Forfatter Emne: Fræsning med Emco FB2 fræser monteret på drejebænk  (Læst 9049 gange)

TT

• Full Member
Fræsning med Emco FB2 fræser monteret på drejebænk
« Dato: Februar 07, 2014, 21:04:46 »
Hej folkens.

Som overskriften antyder vil jeg meget gerne høre fra folk med erfaring mht. fræsning med en FB2 fræsesøjle monteret på en drejebænk(som f.eks. Emco Compact 10, Super 11, 13 med videre).

Kan den tage en hæderlig spån i stål?

Jeg har snart prøvet mange mindre metalfræsere, og de fleste kan kun tage 2-3 tiendedele af gangen (uden at vibrere kraftigt eller "skrige").

Det er som sådan ikke økonomien der sætter en begrænsning, så f.eks. en ældre Schaublin fræser eller lignende kunne vælges, og dermed undgå problemet med de små fræsere. Det er der imod et spørgsmål om meget begrænset plads.

Alternativt må I meget gerne komme med forslag til en mindre og stabil fræser, som jeg kan vælge frem for en FB2 på Emco'en.

På forhånd tak for svar!  :)

jens

• Hero Member
Sv: Fræsning med Emco FB2 fræser monteret på drejebænk
« Svar #1 Dato: Februar 07, 2014, 21:48:27 »
Hej og velkommen her på siden :)

Jeg har ikke prøvet at fræse på en Emco med fræsesøjle.

Men du kan jo prøve, at spænde et emne op i stålholderen, (og en fræser i trekloen), og så fræse i det emne, så får du en fornemmelse for hvor stabil den er, vil tro at fræsesøjlen er mere ustabil.

Men også her er tålmodighed en dyd, har man det kan mange ting lykkes.

Mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

TT

• Full Member
« Svar #2 Dato: Februar 08, 2014, 13:30:17 »
Hej Jens.

Tak for svar!

Jeg har prøvet at fræse "vandret" på drejebænken, og det fungerer fint. Denne løsning er dog særdeles begrænset, når man ikke kun skal bearbejde meget små dele. Jeg har en lille fræsesøjle med en skruestik som monteres i stedet for stålholderen, når der skal fræses "vandret".

Jeg ønsker dog en fræsesøjle i stedet, da jeg på denne måde får et større fræseplan, og desuden tilspænding på en eller endda to akser.

Jeg hører stadig meget gerne fra folk der positiv erfaring med mindre fræsemaskiner. 

j håndstad

• Hero Member
« Svar #3 Dato: Februar 08, 2014, 17:47:11 »
Hej TT. Jeg har en Emco 11 og overvejede også at montere en fræsesøjle men valgte istedetfor at købe en Arboga Bore/Fræsemaskine til 7000 Kr. den er ikke samme kvalitet som Schaublin men dækker rigeligt mit behov som har været fra dele til små modeldampmaskiner til udboring af cylinder i en motorblok Ø 69 mm.
Min maskine er den gamle model men prøv at søg efter den nye model U 2508 som har lige det den gamle model mangler. Du skal nok regne med en pris på ca. 14000 til 18000 for en velholdt maskine.

Mvh Jørgen.

Hans Ingvorsen

• Hero Member
« Svar #4 Dato: Februar 08, 2014, 22:57:37 »
Her er en mulighad og til en pris hvor alle kan være med og måske den kan komme lidt ned?
Og så har du en maskine som kan gøre et stykke arbejde uden at det behøver at tager hele dage
http://www.dba.dk/metal-fraeser-pedersen-vpv1/id-1005768561/
Hans

TT

• Full Member
« Svar #5 Dato: Februar 09, 2014, 17:36:06 »
Hej Jørgen.
Det er ikke længe siden jeg solgte en Arboga 2508, så jeg kender udemærket modellen  ;) Den gjorde et fint stykke arbejde! MEN håndtaget for at hæve hele fræsehovedet sad desværre på bagsiden, og det gjorde det meget besværligt når den står op mod en væg i et meget lille værksted.
Derfor søger jeg en "bordmodel" eller en model som kan boltes af understellet (hvilket man desværre ikke kan på arboga'en). 

Hej Hans.
Der er mange fine ældre værktøjsfræsere til salg. Fælles for de fleste er dog at de fylder en del, og er håbløst tunge. Jeg har behov for noget der fylder en del mindre, og som kan flyttes af to-tre mand.

jens

• Hero Member
« Svar #6 Dato: Februar 09, 2014, 19:20:29 »
Var problemet at køre planet op/ned?

Det problem har Hans ellers løst, på fineste måde.
http://forumfagteori.ef.dk/forum/index.php?topic=1051.0
« Senest Redigeret: Februar 09, 2014, 19:22:08 af jens »

TT

• Full Member
« Svar #7 Dato: Februar 09, 2014, 20:19:36 »
@Jens

Ja, det var faktisk problemet, og den eneste grund til jeg solgte...

Men nu er jeg blevet MEGET interesseret i den løsning med en drejebænk med fræser monteret. Man sparer jo en del plads, og man kan bruge det samme køleanlæg, belysning, værktøjer m.m. Desuden har, ihvertfald Emco, en fin afskærming for spåner, så de ikke ligger i hele værkstedet...  ;)

Den løsning som Hans har lavet, ser dæleme lækker ud! Det er en fryd når folk laver ombygninger gennemførte! 

jens

• Hero Member
« Svar #8 Dato: Februar 09, 2014, 20:33:12 »
Du kan jo også montere en fræseslæde på drejebænken.
Som her...
http://forumfagteori.ef.dk/forum/index.php?topic=463.0

TT

• Full Member
« Svar #9 Dato: Februar 09, 2014, 21:47:39 »
En sådan fræserslæde har jeg. Men den er ikke tilstrækkelig til de opgaver jeg ofte har. Desuden synes jeg den er lidt bøvlet at bruge.

Man tak for info Jens!