Forfatter Emne: Bagflange til 4klo/kloplan  (Læst 18586 gange)

Sir1

• Jr. Member
  • **
Sv: Bagflange til 4klo/kloplan
« Svar #15 Dato: Maj 05, 2015, 00:46:21 »
Den inderste flade fejler ingenting som anlægsflade! Drejerillerne giver plads til at fedt/olie kan trænge væk, så flangen ikke "svømmer" på et fedt/olielag.
Ved at lave anlæg mod den yderste flade, får man spænd henover flangen: Flangen bliver trukket konveks og mister kontakt med anlægsfladen, så den i praksis kun har kontakt med den inderste diameter - eller i hvert fald får aftagende kontakt med tiltagende diameter.
Igen, al normal praksis dikterer at man spænder flader mod flader - altså der hvor monteringspunktet befinder sig - og det er der gode grunde til. Blandt andre ovenstående.

BjørnH

• Hero Member
« Svar #16 Dato: Maj 05, 2015, 15:28:58 »
Sir1 har ret,  man spænder ikke på 'luft' - - -

M_Olsen

• Sr. Member
    • M Olsen facebook side
« Svar #17 Dato: Maj 07, 2015, 10:02:11 »
Jeg er enig med de 2 andre du får den ikke til og side ordenligt fast på luft.

Men hvis man ikke er glad for den indvendige overflade så det da bare og sætte op i en ordenlig drejebænk og rette den op efter den fine kant også rette den af så den bliver glat igen.

M Olsen
Hvis ikke jeg kan lave det. Kan det ikke laves.
Driver et værksted på Lolland hvor jeg mest laver VAG biler har dog også drejebænk og fræser.
Drejebænk: Købing fra 1937 Fræser: Fritz Werner fra 1970.
Billeder fra værkstedet: https://www.dropbox.com/sh/hitsaxl9kuzfroh/AAANRVAPG-O3iSpbMdtMaEIRa?dl=

BjørnH

• Hero Member
« Svar #18 Dato: Maj 07, 2015, 17:28:55 »
lad den plane pasflade være - - -se Sir1's glimrende begrundelse !
Anlægsfladen og centrer-diameteren er den eneste reference du har  - der skal bedre grunde end " den er ikke glat"
til at pille ved det -

Madsduncan

• Jr. Member
  • **
« Svar #19 Dato: Maj 10, 2015, 00:45:22 »
så blev det lidt kompliceret  ??? ;)

nu jeg langt fra ekspert, men det virker lidt mærkeligt hvis producenten vil have man bruger en riflet flade som register??

tror jeg må se om rohm ikke ligger inde med et datablad eller noget. .

beklager jeg ikke har svaret noget før, har været spændt fast til skolebænken  ::)

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #20 Dato: Maj 10, 2015, 01:04:48 »
Det kan sku da ikke være så svært. Dem flade hvor du har de 4 halve udfræsninger og den indvendig kant ,det er det du skal bruge og ikke andet. Du spænder dit råmateriale op i spindel næsen og drejer det af så det passer på mål med 4 kloen og så bore du 4 huller og skruger det sammen og så hvis du har gjort det rigtig så passer det
I kke nogen ny opfunden talerken i det
Hans

Madsduncan

• Jr. Member
  • **
« Svar #21 Dato: Maj 10, 2015, 20:44:44 »
det var ment som at det kompliceret når den ene halvdel af forummet mener det ene og den anden det andet . . 

for mig virker det dog stadig mest naturligt at pakke mod den plane flade, for hvorfor skulle rohm lave en riflet parkflade ?

jens

• Hero Member
« Svar #22 Dato: Maj 10, 2015, 21:18:54 »
Var det mig ville jeg lave en flance der ligger imod den fine glatte uden for hullerne, efter min mening vil der ikke være risiko for at spænde patronen skæv, og den større flance vil give en stivere opspænding.
Men det er da ikke helt optimalt at opspænde på den måde.
Så er der gods nok ville den optimale løsning være at, bore og skære gevind i den "fine glatte" flance, og så spænde her.

Jeg har i mine mange år ved drejebænke, set et utal af Röhm patroner, men aldrig en med en så grov anlægsflade.

Men nu har du jo hørt lidt for og imod, så du må jo selv vælge.
« Senest Redigeret: Maj 10, 2015, 21:23:10 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #23 Dato: Maj 10, 2015, 22:02:44 »
jeg er enig med Jens, men vil bruge de 4 huler som er lavet
Hans

Madsduncan

• Jr. Member
  • **
« Svar #24 Dato: Maj 12, 2015, 18:27:18 »
tror jeg spænder mod den glatte flange når tiden kommer :)
mange tak for hjælpen allesammen, selvom der gik lidt religion i den  ;D

Bj@rne

• Hero Member
« Svar #25 Dato: Maj 16, 2015, 21:12:32 »
STOP STANDS ULYKKEN !!!!!!!!!!!!!7

Nu må i den onde lyne mig styre jer lidt, (pardon my french) "undskyld jeg bander" (på dansk)  :)

Du vil få den absolut bedste og mest korrekte opspænding af patronen, ved at lave en flange der har en resess der går ned i patronen ved den ruflede del med de 4 fastspændings huller, og med en tykkelse der ligger 4-5 1/10 dele under dennes mål i dybden, en diameter der er 1/10 ish mm under dennes samt en større diameter der ligger an på den plane del ud imod det malede område

Se evt billedet på denne side: http://www.a1maskiner.dk/product_info.php?products_id=799

eller denne (scroll lidt ned på siden) http://www.mini-lathe.com/Mini_lathe/Chucks/Back_plate/Back_plate.htm

et andet eksempel: http://www.ebay.com/itm/8-Fully-Machined-Threaded-Back-Plate-w-2-1-4-x-8-For-3-4-Jaw-Self-Center-Chuck-/300848871513?

Mvh

Sir1

• Jr. Member
  • **
« Svar #26 Dato: Maj 19, 2015, 02:17:37 »
Bjarne, lad nu være med at gøre ulykken større! Du kan ikke sammenligne de eksempler du finder, med det der skal til det her omtalte. Bemærk at alle de eksempler du finder er skruehullerne på yderdelen og ikke i det indre, som det er tilfældet her. Det er fint nok at du og andre kan finde alle mulige eksempler på alt muligt andet, men det nytter ikke noget hvis I ikke reelt kigger på hvad man står med i hånden og ikke mindst tager hensyn til ganske basale grundprincipper. Det er ikke religion, men simpel fysik!

Jeg vil igen henvise til mine tidligere argumenter, og så lige understrege at det giver god ræson med en "riflet parkflade": Når flangen skal ned i en fordybning, kan fedt/olie ikke trænge ud over siderne, men så til gængæld ned i "riflerne".

jens

• Hero Member
« Svar #27 Dato: Maj 19, 2015, 17:15:59 »
Det vil være bedre at bore nogle nye gevindhuller i den pæne glatte flance uden for den inderste, det vil give en bedre og stivere opspænding, og vil jo så også ligne alle gængse løsninger...

Jeg har set masser af "patroner" men ikke en som spændes op sådan her.
Det som kommer nærmest er dem med en lille konus...
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #28 Dato: Maj 19, 2015, 22:34:25 »
Nu må vi snart have den bagplade skruget på. Kan da ikke bruge så lang tid om så lidt ;D

Frylund

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #29 Dato: Maj 21, 2015, 07:59:11 »
Nu må vi snart have den bagplade skruget på. Kan da ikke bruge så lang tid om så lidt ;D

Rolig nu Hans ;D
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!