Forfatter Emne: Bore bolt ud med knækket popnitbor i  (Læst 19056 gange)

Larsen

• Full Member
Bore bolt ud med knækket popnitbor i
« Dato: Maj 06, 2015, 22:29:39 »
Jeg står med en motorcykel motor med en knækket 8mm bolt i der er knækket helt nede ved hullet i aluminiumen, og der sidder et knækket 3,3mm popnitbor i den.
Har prøvet at svejse møtrik på den og varme det godt, men den sidder fast og møtrikken brækker af.

Så jeg er egenligt kommet frem til den bør bores/fræses ud. Og her kommer selve spørgsmålet - Hvad kan jeg bore/fræse i bolten og popnitboret med?
Den der har mest værktøj når han dør er vinderen

jens

• Hero Member
Sv: Bore bolt ud med knækket popnitbor i
« Svar #1 Dato: Maj 06, 2015, 22:49:21 »
Du skal bruge et hårdmetal bor/endefræser, men ikke nogen nem opgave, og det har det med at gå ud over værktøjet.
Bedste metode er at få det gnistet ud.
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #2 Dato: Maj 07, 2015, 15:33:37 »
Jeg tæmker om du kan bore neden fra eller skrot op fra siden og måske slå pinol bor løs, for så der efter bore bolten ud
Hans

jens.ews

• Hero Member
« Svar #3 Dato: Maj 07, 2015, 16:40:31 »
Hvis du med en lille autogenbrænder med hård flamme varmer det knækket popnitbor op til det er rødt og lad det så køle langsomt af, så kan du bore det ud med et nyt murbor godt med omdr på. Derefter kan du sikker skrue bolten ud med en skrueudtrækker en såkaldt (ornepik) måske du lige skal give bolten et hårdt slag med en dorn først.
Jens.ews

BjørnH

• Hero Member
« Svar #4 Dato: Maj 07, 2015, 19:15:07 »
gnist, hvis du har muligheden, eller prøv at knuse bor-stumpen med en dorn,
Hvis du får de hårde stumper ud, så bor M8 stumpen ud  i trin - 1mm's penge af gangen mens du vogter
på om hullet forløber - - -
hårdmetalbor og ornepik er en 1'ste April ting  :D

jens.ews

• Hero Member
« Svar #5 Dato: Maj 07, 2015, 21:49:44 »
BjørnH
1. April har vi passeret. Jeg HAR udført ovennævnte proces flere gange med et godt resultat, så udtal dig kun sådan hvis du selv har prøvet.
mvh Jens.ews

BjørnH

• Hero Member
« Svar #6 Dato: Maj 07, 2015, 22:35:03 »
 :D :D :D :D du er eddermaneme skrap hvis du kan centrere, og styre, et "murbor" som du kalder det,
ned igennem et Ø 3.3 hss bor - som i parentes bemærket ikke bliver nævneværdigt blødere af en lille varme.
OG, når "omgivelserne" så er en relativt blød pindbolt har du et klassisk "sådan får du et bor til at forløbe"
scenarie.
Endydervidere - grunden til jeg tager ornepikken med i første april kategorien er at jeg faktisk aldrig har
set en virke - det der plejer at ske er at den kiler sig ned - udvider skruestumpen lidt mere -
og knækker af, nede i stumpen - og så er man gået fra et problem der kunne løses,
 til et hvor man bare siger" smid lortet ud, vi må lave en ny!"
Jeg har skam prøvet at bore skruer ud, en lille million gange vil jeg tro - som værktøjsmagerlærling i 70'erne -
presseforme til bakelit - drifttemperaturen på godt 200 grader c. gjorde grimme ting ved selv 12.9
Unbrakoskruer - det var daglig rutine under adskillelse af forme at måtte kørne eller bore knækkede skuer ud.

« Senest Redigeret: Maj 08, 2015, 10:18:53 af BjørnH »

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
« Svar #7 Dato: Maj 07, 2015, 22:47:35 »
Folk nedgør altid ornepillere, jeg forstår ikke hvorfor.
Jeg har også haft succes med dem masser af gange.
Sidst var det en knækket udstødningsbolt på naboens knægts cylinder
til scooteren. Ø3.5 mm hul i en 6 mm bolt. Ud som en sveske, det kom den.
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Neubert

• Hero Member
« Svar #8 Dato: Maj 08, 2015, 08:24:21 »
Ornepikken har jeg nu også succes med, og da de gamle jeg havde gik til, blev der prøvet med en nyere type fra jem og fusk
http://www.jemogfix.dk/butik/vaerktoej/elvaerktoej_tilbehoer/bor__bits.aspx?pid=9040798&view=1 den må jeg sige har overrasket mig positivt  :)

Mvh
cand. næsten alt. med specialt i det der lige falder mig ind.

