Forfatter Emne: Under overvejelse.  (Læst 24560 gange)

Bachmann

• Jr. Member
  • **
Sv: Under overvejelse.
« Svar #15 Dato: Februar 23, 2016, 10:06:19 »
Hejsa
Jeg har en Macmon M100 på arbejde. Dejlig maskine.
Der er borende vertikalhoved på den du har linket til på g&g
Kølevandspumpen plever tit at være slidt op på dem.
Jeg har en komplet manual hvis du ender med at købe den.
Det er let at montere glaslinealer på den hvis du får behov for det.

MVH
Bjarne Bachmann

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #16 Dato: Februar 23, 2016, 16:19:58 »
Hejsa
Jeg har en Macmon M100 på arbejde. Dejlig maskine.
Der er borende vertikalhoved på den du har linket til på g&g
Kølevandspumpen plever tit at være slidt op på dem.
Jeg har en komplet manual hvis du ender med at købe den.
Det er let at montere glaslinealer på den hvis du får behov for det.

MVH
Bjarne Bachmann

Hej
Og tak skal du have. Det ser så også ud til at kølevandspumpen er erstattet med noget eksternt, som er stillet i "skuffen" på denne her. :)
MEN nu fik jeg så endelig fat i sælgeren. Positivt: Han "mente" at der vist nok var tilspænding i hvert fald på X. Negativt: Han havde lovet at holde den til sidst i næste uge. Så bliver den ikke solgt, er det jo nok fordi den er slidt.  :-\

Ja ja! Jeg ved jo også, hvad jeg har.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Bachmann

• Jr. Member
  • **
« Svar #17 Dato: Februar 23, 2016, 20:23:54 »
Der er tilspænding på X og Z, nogle udgaver har ilgang, min kun på X

Vi må se hvad der sker.
MVH
Bjarne

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #18 Dato: Marts 08, 2016, 22:03:32 »
Nå - Macmon fræseren blev så ikke solgt, så jeg skal ned og se den torsdag.

Om det så lige hjælper noget. ved jeg ikke :) men jeg kan da se, om malingen er pæn. ;D

Er der en behjertet sjæl, som vil fortælle, hvad det "borende vertikalhoved", der sidder på, betyder? og hvordan det virker? Er det det samme som gevindfunktion på en bore/fræsemaskine?

Og er der ellers nogle fif, til noget som kan være i udu, og som selv jeg kan konstatere?

Resten må jeg jo tage på chancen og sælgers ærlige ansigt. ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

jens

• Hero Member
« Svar #19 Dato: Marts 08, 2016, 22:10:03 »
Et borende vertikalhoved, det kan spindlen køres ud og ind, "som på en søjleboremaskine"
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #20 Dato: Marts 08, 2016, 22:13:52 »
Et borende vertikalhoved, det kan spindlen køres ud og ind, "som på en søjleboremaskine"

Det havde jeg tænkt på, men der er da ikke noget håndtag - eller?
Mvh. Tommy

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
« Svar #21 Dato: Marts 09, 2016, 08:42:37 »
Det ligner det samme system som Deckel, med en unbrakonøgle..

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #22 Dato: Marts 09, 2016, 08:52:01 »
Det ligner det samme system som Deckel, med en unbrakonøgle..

AHA! Jeg manglede "håndsvinget". ;D

Tak.
Mvh. Tommy

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #23 Dato: Marts 10, 2016, 21:53:45 »
Nå. Så fik jeg kikket på en Macmon M100. Lidt tvivlsomt udbytte, for sælger vidste sådan ca. lige så lidt som mig om sådan en = ingen ting. Den var fra 1966

Positivt: Dejlig størrelse - har tilspænding med 8 gear på x og z (ingen ilgang) - kørte meget mere lydløst end jeg havde troet - Skalaerne var store og forbavsende pæne. Den virkede heller ikke så slidt, som jeg havde frygtet efter billederne, men igen - så er det med mine forudsætninger.

