Forfatter Emne: Mejseler - er de hårde nok?  (Læst 5990 gange)

Hugo

• Gæst
Mejseler - er de hårde nok?
« Dato: Juni 10, 2014, 15:35:46 »
Jeg har været på loppemarked og fundet nogle gamle (meget brugte) mejseler - 3,25 pr. stk.

Jeg tænkte at jeg slibe dem til brug som stødskraber, men er de mon hårde nok?

Kan de mon også bruges som drejestål?

Min udfordring er at jeg køber al mit metal/stål som skrot som jeg kender den nøjagtige legering af de emner jeg skal dreje :-(

/Hugo

jens

• Hero Member
Sv: Mejseler - er de hårde nok?
« Svar #1 Dato: Juni 10, 2014, 16:42:40 »
Jeg tror ikke en mejsel, er velegnet til drejestål, men har da aldrig prøvet. ;D

Nok heller ikke som stødskraber, men en fladfil der slibes til, kan bruges, som stødskraber.
Husk altid at skille tingene ad.

Hugo

• Gæst
« Svar #2 Dato: Juni 12, 2014, 06:07:31 »
Tak :-) Var af den opfattelse at mejsler ville være lavet i noget hårdt materiale :-)

OG så ser jeg lige at min sidste sætning mangler et "IKKE" - der skulle have stået:
"Min udfordring er at jeg køber al mit metal/stål som skrot SÅ jeg kender IKKE den nøjagtige legering af de emner jeg skal dreje :-("

Ups! :-)

jens

• Hero Member
« Svar #3 Dato: Juni 12, 2014, 15:19:37 »
Mejsler er sejhærdede, var de meget hårde ville de springe, med en god fil kan man file en mejsel.

Men det er da ikke umuligt, at en mejsel kan hærdes så den bliver hårdere. (opvarmes til kirsebærrød, og bratkøles i vand)
Men det mest optimale, ville være at bruge Toolbits stål, der er ofte nogle til salg på dba og g&g
Ellers prøv at sætte en annonce på her i markedet, at du vil købe Toolbits.

Her er nogle fra dba...( i god kvalitet)
http://www.dba.dk/andet-toolbits-drejestaal-til/id-1001541698/
Husk altid at skille tingene ad.

Hugo

• Gæst
« Svar #4 Dato: Juni 16, 2014, 23:49:53 »
Super! Mange tak :)