Forfatter Emne: Nybegynder ønsker at købe CNC-drejebænk og fræser  (Læst 5932 gange)

Lamhauge

• Gæst
Nybegynder ønsker at købe CNC-drejebænk og fræser
« Dato: Juni 16, 2014, 18:39:07 »
Hej

Jeg leger lidt med tanken om at købe mig en CNC-drejebænk, samt en fræser. Jeg er uddannet maskinarbejder og maskinmester, så jeg har brugt manuelle drejebænke en del, men Jeg har ikke brugt CNC-maskiner tidligere , så jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal købe. Jeg har ikke noget specifikt ønske om hvad udstyret skal bruges til, men jeg satser på at det kommer hen ad vejen ;D. Jeg er temmelig kvalitetsbevidst (ihvertfald indtil jeg så prisen på rigtigt kvalitets-udstyr) .    Mit hobby værksted er 80m2, og ca 2,5m til loftet.
 Jeg kunne godt tænke mig en Weiler E40 drejebænk. Den kan bruges manuelt eller “Cyklus kontrolleret”, men den koster ca. en halv million kr hvis den er ny, og den er ikke så nem at få fat i brugt til en rimelig pris.

Er der nogen her som har erfaring med Weiler “Cyklus kontrollerede” drejebænke. ?   

Hvad med denne Fehlmann bore/fræsemaskine. Er det nemt at programmere sådan en maskine. ??   Den koster ca. 100.000 ,- , men den er måske ikke fleksibel nok.?   http://www.mtionline.com/machine-marketplace/drilling/drilling-general/ml-293801-fehlmann-picomax-100-cnc-3.html