forsøg på nogle mindre stykker først...

Du kan evt Google/yoytube på        copper annealing
Husk altid at skille tingene ad.

SZIM

• Full Member
« Svar #2 Dato: August 21, 2016, 10:53:27 »
Hej.

Pas også på at du ikke får det for varmt, har selv ødelagt en toppakning til en motorcykel fordi jeg fik varmet for meget, overfladen blev ujævn og der kom meget glødeskal på.
Har gjort det flere gange siden med godt resultat, jeg hænger det op på en svejsetråd, varmer og lader det luftkøle.

Vh. SZIM.

Steffenpoulsen

• Hero Member
« Svar #3 Dato: August 21, 2016, 12:00:06 »
Okay tak for svar,  det vil jeg prøve.

Bj@rne

• Hero Member
« Svar #4 Dato: Oktober 02, 2016, 19:45:31 »
Hvis du skal udgløde noget så skal du ihvertfald ikke smide det i koldt vand bagefter, så får du hærdende effekt.

Du skal hvis det er muligt sørge for at afkølingen foregår så langsomt som muligt, for eksempel imellem 2 plader rockwool eller glasuld.

Mvh

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #5 Dato: Oktober 04, 2016, 15:19:14 »
Hvis du skal udgløde noget så skal du ihvertfald ikke smide det i koldt vand bagefter, så får du hærdende effekt.

Du skal hvis det er muligt sørge for at afkølingen foregår så langsomt som muligt, for eksempel imellem 2 plader rockwool eller glasuld.
Mvh

Rart at "høre din røst" igen Bjarne. :)

Det får mig til, sådan lidt udenfor emnet, at nævne at der er en del ellers trofaste skribenter, som ikke har været logget på siden vores "serverkoks" i juni.
Det KAN evt. skyldes, at de ikke mere bruger den mail adresse, som er oplyst på profilen, og derfor ikke ved, at vi pt. kører lidt "under radaren" på den gamle server, men ikke kan nås via genvejen i Fagteori.

Har I en eller anden forbindelse med nogen af dem, må I da meget gerne lade en bemærkning falde.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

ivan

• Hero Member
« Svar #6 Dato: Oktober 04, 2016, 16:40:44 »

Mvh

Der er så ikke helt korekt.  ;)
Sølv skal brat køles for at blive udglødet, jeg laver smykker ii bl.a. sølv kobber messing.

Hi
Ivan

Jodle77

• Newbie
  • *
« Svar #7 Dato: Oktober 10, 2016, 21:26:57 »
Hej Steffenpoulsen og andre interesserede

Jeg er interesseret i at vide hvorfor du har brug for at (spændings)udgløde din kobber pakning?

Er det fordi du skal foretage yderligere plastiske deformationer af den?

Jeg bruger selv en Ø 176 mm kobberpakning til et trykkammer, som bruges ved 200 bar og 200° C, den har jeg ikke udglødet, da materialets elastisitetsmodul ikke ændrer sig af at blive udglødet, og det er materialets elastisitet jeg benytter mig af som pakning.

Har i argumenter for eller imod, at spændingsudgløde/normalisere en kobberpakning?

Hilsen Klaus

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
« Svar #8 Dato: Oktober 11, 2016, 05:57:00 »
Jeg har prøvet at skulle bruge kobberskiver som tætning under et bolthovede f.eks. Der hjælper udglødning. Kobberet bliver så blødt at eventuelle skævheder meget nemmere kan optages.
Mvh
Søren
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Steffenpoulsen

• Hero Member
« Svar #9 Dato: Oktober 11, 2016, 06:54:52 »
Pakningen skulle genbruges, så den skulle være blød igen

Bj@rne

• Hero Member
« Svar #10 Dato: Oktober 11, 2016, 17:21:28 »

Mvh

Der er så ikke helt korekt.  ;)
Sølv skal brat køles for at blive udglødet, jeg laver smykker ii bl.a. sølv kobber messing.

Hi
Ivan

Moin, nu ved jeg ikke med sølv, men det var kobber manden spurgte om og der er jeg ret sikker på jeg rammer plet 😎

Mht under radar, ja jeg har haft svært ved at finde ud af hvor forum lå, det link jeg lå inde med virkede ikke, men mon ikke det går. Hvad er status i øvrigt mht server mm?

Mvh

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #11 Dato: Oktober 11, 2016, 18:18:46 »

Mht under radar, ja jeg har haft svært ved at finde ud af hvor forum lå, det link jeg lå inde med virkede ikke, men mon ikke det går. Hvad er status i øvrigt mht server mm?

Mvh

Status er vist, at vi søger efter muligheder, der med vores begrænsede evner på IT området kan sikre Forums eksistens i så lang tid som muligt.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Bj@rne

• Hero Member
« Svar #12 Dato: Oktober 13, 2016, 21:17:28 »
Okay, Det er selvfølgeligt mere overskueligt med et forum, men jeg syntes hvis det ender med at måtte lukke, at man/nogen/vi måske skulle oprette en facebookgruppe, for så dog stadig at have muligheden for erfaringsudveksling, samt ikke mindst en handelsplads maskintosser imellem  ;D

Mvh Bjarne

keld

• Newbie
  • *
« Svar #13 Dato: Oktober 14, 2016, 10:27:05 »
Jeg har som udlært bådebygger mange gange udglødet kobber til rorløkker, jeg varmede kobberet til der kom grønne flammer droppede det i vand og når jeg tog det op var det blødt som smør, jeg har brugt samme metode til toppakninger og andre pakninger af kobber