Nå. Så fik jeg kikket på en Macmon M100. Lidt tvivlsomt udbytte, for sælger vidste sådan ca. lige så lidt som mig om sådan en = ingen ting. Den var fra 1966
Positivt: Dejlig størrelse - har tilspænding med 8 gear på x og z (ingen ilgang) - kørte meget mere lydløst end jeg havde troet - Skalaerne var store og forbavsende pæne. Den virkede heller ikke så slidt, som jeg havde frygtet efter billederne, men igen - så er det med mine forudsætninger.
Negativt:
1. Den slog relæet fra på tilsyneladende tilfældige tidspunkter. Det er jeg nu ikke "så" bange for, for det er en 1 hastigheds motor, og strømskabet virkede overskueligt, så det tror jeg, at jeg kan finde ud af. Desværre betød det, at jeg ikke fik hørt alle gearene.
2. Den var "nymalet". Tilsyneladende oven på gammelt skidt og løs maling, så det kan jeg jo starte med at skrabe af. Det værste var at alle de smøresteder, jeg lige kunne finde, også var malet over. Heldigvis så det ikke ud til, at den havde været brugt overhovedet siden malingen.
3. Spindlen kunne ikke køres op og ned i hovedet, og "tværbolten" forrest på hovedet, hvor det er "slidset" (billede nedenfor) var rustet så fast, at jeg ikke ville risikere at ødelægge noget.
Har jeg ret i, at borefunktionen er blokeret, fordi den bolt er spændt? (Slidsen klemt sammen)
4. Friktionsbremsen på Y skalaen virkede ikke, men det må kunne fixes. Formentlig en fjeder.
5. Der var intet tilbehør med overhovedet, og da det jeg har er MK3, kommer der nogle følgeudgifter.
Alle kommentarer modtages med tak.