Forfatter Emne: Emco Maximat Super 11  (Læst 16177 gange)

elneff

• Sr. Member
Sv: Emco Maximat Super 11
« Svar #15 Dato: Januar 25, 2015, 17:13:04 »
Det sæt kineser multifix holder som Tommy linkede til ser fornuftigt ud i størrelsen, sættet kan jeg have hjemme til Ca. 2000 kr.
dog kun med fire holder, skal jeg have 15 stk. render det jo hurtigt op i 6000 kr. :-(

Jeg ved godt at det har det med at gribe om sig, men jeg burde kunne klare mig med noget mindre end 15 stk. :-)

Er der nogle her på forummet der har erfaring med kineser multifix holder?

Det hele kommer jo også an på hvad det hele kommer til at stå mig i, men indtil videre ser det såmænd fornuftig nok ud.

Tommy : må jeg spørge hvad du måtte bøde for din Emco? når jeg kigger rundt på nettet er der jo rigtig mange forskellige priser,
de fleste ligger et pænt stykke oppe af prisskalaen.

Jeg har også kigget efter bl.a. Boxford (jeg så ikke den på GG) og det kunne også sagtens være valget, men den Emco som forhåbentlig kommer til at bo hos mig, har jeg til en meget fornuftig pris, svært at sætte en præcis pris da det er en del af en byttehandel.

Mvh.
Elneff

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #16 Dato: Januar 25, 2015, 17:44:54 »
Det sæt kineser multifix holder som Tommy linkede til ser fornuftigt ud i størrelsen, sættet kan jeg have hjemme til Ca. 2000 kr.
dog kun med fire holder, skal jeg have 15 stk. render det jo hurtigt op i 6000 kr. :-(

Jeg ved godt at det har det med at gribe om sig, men jeg burde kunne klare mig med noget mindre end 15 stk. :-)

Er der nogle her på forummet der har erfaring med kineser multifix holder?

Det hele kommer jo også an på hvad det hele kommer til at stå mig i, men indtil videre ser det såmænd fornuftig nok ud.

Tommy : må jeg spørge hvad du måtte bøde for din Emco? når jeg kigger rundt på nettet er der jo rigtig mange forskellige priser,
de fleste ligger et pænt stykke oppe af prisskalaen.

Jeg har også kigget efter bl.a. Boxford (jeg så ikke den på GG) og det kunne også sagtens være valget, men den Emco som forhåbentlig kommer til at bo hos mig, har jeg til en meget fornuftig pris, svært at sætte en præcis pris da det er en del af en byttehandel.

Jeg tror, at der er mange som har kineser holdere, og uanset om de er til Multifix eller noget andet, så tror jeg Jens har ret i, at de er udmærkede til hobbybrug.
Jeg synes bare ideen går lidt af det, hvis man ikke har en ordentlig flok holdere. Så kan jeg næsten lige så godt fortsætte som nu, hvor jeg har nogle faste klodser, som passer under de forskellige stål.

Jo det må du såmænd gerne spørge om - og jeg vil endda svare ;)
Jeg købte den for et par år siden for 7500 kr. + et par omgange på et værtshus ;D
Der var ikke så meget tilbehør med, men til gengæld havde den tilbragt hele sit liv i kælderen under en elektro forretning, og havde ikke lavet andet end at dreje en kobberkommutator af i ny og næ.
Jeg er sikker på at Boxforden er stivere og kraftigere, og kan klare en større motor og større opgaver. Det er bl.a. derfor, jeg vil begrænse stålholdernes udhæng mest muligt. Til gengæld er min metrisk (det kan man nu også være heldig at finde en Boxford som er), og så tror jeg nok, at Jens tryller med en masse tandhjul, når han skal skære gevind. ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

• Hero Member
« Svar #17 Dato: Januar 25, 2015, 19:34:29 »
Man kan sagtens klare sig med 4 holdere, det rækker til de fleste opgaver, får man 6-8 stk. er man rigtig godt kørende.
Ja jeg måtte jo lave lidt tandhjul, for at kunne skære mm gevind på Boxforden, lidt besværligt, til gengæld kan den lave alverdens stigninger i tommer ;D
Husk altid at skille tingene ad.

elneff

• Sr. Member
« Svar #18 Dato: Januar 25, 2015, 21:56:33 »
Tror at jeg går efter det sæt du linkede til Tommy, og så købe 6 holder til en start.

