Forfatter Emne: Fræser indkøb  (Læst 10414 gange)

Martin

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 69
Fræser indkøb
« Dato: December 11, 2013, 17:48:13 »
Gåt lidt og kigger efter en fræser, men er lidt på barbund hvad man skal kigge efter..

Har kun brugt den pedersen vpu31 vi har på arbejdet, og synes selv det virker som en god og stiv fræser..
Men synes ikke jeg har kunne finde noget i den stil, til en rimelig pris :)

Men kom gerne med mærker, modeller og hvad i har på hjerte :) Gerne for og imod da den fræser/dreje verden er rimelig ny for mig :)

Der skal gerne være tilspænding på alle 3 akser,og gør ikke noget den fylder lidt..

Mvh Martin..

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Fræser indkøb
« Svar #1 Dato: December 11, 2013, 18:31:25 »
Jeg har her i foråret fundet en pedersen fræser fra Århus maskin mester skole. Den har stor set stået stille hele sit liv. Står i original maling., men den funger rigtig godt til mit brug, den har tilspænding på X Y Z . Men prøv at kikke i dba der er nogen til salg . Men hvis alt maling er opløst så er den sikkert også brugt meget
http://forumfagteori.ef.dk/forum/index.php?topic=1062.0
Hans

Martin

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 69
Sv: Fræser indkøb
« Svar #2 Dato: December 11, 2013, 19:01:18 »
Ser godt ud, ser ud til du har gjort et godt køb :)

Har kigget på div sider.. (dba, gul&gratis, maskinsider)

Ham der fræser og drejer på min arbejde, snakkede om de havde tos fræsere på det gamle sted han var.. Og dem var de også rigtig godt tilfreds med, så vis der er noget i vil ud med.. Så gør det gerne :)

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Fræser indkøb
« Svar #3 Dato: December 11, 2013, 22:50:31 »
Prøv Bo Maskiner i Køge ham har jeg handlet med før og har nogle rimlig priser. Han har haft et par pedersen på dba om de er der mere ved jeg ikke men du kan da gå på hjemme side eller give et ring
Hans

Martin

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 69
Sv: Fræser indkøb
« Svar #4 Dato: December 11, 2013, 23:33:21 »
Han har desværre ingen pedersen for tiden, men han har ellers nogle gode ting på sin side :)

Men vil da kigge ind forbi siden, og holde øje :)

Martin

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 69
Sv: Fræser indkøb
« Svar #5 Dato: December 12, 2013, 20:34:40 »
Andre mærker kan også bruges, så folk må gerne komme med deres erfaring hvad ang mærke og model :)

Bjørn H

  • Gæst
Sv: Fræser indkøb
« Svar #6 Dato: December 12, 2013, 20:57:02 »
Tos FNGJ 32 & FA3V har jeg gode erfaringer med - også Sajo & Vaernamo fra Sverige, de Franske Huron (fede maskiner  :))
er pt. chauffør på en Maho600P - (lidt had/kærlighedsforhold - mest pga el-gearskiftet >:()

Martin

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 69
Sv: Fræser indkøb
« Svar #7 Dato: December 12, 2013, 21:07:57 »
Bjørn..

De mærke/modeller vil jeg da søge lidt på, hvad er toppen vis man ser bort fra prisen?? Hved godt det nok er en farligt diskussion jeg er ved og starte ved og spørger ;D

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2627
Sv: Fræser indkøb
« Svar #8 Dato: December 12, 2013, 21:27:13 »
På mit tidligere arbejde havde vi to Vaernamo fræsere, de var omkring 35 år gamle  (en del af tiden på 2 holds skift) da de blev udskiftet, men stadig brugbare. (en del af tiden på 2 holds skift)
De blev udskiftet med to Pedersen, en noget skuffende oplevelse, de kunne ikke rigtig  holde til hårdt produktions arbejde, de var ofte i stykker.
Der var også en SAJO et stor rubust maskine (NC men blev mest brugt manuelt) det var også en rigtig god maskine.
Husk altid at skille tingene ad.

Martin

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 69
Sv: Fræser indkøb
« Svar #9 Dato: December 13, 2013, 09:30:05 »
Jens..

Kan du huske model på de vaernamo'er du stod ved..???

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2627
Sv: Fræser indkøb
« Svar #10 Dato: December 13, 2013, 21:57:40 »
Nej jeg husker desværre ikke modellerne, men alm. universalfræsere.

Men en Pedersen er da ganske fin til hobbybrug, de er måske nemmere at finde.
Husk altid at skille tingene ad.

Martin

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 69
Sv: Fræser indkøb
« Svar #11 Dato: December 13, 2013, 22:19:10 »
Jens.

Ja må holde øjnene åbne :)

Blev kun rådet, af ham fra arbejdet.. Af man skulle finde en der var god stiv, men som sagt kender jeg ikke meget til fræsere..
Men er sikker på det er en maskine, man ikke kan undvære når man først har haft en :)

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Fræser indkøb
« Svar #12 Dato: December 14, 2013, 12:50:33 »
Du må først stilede dig selv nogle spørgsmål
1.   Hvor meget plads har jeg til rådighed
2.   Er det opvarmet lokaler for ellers bliver det noget træls noget om vinteren
3.   Hvor meget skal jeg bruge det til og hvad vil jeg lave
4.   Har du strøm det pågældende sted, regn med mindst 380 V 16 – 20 amp.
5.   Og hvad må det koste, der er også tilbehør , udstyr som rundbord og    delehoved det kan selvfølgelig købes  tiden fremover  Men ifølge de priser jeg har set så regn med kr. 20.000 og der over
6.   Du skulle prøve at tage en snak med Matis i Gråsten han ved en hel del ting om de ting og måske han også har noget stående 23626363
7.   God jul til alle på siden her og tak for året som gik
8.   Hans

Martin

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 69
Sv: Fræser indkøb
« Svar #13 Dato: December 14, 2013, 17:39:39 »
Hans..

1. Pladsen er ikke noget problem..
2. Der er varme/ved og blive lavet..
3. Som sagt er jeg ny, men håber da på man ikke kan undvære den og derved kommer til og bruge den en del..
Må gerne være en med en rimelig størrelse, sådan af man evt kan spænde skift op til en minigraver efter det er svejst og i den stil.. Men også små fine opgaver, som sagt arbejder vi en del på en bane bil.. Og vil sige det sådan af stort set alle ting skal hånd laves..
4. Der skulle være strøm nok, men ellers bliver der lavet så der er..
5. Vil sige mellem 20-40.000kr  alt efter årg og udstyr.. Heller gi lidt mere og få noget udstyr med, da det jo koster en del og købe ved siden af :)
6. Vil prøve og gi ham et kald og se hvad det kan blive til..
7. Tak og i lige måde..

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2627
Sv: Fræser indkøb
« Svar #14 Dato: December 15, 2013, 11:51:21 »
Der var en fin Tos til salg her på markedet for længe siden, måske den stadig er til salg?
Den så rigtig god ud, og med en masse værktøj også-
http://forumfagteori.ef.dk/forum/index.php?topic=909.0
Husk altid at skille tingene ad.