Forfatter Emne: Overflade behandling af stål  (Læst 12955 gange)

jens

• Hero Member
Overflade behandling af stål
« Dato: Januar 03, 2016, 23:11:17 »
Jeg er ved at lave nogle hurtigskiftsholdere til drejebænken, af forskellige årsager har jeg valgt at de ikke skal hærdes.

Men kunne godt tænke mig der kom en overfladebehandling af en slags, helst uden at varme emnerne for meget op, så de ikke trækker sig..

Jeg har tænkt på brunering, hvad er jeres erfaring med det, er det slidstærkt?

En anden mulighed er at varme emnet lidt op, og smøre/dyppe det i linolie, men jeg ved ikke hvad det kræver af temperatur.

En tredje mulighed er at varme emnet op til det bliver blåt (ca 300 gr. c.), og evt. køle i olie.

Håber på lidt indput, og gerne helt andre metoder....

Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

• Hero Member
Sv: Overflade behandling af stål
« Svar #1 Dato: Januar 04, 2016, 00:06:44 »
Du tager rustfrit stål 316, så kommer du en dråbe olie fra smørekanden på.
Så varmer du det op jævnt fordelt varne med en gasbrander, så olien begynder at ryge så lader du det ligge i et par tiner så er overfladen hår
Du kunne prøve med en stump fra brokassen og se om du er tilfreds
PS og så kan det poleres og blive rigtig fint
Hans

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #2 Dato: Januar 04, 2016, 03:22:20 »
Jeg har rustbruneret (det du henviser til) et par antikke jagtgeværer for år tilbage.
Hvis du overhovedet kan få blåsten (kobbersulfat) mere, så farver det jo rødbrunt og ikke blåt/sort.
Det danner skjolder og pletter og det er et pokkers arbejde at få bare nogenlunde pænt og ensartet selv på et glat geværløb. Med noget så kantet som sådan nogle holdere normalt er, så tror jeg altså at det bliver endnu mere end pokkers.  ;)
Men det var faktisk ret slidstærkt, hvis det fik behandlinger nok (væsentligt mere end 5-6 gange) så overfladen bliver tyk nok. Det bliver mere porøst end metallet nedenunder, og rustbeskytter godt fordi man kan mætte det med olie.

Edit: De koldblåneringssæt, som man kan købe på nettet farver sådan set fint blåt, men det er efter mine erfaringer en ganske tynd overflade, og hverken rustbeskyttende, slidstærk eller holdbar, på noget som er til andet end pynt på væggen.
« Senest Redigeret: Januar 04, 2016, 04:56:59 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

• Hero Member
« Svar #3 Dato: Januar 04, 2016, 12:19:58 »
Jeg kan fint leve med den brune overflade, som bruneringen giver.
Det tiltaler mig, at emnerne ikke skal varmes op..

Men hvor besværlig er processen?
Vil man kunne dyppe emnet i væsken (der er jo ret små emner), eller skal det smørres på?
Vil man kunne bruge en roterende stålbørste, mellem behandlingerne?

Men jeg laver nok også lige et par forsøg med opvarmning og olie

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #4 Dato: Januar 04, 2016, 13:55:48 »
Du kan fint dyppe emnerne, det gjorde jeg ved haner osv. men en roterende stålbørste tror jeg ikke, du kan bruge.

Problemerne bliver uanset værktøj hjørner og kanter, hvor jeg er sikker på, at du vil komme til at slide belægningen væk hver gang, inden det er glat nok på fladerne og hvor du ikke kan komme til. Det skal altså gøres temmelig grundigt mellem hver behandling, hvis ikke man skal ende op med noget, som er så groft og ujævnt, at det er umuligt at få pænt til sidst.
Som sagt syntes jeg at processen var "træls" ;) men som Hans siger, så kan man da forsøge. Under alle omstændigheder skal det være MEGET grundigt affedtet, inden man starter.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

jens

• Hero Member
« Svar #5 Dato: Januar 04, 2016, 15:20:17 »
Ja det lyder jo til brunering ikke er så nemt, på kantede emner, og jo også besværligt med diverse kemikalier.

Så jeg går nok i gang med at forsøge med varme og olie, og på nogle skrot emner..

SZIM

• Full Member
« Svar #6 Dato: Januar 04, 2016, 16:57:36 »
Hej.

Ved ikke noget om brunering, men Matthias Lauritsen i Gråsten som jo køber og sælger Pedersen fræsere og tilbehør til dem får bruneret meget af det han renoverer, har en kammerat der der får ham til at tage ting og sager med, han samler vist en vis mængde sammen og sender afsted, tror det bliver afregnet pr. kg. og er vist ikke særlig kostbart, så slipper du for kemikalierne.

