Forfatter Emne: problem med kinafræser XY bord  (Læst 9935 gange)

Redeeman

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 15
problem med kinafræser XY bord
« Dato: Februar 04, 2016, 02:38:55 »
Hej.

har købt en lille kineser, meget ens med de weiss fræsere der sælges i danmark, men har et problem jeg ikke lige kan gennemskue hvorfor sker, eller hvad der eventuelt er løsningen.

den har svanehalsføring på alle akser, hvor der sidder konisk metal "strip" i den ene side af svanehalsen på hver akse, som man kan justere ind for at få ingen slup, men heller ikke kæmpe friktion.

mit problem er, at når jeg låser X aksen, hvilket foregår ved 2 fingerskruer der trykker metalstrippen (gibben) ind i svanehalsen, kører Y aksen meget hårdt. jeg er kommet frem til at når jeg låser X, bliver der mere pres på Y aksens metalstrip, og jeg kan ikke se det bør ske, og jeg har ingen idé til hvordan det skal løses.

nogen idéer?

på forhånd tak

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2621
Sv: problem med kinafræser XY bord
« Svar #1 Dato: Februar 04, 2016, 11:29:34 »
Hej og velkommen på siden..

Et par billeder kunne måske hjælpe, for at finde en løsning på problemet..

Som jeg lige kan se det, kunne det være kilen der når den bliver låst, presser op så den klemmer mod y akse slæden..
Husk altid at skille tingene ad.

Redeeman

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 15
Sv: problem med kinafræser XY bord
« Svar #2 Dato: Februar 04, 2016, 13:54:15 »
Tak for svaret :)

ja det er ikke nemt at løse i blinde :)

på denne fræser sidder y slæden i bunden, med x slæden ovenpå.

her er en gut med en fræser der er nærmest identisk, hvor man ser Y slæden:

       

           
       

og med X slæden:

       

           
       


det er nok bedre end billeder fra mig

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2621
Sv: problem med kinafræser XY bord
« Svar #3 Dato: Februar 04, 2016, 16:22:28 »
Problemet kunne være at når du låser X, så sætter du Y i spænd, så den giver sig lidt.
Har du prøvet at løsne kilen lidt i Y slæden..

Hvordan er det hvis du kun spænder forsigtigt til?
Husk altid at skille tingene ad.

Redeeman

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 15
Sv: problem med kinafræser XY bord
« Svar #4 Dato: Februar 04, 2016, 16:39:09 »
det er helt sikkert det der er problemet, det jeg ikke forstår er hvorfor Y kommer i spænd.

hvis jeg løser kilen i Y, skal den løsnes så meget at der er slup når X ikke er låst, for at den kører OK når X er låst.

jeg har prøvet at trække Y kilen nogle centimeter ud, låse X ned, og så stikke kilen ind igen, og kan så konstatere at den går 1 centimeter mindre ind, end når X ikke er låst.

der kommer altså ret hårdt pres på kilen når X låses, jeg har for at prøve at finde ud af hvor meget, prøvet at lade X være ulåst, og så stramme kilen så meget ind så det matcher sværheden af Y når X er låst, og det er ret meget.

en tanke jeg fik er om Y slæden har en kæmpe revne så den bliver deformeret meget let, men jeg kan ikke se noget, har haft bordet/X afmonteret for at kigge ind.

noget andet jeg opdager er, at hvis X er kørt helt til en af siderne, ligegyldigt hvilken, bliver Y også meget hård at køre, så det tyder for mig på at hele Y slæden har tilbøjelighed til at bøje meget nemt


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2621
Sv: problem med kinafræser XY bord
« Svar #5 Dato: Februar 04, 2016, 18:05:27 »
Den har jo en meget lang x slæde, i forhold til hvor meget den har fat i, så den vil jo nok dykke noget i yderstillingerne.

Hvis du låser x slæden ved at stramme kilen, i stedet for at bruge låseskruerne, er det så det samme.
Husk altid at skille tingene ad.

