Forfatter Emne: Hvad er en plansliber god til? Hvad kan man lave på en plansliber?  (Læst 7927 gange)

M_Olsen

• Sr. Member
    • M Olsen facebook side
Har fået et tilbud om at købe denne til en god pris måske men ved ikke hvad jeg skulle bruge til.

M Olsen
Hvis ikke jeg kan lave det. Kan det ikke laves.
Driver et værksted på Lolland hvor jeg mest laver VAG biler har dog også drejebænk og fræser.
Drejebænk: Købing fra 1937 Fræser: Fritz Werner fra 1970.
Billeder fra værkstedet: https://www.dropbox.com/sh/hitsaxl9kuzfroh/AAANRVAPG-O3iSpbMdtMaEIRa?dl=

Frylund

• Administrator
  • Hero Member
Den er rigtig god til at slibe kniven og hulskiven til en kødhakkemaskine  ;D
Men også overflader der skal have en lille overflade ruhed. parallelklodser til
fræseren og så kan den slibe på mål inden for 1/1000 mm, om man så kan måle det er en anden sag ;)
Den er nu mest til proff. brug. Men selvfølgelig billig nok og masser af plads i
værkstedet er den nice to have.

/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Hans Ingvorsen

• Hero Member
I min tid som automekaniker, og hvis en bil var kørt tør for vand så blev topstykket skæv, og skulle planslibes. Så blev det indleveret til firma som kune lave denne planslibning. Det kunne være Carl Christensen Cylinderservice i Århus.
Det tror jeg ikke man gør mere. Nu bliver tingen bare smidt væk og køber noget nyt
Hans

BjørnH

• Hero Member
ABA er en fin maskine, klasser over SJ -
nu kan jeg ikke helt få din signatur "hvis ikke jeg kan lave det etc." til at passe med dit spørgsmål  :D
men til alle andre end olsen kan jeg sige at slibning er et fag inde i faget - og indlæringskurven
hvis man er spejlblank, vil være stejl.
læs "Precision grinding techniques" fra jones&shipman som en start
Og, når noget går galt på en slibemaskine går det som regel rigtig galt
Skivevalg, afretning, opspænding, maskinens generelle tilstand, alt skal spille inden
man ka' forvente et ok resultat

Martin

• Sr. Member
Hans topstykker bliver slebet og trykprøvet endnu..

Frylund

• Administrator
  • Hero Member
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!