M.v.h.
SZIM.

BjørnH

• Hero Member
« Svar #7 Dato: Januar 04, 2016, 17:42:40 »
Du tager rustfrit stål 316, så kommer du en dråbe olie fra smørekanden på.
Så varmer du det op jævnt fordelt varne med en gasbrander, så olien begynder at ryge så lader du det ligge i et par tiner så er overfladen hår
Du kunne prøve med en stump fra brokassen og se om du er tilfreds
PS og så kan det poleres og blive rigtig fint
Hans
1/4 allerede Hans? ;D
hvis du seriøst vælger ikke at la' stumperne hærde(ell. indsætte og hærde), så er holdbarheden på overfladekuløren sgu nok dit mindste problem.
Manganfosfatering (dyb matsort, lidt kornet udseende) var standard på Tripan hurtigskifteholdere - det holdt godt - men alt der
er i spånzonen på en drejebænk ender op med at have en blank, børstet overflade - -

jens

• Hero Member
« Svar #8 Dato: Januar 04, 2016, 18:46:11 »
Nu vil jeg lige prøve med varme og olie først..

Jeg satser på at holderne vil fungere fint uden hærdning/indsætning, det er jo tros alt kun hobby.
Selve centerblokken er hærdet, det er en Dixon..
(jeg har fravalgt hærdning/indsætning, da det vil kræve en efterfølgende slibning af anlægsfladerne)

Jeg har i mange år brugt Malcus holdere i produktion, det holdt de nu meget godt, på tros af  de var af støbejern.

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #9 Dato: Januar 05, 2016, 09:54:32 »
Det ærgrer mig nu lidt, at Jens har overhalet mig med de stålholdere, som jeg drømte sådan om, inden der pludseligt smuttede et år med noget helt andet. - Meeen - så må jeg jo bare lave flere end ham, når jeg kommer i gang igen. ;)
Apropos hærdning, så er Gunnar Sørensen http://www.123hjemmeside.dk/gunnarsorensen/30857401 en af dem der laver rigtig meget værktøj selv. Godt nok til hobby, men det ser da ud til at det bliver brugt.
Hans kommentarer forsvinder desværre, efterhånden som der kommer flere, men han har ved flere lejligheder skrevet, at han ikke hærder sit værktøj, fordi det erfaringsmæssigt ikke er nødvendigt.

Skal vi ikke se nogen billeder Jens? ;D

Mvh. Tommy

jens

• Hero Member
« Svar #10 Dato: Januar 05, 2016, 17:03:54 »
Jow der skal nok komme lidt billeder, jeg har bare ikke lige været så flittig til at fotografere under vejs.

Jeg kan oprette en ny tråd, om fremstilling af hurtigskiftsholdere når jeg får samlet lidt billeder.

PS til Tommy
Jeg tro jeg ender med at få omkring 25 stk. holdere, så måske du skal bestille lidt extra materiale hjem ?  ;D ;D ;D

Dog lige et enkelt billede...

« Senest Redigeret: Januar 05, 2016, 17:28:30 af jens »

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #11 Dato: Januar 05, 2016, 19:10:05 »
PS til Tommy
Jeg tro jeg ender med at få omkring 25 stk. holdere, så måske du skal bestille lidt extra materiale hjem ?  ;D ;D ;D

Hmm. :o Måske skulle jeg lige starte med at bygge lidt til værkstedet så.  :'(

Det ser i hvert fald godt ud - glæder mig til at se tråden.  ;D
Mvh. Tommy

jens

• Hero Member
« Svar #12 Dato: Januar 31, 2016, 17:00:22 »
Så blev der forsøgt med opvarmning, til ca 400 gr. og afkøling i olie...
Ikke alle blev lige fine, skulle nok have haft en større bøtte olie, brugte 2 x 5 liter, men 5 liter bliver hurtig varmt, når sådan en varm klump skal køles ned.
De små juster "skruer" blev rimelig ens, men de er jo også nemme at køle ned.

Jeg varmede det hele i en ovn, så temperaturen burde være rimelig ens...

her er en af de mere vellykkede...
« Senest Redigeret: Januar 31, 2016, 17:23:30 af jens »

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #13 Dato: Februar 01, 2016, 06:38:19 »
Den ser da imponerende fin ud, kan du ikke bare give de "mindre fine" en tur mere?

Har du en fornemmelse af, hvor stærkt det er?
Mvh. Tommy

jens

• Hero Member
« Svar #14 Dato: Februar 01, 2016, 08:50:37 »
De ikke så vellykkede kan godt få en tur mere, men det er ikke en ret slidstærk overflade, men nu må vi jo se hvordan det holder, så må jeg jo overveje om det er umagen værd, at genbehandle.