Negativt:
1. Den slog relæet fra på tilsyneladende tilfældige tidspunkter. Det er jeg nu ikke "så" bange for, for det er en 1 hastigheds motor, og strømskabet virkede overskueligt, så det tror jeg, at jeg kan finde ud af. Desværre betød det, at jeg ikke fik hørt alle gearene.
2. Den var "nymalet". Tilsyneladende oven på gammelt skidt og løs maling, så det kan jeg jo starte med at skrabe af. Det værste var at alle de smøresteder, jeg lige kunne finde, også var malet over. Heldigvis så det ikke ud til, at den havde været brugt overhovedet siden malingen.
3. Spindlen kunne ikke køres op og ned i hovedet, og "tværbolten"  forrest på hovedet, hvor det er "slidset" (billede nedenfor) var rustet så fast, at jeg ikke ville risikere at ødelægge noget. Har jeg ret i, at borefunktionen er blokeret, fordi den bolt er spændt? (Slidsen klemt sammen)
4. Friktionsbremsen på Y skalaen virkede ikke, men det må kunne fixes. Formentlig en fjeder.
5. Der var intet tilbehør med overhovedet, og da det jeg har er MK3, kommer der nogle følgeudgifter.

Alle kommentarer modtages med tak. :)

« Senest Redigeret: Marts 10, 2016, 21:57:03 af Tommy »
Mvh. Tommy

BoN

• Full Member
« Svar #24 Dato: Marts 11, 2016, 10:10:46 »
Hej Tommy.
måske kan jeg hjælpe med noget billigt tilbehør.
Bo

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
« Svar #25 Dato: Marts 11, 2016, 12:50:49 »
Det med slidsen, lyder overordentligt sandsynligt.
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #26 Dato: Marts 12, 2016, 00:09:36 »
Det med slidsen, lyder overordentligt sandsynligt.

Det kom jeg også frem til - det virker bare lidt som en billig løsning på en "fin" fræser. Nå, men den må jo kunne løsnes på en eller anden måde på trods af rust og maling.

Det lyder godt Bo. :)  Jeg er faktisk brændt lidt varm på den, men kan ikke rigtigt bestemme mig.
Den ligner en krigsveteran fra 1864, og der er lidt mange "hviser", men priserne bl.a. i Tyskland på et pænere vedligeholdt eksemplar er skyhøje ::)
Inderst inde havde jeg måske håbet at blive reddet af et "hylekor" herinde, som sagde at jeg skulle holde mig fra "det gamle l***". ;D ;D ;D
Jeg har den på hånden til mandag. 8)
Mvh. Tommy

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
« Svar #27 Dato: Marts 12, 2016, 18:55:18 »
Her er der lidt hyggelæsning : http://www.lathes.co.uk/prvomajskamacmon/

Mvh Søren

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #28 Dato: Marts 12, 2016, 23:57:48 »
Her er der lidt hyggelæsning : http://www.lathes.co.uk/prvomajskamacmon/

Tak Søren :) Det har nu faktisk været min godnatlæsning de sidste par dage. ;D

Det er lidt sjovt, for sælgeren gjorde meget ud af, at der stod "made in Schwitzerland" på den. Det er den jo altså ikke, fordi det ikke er en Deckel, og tyskerne ville sikkert ikke bruge falsk reklame, så den er nok lavet i Jugoslavien. Det var han lidt svær at overbevise om. :)
Det gør nu ikke så meget, jeg er mere ked af, at den er strippet for tilbehør. En langdorn havde bl.a. været rar, og den ser ud til at kræve et større arrangement med ny "hat", som man ikke lige laver selv. Der kunne ellers fås meget sjovt grej til den. ;D
Mvh. Tommy

Larsen

• Full Member
« Svar #29 Dato: Marts 13, 2016, 13:21:35 »
Nu du er på udkig kan jeg lige tilføje denne.
Jeg har en Stanko Model 6T80 jeg skal sælge.
Den har tilspænding på alle tre akser samt ilgang på alle tre akser.
Den har borende vertikalhoved.
Op til 2240omdr/min
Til ISO 40 værktøj hvor der kan handles en del med da den jeg har købt i stedet for også kører med ISO 40 og jeg derfor har dobbelt af dem.
Alt virker på den.
Jeg skiftede den ud med den "nye"  i julen 2014 og ville så lige tørre denne her pænt af og finde noget værktøj til den og sætte den til salg. Over et år senere står den stadig og venter på dette ::).
Der medfølger maskinskrustik.
Der er alle originale bøger med til den.
Billedet er taget af det der sidder i instruktionsbogen da jeg ikke har fået taget nogle billeder endnu.
Jeg regner med vi ligger i nærheden af 15000kr + evt. tilbehør
Den der har mest værktøj når han dør er vinderen