Det lyder til at være en fair pris og det lyder bestemt ikke til at den er slidt op før du fik den. :-) var det også med underskab?

Jens, de tandhjul som du lavede ser rigtig godt ud, hatte af for det også. :-) det giver jo en blod på tanden. :-)

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #19 Dato: Januar 25, 2015, 22:07:21 »
Ja det var med både stænkskærm og skabsunderstel, og nej den var ikke slidt, så det var vist en OK pris. - Meeen - du kender jo ikke størrelsen på værtshus regningen ;D  ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

elneff

• Sr. Member
« Svar #20 Dato: Januar 27, 2015, 19:56:34 »
Det er rigtigt Tommy :-) og ja, sådan en regning kan hurtig blive vokse sig stor ;-)

elneff

• Sr. Member
« Svar #21 Dato: Februar 13, 2015, 12:06:56 »
Så kom Emcoen hjem til mig at stå, nu skal den have en kærlig hånd. Den trænger til rengøring
og så er der nogle småting der er defekte, men alt i alt synes jeg at det er en hæderlig maskine.  :)

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #22 Dato: Februar 13, 2015, 15:16:37 »
Tillykke med den ;D Den bliver du glad for - jeg er misundelig på fræsesøjlen :-\.

Bortset fra den knækkede forskruning, hvad er så defekt på den?
Mvh. Tommy

jens

• Hero Member
« Svar #23 Dato: Februar 13, 2015, 19:13:28 »
Flot maskine, eller det er vel nærmest et bearbejdningscenter ;D

Husk altid at skille tingene ad.

elneff

• Sr. Member
« Svar #24 Dato: Februar 13, 2015, 20:40:19 »
Tak for det.  :)

Jeg er allerede glad for den, godt nok har jeg ikke drejet noget på den endnu, men den virker som en fornuftig maskine,
som sagt så trænger den til noget rengøring, det har den fået en del af i dag, men er slet ikke færdig endnu.

Ud over den knækkede forskruning er der et eller andet galt med fræsesøjlen, den kan ikke justere i højden,
spindlen køre fint rundt begge veje, men det er så også det eneste der sker.  :-\

Fræsersøjlen er demonteret og så skal jeg have kigget på den en anden dag,
den skal jo gerne komme til at virke, så jeg kan få et bearbejdningscenter der virker 100%  ;D

Jeg er på udkig efter en fast brille, da der ikke var en med til maskinen,
så hvis der er en der har 1 i overskud så er jeg måske køberen til den.  :)

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #25 Dato: Februar 13, 2015, 22:06:04 »
Når bare det ikke er gearkassen, så er det nok til at fixe :)

Jeg har heller ingen brille til min (aldrig haft brug for en endnu) men du er MEGET heldig hvis du finder en original.
Jens har en fin opskrift på en nem gør det selv brille: http://forumfagteori.ef.dk/forum/index.php?topic=931.0
Mvh. Tommy

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #26 Dato: Februar 14, 2015, 00:43:48 »
Det skal nok blive godt, så skal du bare have den ned af palen og få den rettet op, rengjort, smurt, Hvis der er noget gammel kølesmøremidel i den beholder så smid det langt væk det kan være en bakterie bombe.
Hana

elneff

• Sr. Member
« Svar #27 Dato: Februar 15, 2015, 20:48:41 »
Det var heldigvis ikke noget alvorligt galt med fræseren, en enkel pinolskrue der ikke var spændt, nu køre den som den skal.  :)

Du har fuldstændig ret Tommy, jeg skal nok være mere end almindelig heldig hvis jeg skal finde en original brille, men ellers laver jeg min egen en gang hvis jeg får brug for den, jeg kan godt lide den måde som jens har lavet sin på, men jeg tror at jeg vil lave en der minder om den originale.

Tak for infoen Hans, jeg ville skifte kølemidlet ud, uanset hvad, MEN jeg var ikke klar over at det kunne være en bakterie bombe.

Angående rengøring så er det værste skidt kommet væk, den var utrolig beskidt under motoren, der var et lag af noget gammelt indtørret et eller andet. Jeg har fundet ud af hvad det var, olie fra gearkassen for  tilspænding løber stille og roligt ud, når maskinen køre, der må være en simmering der er utæt.