Jeg er af den type som aldrig er tilfreds med det bestående, jeg vil altid lave det om, til noget jeg tror er beder, letter. Konen siger at det ikke lykkes altid. Nej hende er det aldrig lykkes at lave om på. Jeg har ellers forsøgt i 36 år, men man skal aldrig sige aldrig, måske en dag man kan opfinde noget som kan lave om på koner, det vil jeg tage patent på??
Jeg har en drejebænk med 12 gear hvid jeg husker rigtig, og en Pedersen fræser med hvis 9 gear. Det er altid noget bøvl at skifte gear, især ved fræseren, så passer fortandingen ikke og så tager man fat i fræser hovet med skarpe kanter og så er det altid rat med en forbindings kasse i nærheden, hvis man begynder at skifte før end maskinen står helt stille, så kommer der nogle ubehagelig lyde som helst skal undgås, så der for væk med den gearkasse og kilerem direkte på spindlen( evt. tandrem?) og frekvensomformer, så der er en motor som trækker spindelen og en motor som trækker tilspænding ( jeg ved godt at der vil blive problemer med at skære gevind, men det ser vi lige bort fra i det her eksperiment. Fordel vil være at ved plandrejning med en lille drejeknap kan øge hastigheden med at stålet når ind til centrum og få en pænere ende flade, man undgår den støj som en gearkasse altid laver og man vil nok kunne reducer hestekraften med en hk. og spare strøm for nu skal den ikke trække en bunke tandhjul.
Mit spørgsmål er?
1. Hvis vi nu tager en 3 hk. motor på 1400 omdr. 380 volt 50 HZ
2. Hvor langt kan vi få den ned i omdr. Og hvor højt kan vi få den op i omdr.
3. Vil den bevar sin fulde trækkraft ved høje mellem og lave omdr.
4. Hvor dan det hele skal bygges sammen, det problem tager vi en anden dag. Det er i første omgang mest fræseren jeg tænker på. Der kunne man sætte en motor direkte på vinkel hovet og en motor på kardangledet som trækker tilsending
Beklager stavefejl
Hans