Forfatter Emne: Under overvejelse.  (Læst 19007 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Under overvejelse.
« Dato: Februar 18, 2016, 17:56:37 »
Er der nogen, som har nogle positive eller negative bemærkninger til sådan en fætter?

http://www.dba.dk/vaerktoejsmaskine-tos-fraese/id-1021669901/?utm_source=criteo&utm_medium=display-rt&utm_campaign=Have+og+byg
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2617
Sv: Under overvejelse.
« Svar #1 Dato: Februar 18, 2016, 18:11:21 »
Den ser da super fed ud, minder vel i opbygningen om en bridgeport..

Skynd dig at slå til ;D ;D
Husk altid at skille tingene ad.

David

  • Gæst
Sv: Under overvejelse.
« Svar #2 Dato: Februar 18, 2016, 18:25:53 »
Hvis jeg ikke lige havde hvad jeg skulle bruge, måtte den godt komme hjem og stå.....
Absolut et "kritisk" kig værd....

BjørnH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: Under overvejelse.
« Svar #3 Dato: Februar 18, 2016, 19:10:31 »
har jobbet på en del TOS Trencin & TOS Olomouc maskiner, både drejebænke og fræsemaskiner, alle solide og præcise -
men aldrig de mest lydsvage  :)
(TOS SV18RA & TOS SUI 40 drejebænke, et par TOS FA3V vertikalfr. og en enkelt TOS FNGJ 32 (Deckel 40 klon))
egentlig utroligt at typenavnene stadig sidder så fast  ::)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Under overvejelse.
« Svar #4 Dato: Februar 18, 2016, 23:23:35 »
Det er en Tos FNK 25, og jeg er ved at flytte værkstedet ud af garagen, så det kunne jo være en passende anledning. Desværre bliver adgangsvejen ikke nemmere, så 1750 kg. virker en smule afskrækkende. Gad vide, om jeg over hovedet tør gå alene ud til sådan et stort monster om aftenen. :o ;)

Nå, men altså åbenbart ikke nogle højrøde "hold pølserne væk" lamper, og prisen virker ok -så må vi se.

Tak skal I have. :)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

elneff

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 82
Sv: Under overvejelse.
« Svar #5 Dato: Februar 19, 2016, 18:55:27 »
Hvis jeg stod og manglede en fræser, så var det bestemt en jeg ville kigge nærmere på :)

Jeg ser at det griberom sig, det er ikke sådan når man får blod på tanden ;)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Under overvejelse.
« Svar #6 Dato: Februar 19, 2016, 19:43:45 »
Hvis jeg stod og manglede en fræser, så var det bestemt en jeg ville kigge nærmere på :)

Jeg ser at det griberom sig, det er ikke sådan når man får blod på tanden ;)

Jah! Det er ikke kun influenza der smitter. ;D

Jeg mangler nu egentlig ikke en fræser, for min lille Scantool gør det jeg beder den om, men der var da et par ting, som ville gøre livet lettere. ;) - og nu er jeg jo alligevel ved at flytte rundt.
Egentlig havde jeg bestemt, at den kun skulle skiftes ud, hvis jeg fandt en god Schaublin 13 eller i hvert fald noget i samme størrelse (750 kg / 160 cm. 3 hk.), men dem er der ikke rigtigt nogen, der har lyst til at "forære væk". ;)

Den her dukkede op på DBA, og ser meget fleksibel ud, men den er til gengæld stor og tung som et hus.
Inden jeg får bestemt mig, er den såmænd nok solgt - sådan plejer det at gå. ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Under overvejelse.
« Svar #7 Dato: Februar 20, 2016, 09:36:37 »
Vi havde en Toz FN 32 og en 25'er hvor jeg blev udlært, fine maskiner og så længe man kigger efter de sædvanlige steder for slid/manglende vedligeholdelse, så får du meget fræser for pengene.

Mht størrelsen så kan man jo nok skille den lidt før man flytter rundt på den.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1380
Sv: Under overvejelse.
« Svar #8 Dato: Februar 20, 2016, 11:41:01 »
Den ser umiddelbart fin ud.

