Forfatter Emne: Rep. af støbegods/verticalhoved....  (Læst 12007 gange)

David

• Gæst
Rep. af støbegods/verticalhoved....
« Dato: September 06, 2014, 21:18:42 »
Hej.
Nogen der har gode ideer til rep. af dette hoved...
Mvh

David

• Gæst
Sv: Rep. af støbegods/verticalhoved....
« Svar #1 Dato: September 06, 2014, 21:20:37 »
.

jens

• Hero Member
« Svar #2 Dato: September 06, 2014, 23:14:05 »
Der er vel kun en mellemkonsol, uden mekanik inden i ?
Så svejsning kunne vel være en mulighed, eller lave et nyt.
Husk altid at skille tingene ad.

David

• Gæst
« Svar #3 Dato: September 07, 2014, 20:22:52 »
Har søgt omkring på nettet,og AB svejseteknik i Brabrand omtaler en støbejernselektrode, AB 1770, som skulle være optimal til svejs af støbejern...ingen forvarme, ikke et problem med absorberet olie mm. og masser andre fordele......Læs etv datablad på AB1770 på deres hjemmeside...
Den vil jeg følg op på...
Mvh og tak

cgj

• Sr. Member
« Svar #4 Dato: September 07, 2014, 20:53:20 »
Problemet med at svejse i støbejern er at det er umuligt at finde en elektrode der passer til legeringen.
Jeg har altid brugt en rustfri elektrode der ligger i en højere legeringen og derved " rammer" legeringen.
Du skal blot skærpe, forvarme emnet inden svejsning når du har svejset sømmen skal denne stukkes med en bænkhammer og holdes varm evt. med en kosangasbrænder.
God fornøjelse.
cgj

David

• Gæst
« Svar #5 Dato: September 07, 2014, 22:02:37 »
Ifølge teksten omkring elektroden AB 1770 skulle den ikke kræve forvarme og afkøl, og skulle ramme en legering der "ligger tæt på", mm...Denne elektrode skulle skulle ku gøre det lettere og bedre en de "gamle" metoder, at svejse støbegods...
Vil under søge denne nærmere...
Mvh og tak :)

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #6 Dato: September 08, 2014, 00:17:02 »
Jeg skal ikke gøre mig klog på svejsning i støbe jern. Men 5 km fra hvor jeg bor ligger der noget som hedderhttp://motorsamlingen.dk/ og de kan svejse i støbe jern, de får motor som er frostsprængt eller på anden måde er skadet. Prøv at kontagte dem de kan hjælpe enten med at lave det eller give gode råd og så er det altid et besøg vær. 200 landbrugs og skibsmotor står i samling så der er noget at se på
Hans

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #7 Dato: September 08, 2014, 00:21:12 »
 http://motorsamlingen.dk
Lidt for hurtig

Tommy

• Administrator
  • Hero Member
« Svar #8 Dato: September 08, 2014, 05:43:07 »
Uden for emnet - Undskyld.

Men altså. Hold da op! Nu ved jeg hvor forårsturen i min gamle GT6 skal gå hen. ;D

Og så ser det oven i købet ud til at man kan "kikke på noget af det med fingrene" :D

Tak for linket Hans. Skulle det næsten ikke ind under "Gode gamle dage"?

Mvh. Tommy
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

ErlingSj

• Hero Member
« Svar #9 Dato: September 08, 2014, 09:26:36 »
Men 5 km fra hvor jeg bor ...
Godt du har et bynavn i din profil, museet har skjult deres adresse godt og grundigt på hjemmesiden.

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
« Svar #10 Dato: September 08, 2014, 11:01:03 »
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Huusom

• Full Member
« Svar #11 Dato: September 08, 2014, 12:05:34 »
Grenaa..

Jeg tror nu du skal lave en ny da der sikkert er en grund til at den er sprængt lige på det sted...
Så hvis du svejser den og spænder det sammen om støttebommen igen så vil det sikkert sprænge lige ved siden af svjesningen.
Hvad med at fræse toppen af begge spændesteder væk halvejs igennem hullet og lave en ny halvpart som du spænder ned i stedet for?

http://www.lathes.co.uk/schaublinmiller/img20.jpg
« Senest Redigeret: September 08, 2014, 12:34:21 af Huusom »

David

• Gæst
« Svar #12 Dato: September 08, 2014, 19:57:59 »
Så fik jeg snakket med AB svejseteknik og han mente godt at det ville kunne svejses, men det ville nok være en nødvendighed at få den slebet,drejet eller fræst bagefter pga at jernet nok ville slå sig lidt pga. varmeudviklingen.
Og alt i alt ville det vist blive for dyrt, i forhold til måske at kunne finde et andet hoved med tiden og ellers lave en beslagløsning af en slags...

Huusom: Tak for input...Den vil blive overvejet...

Oprindeligt var det egentligt oss min tanke at lave det mekanisk, (og oss det jeg ønskede ideer til :)).

Og lige en lille tegning på hvordan jeg foreløbig, har tænkt at det ku laves:

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #13 Dato: September 08, 2014, 22:50:14 »
Hvis det kun er den tegning som skal laves, det er da ment. Det er vel kun de tre huller som skal bruges og passe og så breden, det yder skal ikke passe på mål og kunne være firkantet
Så find noget materiale og så op i en stor firklo, eller et rode hoved i fræseren så skære nogle spor så skulle den være klaret
En anden løsning var at bruge den som model og støbe en ny
Hans

Bj@rne

• Hero Member
« Svar #14 Dato: September 16, 2014, 21:11:04 »
Hej,

https://sites.google.com/site/dannympwillems/schaublin-13

Hvis du kigger på denne side (ca halvt nede og til bunden) kan du se vertikalhovedet adskilt, og jeg vil mene at det er lidt mere end "bare" et mellemstykke uden mekanik i, så jeg tror desværre ikke der er mange andre udveje end at gå den tunge gang og enten finde et andet hoved, eller fremstille mellemstykket selv.

Mvh