Forfatter Emne: Batignolles drejebænk model 140  (Læst 8601 gange)

Leifj

• Newbie
  • *
Batignolles drejebænk model 140
« Dato: Januar 11, 2016, 11:00:04 »
Har købt en H. ERNAULT - BATIGNOLLES drejebænk. Det er en model 140 fra årgang 1950, men jeg kan ikke rigtig finde noget på nettet om den.  Er der nogen der ved noget om den ?  Mangler lidt reservedele til den, samt hvad olie der skal bruges til gearkasse, tilspænding og vanger. Evt. el-diagram og maskin-tegninger af maskinen, håber der er nogen der kan hjælpe.
Mvh. Leif
« Senest Redigeret: Januar 11, 2016, 11:13:27 af Leifj »

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Batignolles drejebænk model 140
« Svar #1 Dato: Januar 11, 2016, 13:16:10 »
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kidde

• Sr. Member
« Svar #2 Dato: Januar 11, 2016, 13:28:14 »
https://www.maskinisten.net findes der en til en model HN250
Men det kan jo være det meste er magen til den du har. det er da et kig værd.
“A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.”

jens

• Hero Member
« Svar #3 Dato: Januar 11, 2016, 16:04:52 »
Jeg har kørt med Bagtignolles i mange år på mit tidligere arbejde..

Men kan selvf. ikke huske hvilken olie vi brugte til gearkasserne.
Men vangerne skal have vangeolie ;D Kædesavsolie af den gamle miljø-uvenlige slags er ganske fint til formålet, og kan købes i 1 liter.

Som jeg husker er det C. HENRIKSEN & CO, der forhandlede maskinerne, og kan sikkert skaffe reservedele, men de koster sikkert en bondegård. >:(

Hvad mangler du af reservedele?

Alt afhængig af hvor stor din motor er, kan det knibe med at den kan starte på 16 amperes sikringer, da den starter direkte op.

Så en softstarter eller endnu bedre en frekvensomformer kan hjælpe, og skåner også gearkassen i opstarten.
Skåner også dine kileremme, skal de skiftes skal hoved spindelen afmonteres.
« Senest Redigeret: Januar 11, 2016, 16:06:48 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Leifj

• Newbie
  • *
« Svar #4 Dato: Januar 11, 2016, 17:26:07 »
http://passion-usinages.forumgratuit.org/f32p50-tours-lathes

Er der noget der kan bruges? :)

Hej Søren, vil lige tage et lille kig på siden. :)
Mvh. Leif

Leifj

• Newbie
  • *
« Svar #5 Dato: Januar 11, 2016, 17:37:15 »
Jeg har kørt med Bagtignolles i mange år på mit tidligere arbejde..

Men kan selvf. ikke huske hvilken olie vi brugte til gearkasserne.
Men vangerne skal have vangeolie ;D Kædesavsolie af den gamle miljø-uvenlige slags er ganske fint til formålet, og kan købes i 1 liter.

Som jeg husker er det C. HENRIKSEN & CO, der forhandlede maskinerne, og kan sikkert skaffe reservedele, men de koster sikkert en bondegård. >:(

Hvad mangler du af reservedele?

Alt afhængig af hvor stor din motor er, kan det knibe med at den kan starte på 16 amperes sikringer, da den starter direkte op.

Så en softstarter eller endnu bedre en frekvensomformer kan hjælpe, og skåner også gearkassen i opstarten.
Skåner også dine kileremme, skal de skiftes skal hoved spindelen afmonteres.

Hej Jens,
Jeg mangler ledet i omdrejnings omskifteren, da den gammel er noget medtaget. Har selv overvejet at monterer den VLT (frekvensomformer) som jeg har liggende. Det er mulig at skifte kileremmene på min bænk uden problemer.
Mvh. Leif

jens

• Hero Member
« Svar #6 Dato: Januar 11, 2016, 18:47:54 »
Ja den er nok nummeret ældre end dem jeg har kørt med, de var fra omkring 1960 og frem.
Kan du ikke reparere ledet selv, eller lave et nyt, eller finde et standart og tilpasse det..
Husk altid at skille tingene ad.