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #9 Dato: Maj 08, 2015, 10:15:46 »
Nu har jeg været automekaniker i 40 år,så det er ikke første gang jeg ser en knæket bolt. Hvis bolten sidder rinlig løs så kan en ornepik tage den, men er det en bolt som sidder fast rustet fast som ofte ved udstødning så skal man ikke forsøge, så må den bores ud. I dag smider man nok bare sådan et topstykke væk, eller hele bilen.
Hvis vi kunne få et foto af dit problen, bilder siger nogen gange mere end ord
Som jeg forstår sidder boltstumpen fast i noget alu og en torsk har knækket et pinolbor.
Kunne man forestille sig at du med en vinkelsliber skar bolten løs ved at fjerne det omgivende materiale, og så bygge materialet op igen ved alusvejsning for der efter bore til et nyt gevind
Hans

jens

• Hero Member
« Svar #10 Dato: Maj 08, 2015, 12:54:45 »
Jeg har nogenlunde samme erfaring som Hans, sidder den knækkede bolt godt fast, som eks en knækket bolt i et udstødningsmanifold, er er ornepileren ikke noget bevendt.
Har somme tider haft held med at svejse en møtrik på, er det en M 8 bolt, bruger jeg en M10 møtrik, som jeg laver en kraftig rejfning på, og så ellers godt knald på Co2'eren.

Men Tig er nok den bedste svejsemetode.
Som her.

Har set på Youtube, at et venstre snoet bor, ofte kan skrue boltstumpen ud, hvis den ikke sidder så stramt.

Men er det en kostbar klump den brækkede bolt sidder i, ville jeg stadig holde på, at den skal gnistes ud.

Husk altid at skille tingene ad.

David

• Gæst
« Svar #11 Dato: Maj 08, 2015, 19:43:51 »
Jeg hører, det at gniste, men hvad er det????
Mvh

Frylund

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #12 Dato: Maj 08, 2015, 22:05:05 »
 ??? ??? ???

Når man poster et svar er det for at hjælpe, man kan være enig eller uenig i svaret
men lad være med at nedgør det, det er jo givet i bedste mening.

;D ;D ;D
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

David

• Gæst
« Svar #13 Dato: Maj 09, 2015, 21:26:52 »
Hej....
Mit bud er hvis bolten er nær overfladen, så lav et Ø 5-6 hul i et stykke ca. 1,5 mm  tyk plade, vær lidt omhyggelig med placering over hul før der svejses og ligeledes med at det er rent, (bremserens og trykluft) og TIG svejs er bedst da man her selv bestemmer hvornår bolten er klar/modtagelig for et par dråber tilsatstråd...Den stramme pasning af bolten i alu, er er en god varmeleder, så der skal varmes mere på bolten inden tråd lægges i.... Det er svært at amerikaner svejse igennem en møtræk, pga. dybden....
Undersænk hullet hvis bolten er dyb....
Hvis der er gods til et gevindbøs, etv. et Helicoil gevind, kan hullet laves i overstørrelse derefter, hvis nødvendigt...

Hvis popboret er knækket i spiralen, kan du med lidt held stikke et par 1 eller 1.2 RS tilsatstråde ned i spiralen og dreje boret op med en tang der ligger helt til...

Der er mange løsninger på dette problem, men de kommer gerne først til en, når man står overfor og kan se problemet, så derfor disse "standard løsninger"...

Måske skæreskive/kærv og alusvejs.... Måske der er plads til et skæreskivespor der bare pakkes, så alusvejs ikke er nødvendigt, i først omgang...

Måske et styr/ og et rør der er tandet ala."kopbor" Ø10/Ø8 og derefter gevindbøs M12/M8.....

Varm Alu'en op til spyttet lige koger inden bolten drages ud...

Nyrup

• Jr. Member
  • **
« Svar #14 Dato: Maj 11, 2015, 06:54:26 »
ADVARSEL: Pas på med bremserens!!!

Jeg tilslutter mig fuldt ud metoden med at varme og/ eller svejse for at få en fastsiddende
bolt ud. Der er ingen tvivl om, at TIG-svejseren er super til det, men ellers er den
gode gamle autogen svejsebrænder altid hjælpsom og nærmest uundværlig.

Men, tilbage til bremserens og svejsning. Jeg har ikke lige kunnet finde noget
om det på danske hjemmesider - sådan lige her og nu - men der står skrevet
mange advarsler om det på engelsksprogede (USA) hjemmesider:
I nogle (måske alle?) bremserens produkter er der Tetrachloroethylene.
Når det bliver opvarmet og udsat for uv-lys danner det Phosgener, som er en
giftgas!
Man kan bl.a. læse om det her(på engelsk):
http://www.brewracingframes.com/safety-alert-brake-cleaner--phosgene-gas.html

mvh,
Lars-Peder