Forfatter Emne: Opretning af drejebænk/maskinfødder  (Læst 11454 gange)

Madsduncan

• Jr. Member
  • **
Opretning af drejebænk/maskinfødder
« Dato: Maj 27, 2015, 21:17:01 »
står at skal have oprettet min drejebænk, noget jeg aldrig har prøvet før, men efter adskillige youtube videoer noget jeg nok kan klare :)

jeg skal ha lavet nogen maskinfødder (fordi jeg er for nærig til at gi 2000 for 4), og jeg havde tænkt mig at lave noget i den her stil hvor gevindet står "løst" i et hul:
http://www.homemadetools.net/forum/lathe-leveling-foot-pads-16207#post21756
hvad siger folk til så noget? ( bænken vejer nok omkring 1T)

når den er lige i vangerne skal spindlen nok også justeres ift vangerne, som er boltet til siden af "spindlen", men hvordan gør man det på sådan en slags bænk?

smider nogen billeder op om lidt :)

Madsduncan

• Jr. Member
  • **
Sv: Opretning af drejebænk/maskinfødder
« Svar #1 Dato: Maj 27, 2015, 21:49:05 »
lige et par billeder.
billederne med fræseren er nogen sko jeg har lavet til min fræser, men de er ikke alt for glade for hældningen på gulvet  :-\

Madsduncan

• Jr. Member
  • **
« Svar #2 Dato: Maj 27, 2015, 21:51:57 »
det forresten en gammel Tos s28, har en manual på tjekkisk, og jeg har ikke kunne finde noget om det i den.  :)

BjørnH

• Hero Member
« Svar #3 Dato: Maj 27, 2015, 21:59:07 »
har i små 20 år haft en Weiler Matador stående støt & stabilt på et trægulv, med noget der ligner det du linker til,
jeg brugte dog noget 20 X 100 X "fundamentet's bredde" fladjern, hver med en 2 markeringer (16mm bor til en 12mm justerbolt) der hvor skruerne bærer.
efter hukommelsen brugte jeg 3 stykker, to der bar under spindeldok-enden og en der bar i bagenden.
når du har vangen i vater, langs og tværs - er det ret enkelt at tjekke om spindeldokken står lige, drej en lille spån af et emne (ca.Ø40)med et skarpt sidestål & udhæng på cirka 150 mm uden pinolstøtte.
Tjek det med en mikrometerskrue - hvis enden længst ude er 0.01-0.02 større end ved patronen er din spindeldok ok.

Madsduncan

• Jr. Member
  • **
« Svar #4 Dato: Maj 27, 2015, 22:27:01 »
det lyder som en kampplan :) hvad menes der med "hver med en 2 markeringer" ?

BjørnH

• Hero Member
« Svar #5 Dato: Maj 28, 2015, 12:42:06 »
det lyder som en kampplan :) hvad menes der med "hver med en 2 markeringer" ?

At du kører boret så langt ned i materialet at der er en 'kørnerprik' med borets diameter

jens

• Hero Member
« Svar #6 Dato: Maj 28, 2015, 17:06:06 »
I de gode gamle dage skruede man maskinerne direkte fast i betongulvet, eller et støbt fundament, det giver mulighed for at rette maskinen op, hvis det kræver den "vrides" i vangerne, der er ikke rigtig muligt med maskinsko.

Jeg har også kørt med en maskine der bare stod på nogle jernklodser, som maskinsko, det var der ingen problemer med.
Husk altid at skille tingene ad.

Madsduncan

• Jr. Member
  • **
« Svar #7 Dato: Maj 28, 2015, 17:40:10 »
ahh, så jeg med bjørn :) jeg laver nogen skiver og vender tilbage når det ligner noget :)

har "desværre" gulvvarme, men det havde helt sikkert været optimalt jens :)

M_Olsen

• Sr. Member
    • M Olsen facebook side
« Svar #8 Dato: Maj 28, 2015, 18:05:53 »
Jeg har også lavet nogen til min fræser måske du kan bruge den ide:

De bære min 2150kg fræser på 3 fødder og det er lavet af nylon og et stykke gummi under det er holdbart og hurtigt og dreje i.

M Olsen

Hvis ikke jeg kan lave det. Kan det ikke laves.
Driver et værksted på Lolland hvor jeg mest laver VAG biler har dog også drejebænk og fræser.
Drejebænk: Købing fra 1937 Fræser: Fritz Werner fra 1970.
Billeder fra værkstedet: https://www.dropbox.com/sh/hitsaxl9kuzfroh/AAANRVAPG-O3iSpbMdtMaEIRa?dl=

Madsduncan

• Jr. Member
  • **
« Svar #9 Dato: Maj 28, 2015, 18:48:38 »
er det så noget her vi ude i ?
og skal gevindet den står på så bare være drejet fladt eller skal det også ha en vinkel ? ::)

Madsduncan

• Jr. Member
  • **
« Svar #10 Dato: Juni 23, 2015, 20:54:50 »
så blev jeg færdig med mine mange eksamener, og har fået kigget lidt på drejebænken :)

ved at kigge i manualen fandt jeg ud af at der er nogle 12mm gevind netop til at rette bænken op, men selvom "opretningen" sker med stor forsigtighed, så rykker hele skævheden sig. (tror bænken er for stiv som jens skriver).

eller kan det være den skal rettes op på de bolte hvor selve vangen er boltet til resten af bænken
(har prøvet at tage en spån over enden af et stykke alu og målt med et måleur, og der var enden "spids" med 2 1/100 over ca 25mm (spindel skæv ift. vanger??))

billederne er taget i hver ende af vangen, første i spindelenden og andet i pinoldok-enden