Redeeman

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 15
Sv: problem med kinafræser XY bord
« Svar #6 Dato: Februar 04, 2016, 20:45:10 »
jeg kan ikke rigtig stramme kilen nok til at låse slæden, skruen til at "kile" kilen ind er kun 3mm, og det er jo ikke rigtig beregnet til at skulle voldstrammes, så jeg tør ikke rigtig mere

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: problem med kinafræser XY bord
« Svar #7 Dato: Februar 04, 2016, 22:53:39 »
Jeg tror kilen er for høj/bred prøv at fjerne lidt af højden / bredden hvis du ikke vil reklamere til forhandleren.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2621
Sv: problem med kinafræser XY bord
« Svar #8 Dato: Februar 04, 2016, 23:45:02 »
For lige at sikre vi snakker om det samme.. ;D

Det er når du låser X slæden ved den røde cirkel, på billedet,
 at Y "slæden" kommer til at gå stramt ???
Husk altid at skille tingene ad.

Redeeman

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 15
Sv: problem med kinafræser XY bord
« Svar #9 Dato: Februar 04, 2016, 23:51:39 »
de 2 huller du har i cirklen er nu beregnet til en lille stålpil der indikerer hvor den absolutte position, det er de 2 huller ude til siderne, ved siden af dem du har cirklet, men ja, vi snakker om det samme :)

jeg tror ikke det kan være bredden af kilen, for den kiler jo som sagt ind, men måske højden ja?

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: problem med kinafræser XY bord
« Svar #10 Dato: Februar 05, 2016, 20:19:09 »
Som jeg ser det, ligger problemet i, at når du spænder for at låse den ene akse, så er der ikke gods nok i slæden til at den ikke Flexer og derved kommer til at låse den anden akse.

Ikke et ondt ord om kineser maskiner, men pris og kvalitet hænger som regel ubehjælpeligt sammen.

Med de størrelse spån man forsvarligt kan tage og i det materiale de fleste bruger kinesermaskiner til (plast, alu og messing/rødgods) så er det heller ikke sikkert at det er nødvendigt at kunne "vold-låse" den akse der ikke skal køres med 🤓

Mvh

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: problem med kinafræser XY bord
« Svar #11 Dato: Februar 05, 2016, 21:58:00 »
Der er noget som klemmer. Og uanset om den skal bruges til plast eller alu så skal det altså funger. Også selv om det er en kineser.
Du må gå tilbage til din forhandler og sige at den skal rep. eller byttes eller penge tilbage. Det ville jeg gøre. Du har din reklamations ret i 2 år, også på brugte

Redeeman

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 15
Sv: problem med kinafræser XY bord
« Svar #12 Dato: Februar 06, 2016, 15:41:33 »
endnu en gang tak for svarene.

Bjarne:
tjoo, jeg forstår bare ikke hvorfor det sker, det er 20mm tyk gods, det bør ikke lige bøje, men vigtigst af alt, andre folk med disse maskiner oplever ikke dette problem, derfor jeg tænker der må være en defekt ved min specifikt.

Hans:
Du har ret, jeg købte den dog fra england, men der er jo naturligvis også garanti og reklamationsret, og den blev købt ny, så det er ikke engang brugt eller noget.


jeg tog ud til en forhandler der sælger weiss maskiner og prøvede selv at se om dette problem er der, og det var det ikke, så jeg kan kun konkludere min slæde af en eller anden grund deformerer, jeg kan dog ikke se nogle synlige revner, en god del af den er jo så også malet, som jo nok ikke skjule det.

Har haft fat i forhandleren, hvor kommunikationen til at starte med gik ret godt, var meget hjælpsomme og ville prøve at finde problemet, og så pludselig får jeg en mail hvor de beskylder mig for at overspænde låsen. de mener man kun lige skal stramme op så X ikke flytter sig når man tilfældigvis kommer til at røre håndjulet. Jeg er uenig, både fordi det er tydeligt at høre når man fræser hvornår der er spændt nok (hvilket jeg ikke vil kalde voldspænde, bare normalt at låse aksen), samt at slæden åbenbart bliver deformeret nok til at låse X væsentligt, så længe bordet alene bare er kørt fuldt til venstre eller højre.

så alt i alt, er jeg ret sikker på jeg har en fejl som ikke er designfejl eller lignende, jeg har bare fået en uheldig maskine.

nu må vi se hvad de siger på mandag

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2621
Sv: problem med kinafræser XY bord
« Svar #13 Dato: Februar 06, 2016, 17:45:19 »
Har du prøvet kun at spænde en låseskrue af gangen?
Husk altid at skille tingene ad.

Redeeman

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 15
Sv: problem med kinafræser XY bord
« Svar #14 Dato: Februar 06, 2016, 19:13:52 »
jeps, sker også ved kun 1 stram, men måske en smule mindre