Forfatter Emne: Opretning af emne i brille?  (Læst 6012 gange)

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1383
Opretning af emne i brille?
« Dato: Marts 28, 2016, 20:07:21 »

Jeg er blot nysgerrig, - hvordan retter i emnet op i brillen?

Jeg er bekendt med måden hvor man drejer et enme i samme str, og 'indstiller' den herefter.
- Bruger en rørpinol, og sætter et måleur herpå, og derefter retter emnet/brillen.

Som alternativ til rørpinolen, har jeg tænkt på at lave en konus, med en lejepasning i enden. Der kan så monteres to lejer, hvorpå en lille magnetstander med vippe indikator kan sidde. Den skal så sidde i pinoldokken.
- Eller, måske en konus med gevind for enden, så jeg kan montere min lille centrerpatron, - men vil det løbe 100% i center ?

Men da min Boxford i forvejen har begrænset længde, vil sådanne opstillinger tage plads. Så er der nogle gode/bedre alternativer, så må i meget gerne byde ind :D


Mvh

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2627
Sv: Opretning af emne i brille?
« Svar #1 Dato: Marts 28, 2016, 20:42:26 »
Jeg bruger den dovne metode (har også en Boxford)
Jeg spænder akslen eller røret op i trekloen, så det svæver frit, og køre så meget langsomt rundt med emnet.
Så justere jeg forsigtigt de to nederste ruller op mod emnet indtil de tager fat begge to, derefter justere jeg den øverste rulle så den spænder tilpas.
Det fungere perfekt for mig..
Har du ikke justeret brillen korrekt, har den det med at trække emnet ud at kloen.

Husk altid at skille tingene ad.

BjørnH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: Opretning af emne i brille?
« Svar #2 Dato: Marts 29, 2016, 20:50:19 »
hvis muligt, så ret emnet op "flyvende" - og stadigvæk med indikatoren på - få de to nederste bakker til at røre emnet,
du skal kun lige kunne se kontakt på uret - en lille vibration i nålen - så ved du at spindelens centerlinie og dit emne's ditto
er den samme, så er det "bare" at lukke brillen/ skyde øverste bakke ned og gi' en dråbe olie på brillestedet (som er drejet fint og rundt, ikke?) og - forsigtigt - starte -
hvis du bruger rullebakker til brillen så klip en "hagesmæk" (plade der passer på emnets diam. og som skærmer rullerne) af tyndt plast(bedst) eller pap - spåner mellem rullerne & brillestedet er ikke så fedt ;)
« Senest Redigeret: Marts 29, 2016, 21:03:37 af BjørnH »