Tænkte jeg lige ville dele lidt billeder af et lille projekt jeg har bygget på henover sommeren, men som desværre blev lidt for sent færdigt. Dog blev den brugt flittigt imens den kunne, og mon ikke græsset gror igen i 2016
- Måske det kan give andre gode ideer
Projektet er en fjernstyret græsklipper.
Da jeg i forvejen flyver med RC helikopter/fly, var det nærliggende at bruge udstyr fra denne kategori, og jeg havde i forvejen lidt komponenter der kunne bruges.
Motorene til at fremdrift, er to stk gearmotore fra en elkørestol. Disse har enormt moment, meget støjsvage og præcise.
Styre enheden til motorene, som får signal fra min RC sender/modtager er et såkaldt 'sabertooth', og det kan klare 2x60A.
Styringen er som man ville styre en kampvogn, altså bremse, eller nedsætte hastigheden på det hjul/side man vil dreje til. Derfor kan den også dreje rundt om sig selv.
De to motore kører på et 12v 60ah batteri fra jem&fix, og det holder nemt en månede, med 2-3 gange græsslåning ugentligt.
Motoren der trækker knivene, er en bergnet til et stort rc fly, og yder ca 5KW. Den kører på 12S lipo, dvs ca 45Volt. Kapaciteten er 5000mah (fra mine helikoptere) og på sådan et sæt har jeg ca 15min klippetid.
Motor styringen (esc) har softstart, og govenor, så omdr. holdes meget fint når den belastes ved højt græs. Også denne er oprindeligt beregnet til rc grej.
For at den skulle kunne holde længe, og med et minimum af vedligehold er alle delene lavet i rustfri/syrefast. Alt på nær remskiverne til knivene, som er fra en havetraktor, og så ellers knivene som er købt.
Alle lejer er std. størrelser og lukkede.
Klippebredden er 80cm, og skæret er frontmonteret, så den kan nå langt ud i hjørnerne.
Alle pladedelene er laser skåret, og det har gjort arbejdet noget nemmere. Især motor/leje fundamentet er nemt og hurtigt lavet, og jeg synes selv det er blevet ret godt.
Jeg er blevet spurgt af mange om jeg kan lave en til dem, og at den da skulle i produktion. Meeen, tror ikke der er nogen der vil betale prisen for dén. Især ikke hvis den skal sælges i rustfri.
Her kan ses en video af maskinen i drift :
vh