Forfatter Emne: Granlund Rodehoved  (Læst 9785 gange)

elneff

• Sr. Member
Granlund Rodehoved
« Dato: Februar 01, 2015, 10:36:33 »
Hej

Så er spørgejørgen på banen igen :-)

Jeg har dette Granlund rodehoved som jeg fik med da jeg købte min Pedersen fræser.
Nu melder spørgsmålet sig, hvilket tilbehør er der originalt med til dette hoved?

Selve hovedet er i god stand, så for at sige det på jysk, så er det træls at resten ikke var med i købet.

Mvh.
Elneff
« Senest Redigeret: Februar 01, 2015, 11:36:22 af elneff »

Hans Ingvorsen

• Hero Member
Sv: Granlund Rodehoved
« Svar #1 Dato: Februar 01, 2015, 11:28:57 »
Vi skal have noget foto så vi kan se hvad det drejer sig om ,men prøv Gråsten nåske du der kan finde noget?

elneff

• Sr. Member
« Svar #2 Dato: Februar 01, 2015, 11:37:44 »
UPS  ::)

Hermed billeder af hovedet, det er ikke sådan når det går for stærkt.  ;D

BjørnH

• Hero Member
« Svar #3 Dato: Februar 01, 2015, 12:20:51 »
ikke noget særligt, Ø16 huller til udborestål er mer eller mindre standard,
en 3/8" unbrako nøgle til at stille slæden med ka' også improviseres

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #4 Dato: Februar 01, 2015, 13:00:50 »
Jeg har et hoved mage til, og tog chancen med dette her:
http://www.ebay.de/itm/161068222686?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Til den pris kunne der ikke ske noget ved at forsøge sig frem ;) og selv om det er kineser grej så funker det nu ganske udmærket.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

BjørnH

• Hero Member
« Svar #5 Dato: Februar 01, 2015, 13:27:44 »
Hvis du ka' slibe hårdmetal, så ja - ellers er hss nok mere all-round
anvendeligt

elneff

• Sr. Member
« Svar #6 Dato: Februar 01, 2015, 13:47:29 »
Tak for svarene :-)

Det jeg tænkte på er lige som tilbehøret til hovedet på dette billede, der er der forskellige vinkler og bøsninger mm.

Tommy : jeg har kigget efter noget a la det sæt som du linkede til :-) har du brugt dem meget?

men har også kigget efter borestænger lige som det på billedet.

Elneff

BjørnH

• Hero Member
« Svar #7 Dato: Februar 01, 2015, 14:59:35 »
lad dig ikke dupere af en udstyrskuffert som den du viser - for det første er det rodehoved på billedet et med tilspænding -
(absolut ikke "einsteiger-grej ;)) hvor du kan plandreje på for&bagside af flanger, stikke riller etc. - hvor du KAN
have brug for at strikke noget virkeligt georg gearløs grej sammen for at ku' løse en opgave - derfor alle stængerne :)
realiteten er at færdige borestænger enten er for korte eller (som regel) for lange - lav dem selv, skræddersyet til,
og i takt med dine opgaver - et stykke Ø16 auto eller meterstål med et Ø6 hul på tværs til en hss pløk plus en pinolskrue
 - det tager 10 min. - så er du kørende.
Granlund rodehovedet kom såvidt jeg husker med en kort "T" 3/8" unbrako ngl. plus 4-6 stykker hss udborestål
i en fin lille træklods
Gode hss udborestål i de "små" størrelser er "Ifanger" eller "Komet" de har skafter på 8 eller 10 mm og en fornuftig geometri
til udboring - både bund og gennemgående

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #8 Dato: Februar 01, 2015, 16:07:10 »
Nej! Jeg har ikke brugt dem ret meget. Jeg fik hovedet med fræseren ligesom dig, og helt ærligt, så købte jeg dem kun fordi de var så billige, så jeg kunne lege lidt ;D men positivt overrasket over kvaliteten.

Jeg har såmænd ikke engang slebet på dem endnu, men jeg har opgivet det der plattehalløj for en tid (for svært at finde ud af ;D) så jeg har købt en diamantskive hos RGD. Også billigt kinesergrej, men jeg har en del loddestål (hårdtmetalstål) og dem kan jeg lige pudselig slibe nu. :D

Det andet du viser, er lige 4 numre over mit niveau.  ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #9 Dato: Februar 01, 2015, 16:41:04 »
Tilføjelse: Bjørns løsning vil helt sikkert være mere anvendelig til mange ting hvor det billige sæt ikke dur.

Mvh. Tommy

elneff

• Sr. Member
« Svar #10 Dato: Februar 01, 2015, 17:04:36 »
Rart at høre at du er tilfreds med dine stål Tommy :) jeg kunne også godt være fristet til at købe et sæt :)
men efter at have læst hvad Bjørn han skrev, så tror jeg at jeg vil gå efter den metode først.  ;D

Bjørn : hvad mener du med en pløk? kan det f.eks. bare være et 6 mm Hss bor som er slebet til?

BjørnH

• Hero Member
« Svar #11 Dato: Februar 01, 2015, 17:25:33 »
nej, jeg mener en rund tool bit  f. eksempel  Ø5 eller Ø6  - bor og fræser skafter er aldrig ligeså hårde,
kig efter dem på ebay.co.uk  http://www.ebay.co.uk/itm/LATHE-TOOL-STEEL-3-16-X-3-ROUND-HSS-TOOLSTEEL-10-BITS-IN-BOX-BRAND-NEW-O-S-/201275856140?pt=UK_Home_Garden_PowerTools_SM&hash=ite
de er i tommemål ,3/16" i dia - men Eclipse H5 er en ok kvalitet - og er nem at slibe - med en æske som den der er på auktion
er du forsynet resten af din karriere

elneff

• Sr. Member
« Svar #12 Dato: Februar 01, 2015, 17:42:05 »
Mange tak Bjørn for det hurtige svar :) Så tror jeg at den sidste 10 øre faldt på plads i dette emne.  ;D