Forfatter Emne: Hvad bruges dette dreje værktøj til?  (Læst 8341 gange)

M_Olsen

• Sr. Member
    • M Olsen facebook side
Hvad bruges dette dreje værktøj til?
« Dato: Juni 20, 2014, 16:30:43 »
Ja som titel siger hvad bruges dette til. Det er et jeg fik med sammen med et andet køb.

M Olsen
Hvis ikke jeg kan lave det. Kan det ikke laves.
Driver et værksted på Lolland hvor jeg mest laver VAG biler har dog også drejebænk og fræser.
Drejebænk: Købing fra 1937 Fræser: Fritz Werner fra 1970.
Billeder fra værkstedet: https://www.dropbox.com/sh/hitsaxl9kuzfroh/AAANRVAPG-O3iSpbMdtMaEIRa?dl=

jens

• Hero Member
Sv: Hvad bruges dette dreje værktøj til?
« Svar #1 Dato: Juni 20, 2014, 16:59:56 »
Det er et gevindstål, til skæring af udvendigt gevind.
Et fint stykke værktøj, som har den korrekte gevind geometri, og nem at slibe, da det kun skal slibes oven på skæret, og stålhøjden kan justeres i "hakkerne"
Findes i 55 og 60 gr.
Der er nok gode muligheder for at fabrikatet er Comet....
Husk altid at skille tingene ad.

Bjørn H

• Gæst
« Svar #2 Dato: Juni 20, 2014, 19:23:10 »
Eller Ifanger - et klasse værktøj

M_Olsen

• Sr. Member
    • M Olsen facebook side
« Svar #3 Dato: Juni 20, 2014, 23:50:39 »
Mange tak

så må det op til de andre på væggen.

Er der ikke nogen der har en mic. skrue i 100mm til 125mm de ikke ved hvad de skal bruge til??

M Olsen
« Senest Redigeret: Juni 20, 2014, 23:53:24 af M_Olsen »
Driver et værksted på Lolland hvor jeg mest laver VAG biler har dog også drejebænk og fræser.
Billeder fra værkstedet: https://www.dropbox.com/sh/hitsaxl9kuzfroh/AAANRVAPG-O3iSpbMdtMaEIRa?dl=

Bjørn H

• Gæst
« Svar #4 Dato: Juni 21, 2014, 11:26:50 »
he he - ka' se du også har nogle af de gamle fjedrende "Brehmer" stikstålholdere -  :D
de kan gi' nogle overaskelser - -

M_Olsen

• Sr. Member
    • M Olsen facebook side
« Svar #5 Dato: Juni 21, 2014, 12:29:47 »
he he - ka' se du også har nogle af de gamle fjedrende "Brehmer" stikstålholdere -  :D
de kan gi' nogle overaskelser - -

Hvordan overraskelser?? Brugte det store den ene dag sydens det larmer enormt meget i forholdt til det nye jeg har.

Er der nogen der kan sige hvilke platter jeg skal lede efter til disse holdere:

Skal også bruge under platte til den ene.

M Olsen

Bjørn H

• Gæst
« Svar #6 Dato: Juni 21, 2014, 18:10:09 »
de to til venstre ligner gammelt Seco, hvis klamp-skruen har en fin roulettering er det venstregevind,
den trekantede ligner TPUN - og den runde RNUN - hvis plattelejet er rundt - er lidt i tvivl - det kan også være en
one-off
den sidste med hængende platteleje ligner standard ISO - der kan du finde både underlagsplatter og skær på f.eks ebay
TNMG sikkert - - indskreven cirkel og tykkelse (afrundet) plejer at give de vigtigste tal i koden
de fjedrende stikstålholdere var grunden til at de begyndte at lave stive, korte, velfungerende stikstål med løse HM skær,
 :D  - - forær dem til en du ikke ka' li

M_Olsen

• Sr. Member
    • M Olsen facebook side
« Svar #7 Dato: Juni 21, 2014, 20:36:17 »
Kan ikke finde den "runde" min ser sådan her ud:

M Olsen

jens

• Hero Member
« Svar #8 Dato: Juni 21, 2014, 21:33:19 »
Den halvrunde bliver nok ikke nem at finde, anden som brugt.
Jeg kan lige prøve at kikke i gemmerne, ved lejlighed, jeg har en kasse med diverse "sjove" platter.

Bjørn H

• Gæst
« Svar #9 Dato: Juni 22, 2014, 09:41:24 »
og på den anden side - anvendeligheden af sådan et rundingsstål??
det er sin sag at få sådan et skrummel til at køre - selv for en prof på en
stiv maskine - så mit bedste råd til en glad amatør er: over venstre skulder  ;)

jens

• Hero Member
« Svar #10 Dato: Juni 22, 2014, 10:40:47 »
Jeg ville nu ikke smide det ud, man kunne jo få brug for at lave en runding, eks. for at undgå kærvvirkning ved en svejsning eller lignende.
Jeg har nu ellers stukket mange rundinger i den kaliber, uden problemer på en almindelig drejebænk, det er der ingen problemer i.
Jeg arbejde på maskinfabrik, vi lavede nogle aksler hvor der blev svejset tandhjul på, pludselig var der store problemer med kærvbrud, så skulle der laves fine rundinger, når man så er kommet på den anden side af 500 stk. stukne rundinger, er man ved at være i træning. Så øvelse er vejen frem ;D

Jeg har kikket jeg har ingen platter der ligner, det var nogle til at lodde på,  jeg havde, de passer ikke.

Men finder du nogle 4 kantede ubelagte platter, og du hvis du har en diamantslibeskive, kan du jo selv slibe det i fason.