- Men hvordan med skift af omdr? ser jeg rigtigt, og det er via skift af remskiver? 
Hvis, er det så ikke lidt træls at skulle skifte rem hver gang man skal skifte omdr?

Knæet ser noget sværere ud end på en bridgeport, men det er vel også derfor den er dét tungere? 

hvad med denne i stedet : http://www.guloggratis.dk/maskiner/vaerktoj-arbejdsredskaber/fraeser/annonce/31478531-macmon

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Under overvejelse.
« Svar #9 Dato: Februar 20, 2016, 19:05:06 »

hvad med denne i stedet : http://www.guloggratis.dk/maskiner/vaerktoj-arbejdsredskaber/fraeser/annonce/31478531-macmon

Jo jeg har godt set den, og størrelsen er lidt bedre men den kan ikke vippe hovedet "horisontalt", må det hedde, og den har ingen digital udlæsning. Og så kunne jeg nu heller ikke finde ud af, om den overhovedet har tilspænding. ;D
Tos skrumlet har to motorer, hvoraf den ene er til spindlen, så omdrejningerene kunne klares med en frekvensomformer.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1380
Sv: Under overvejelse.
« Svar #10 Dato: Februar 21, 2016, 12:14:55 »
Jo vertikal hovedet kan kippes?

Jeg tror den både har tilspænding, og ilgang i begge retninger.


Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Under overvejelse.
« Svar #11 Dato: Februar 21, 2016, 18:31:37 »
Jo vertikal hovedet kan kippes?

Jeg tror den både har tilspænding, og ilgang i begge retninger.


Nej der er desværre ingen tilspænding på. :(
Hovedet kan vippes sideværts, men ikke som på TOSen i to plan. (Billedet).

Faktisk har jeg fået et andet og måske lidt bedre tilbud på en TOS fnk 25, men jeg tænker lidt på, om man kunne eftermontere noget trinløst tilspænding bare på X aksen på min lille Scantool. Den kan med lidt god vilje flyttes på en sækkevogn, og det har jeg det egentlig fint med. ;D

Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Under overvejelse.
« Svar #12 Dato: Februar 21, 2016, 19:29:48 »
For mig ville valget ikke være svært i mellem de 2, digital udlæsning eller ej, jeg ville vælge macmon M100 det er en kopi af Deckel FP1, super fin maskine og en rigtig god størrelse i forhold til Toz'en

Hvis jeg ikke havde min Schaublin 13, ville jeg ha købt den der Macmon (forudsat den ikke er udslidt selvfølgeligt)

http://www.lathes.co.uk/prvomajskamacmon/

Mvh

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Under overvejelse.
« Svar #13 Dato: Februar 21, 2016, 20:06:54 »
For mig ville valget ikke være svært i mellem de 2, digital udlæsning eller ej, jeg ville vælge macmon M100 det er en kopi af Deckel FP1, super fin maskine og en rigtig god størrelse i forhold til Toz'en

Hvis jeg ikke havde min Schaublin 13, ville jeg ha købt den der Macmon (forudsat den ikke er udslidt selvfølgeligt)

http://www.lathes.co.uk/prvomajskamacmon/

Mvh

Jeg har læst, at det er en Deckel klon, og det er nu heller ikke så meget for digitaludlæsningen. Det er mere den manglende tilspænding, uden den synes jeg ikke rigtig, at jeg kommer meget længere, end jeg er nu.
Det er en meget gammel model med den store motorklods. Lidt yngre havde den været med en mere moderne motor og en stor relæboks (sikkert til tilspænding) men derfor behøver den naturligvis ikke at være udslidt.
Hvor gammel er din Schaublin, og har den tilspænding?
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Under overvejelse.
« Svar #14 Dato: Februar 22, 2016, 19:21:04 »
Moin, Tilspænding på X og Z aksen, men ikke på Y

Det er også fint til hobby brug (og produktion for den sags skyld, man skal bare tænke over sin opspænding hvis man vil bearbejde med tilspænding, man kan jo spænde et emne op på mange leder og kanter, men jeg savner det borende vertikalhoved som der er indbygget i Deckel og kloner.

Mvh

Ps. gammel dame fra 1956  ;D