Forfatter Emne: Gevindplatter  (Læst 8663 gange)

jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
Gevindplatter
« Dato: August 18, 2013, 20:16:07 »
Er der nogen her der ved noget om gevindplatter, jeg har kigget lidt på dem fra RDG-tools et 10 mm skaft og en11 tip til indvendig gevind, men hvad er den absolut mindste skærehastighed i blødt stål? Der kommer jeg måske til kort med min lille kineserbænk,da jeg skal stoppe og slå bak med låsen i indgreb, så skærehastigheden må være lille.
Jeg har også kigget på dem med påloddet spids, men de er nok ikke nemme og slibe til i hånden, har nogen erfaring med dem.

mvh jens.ews


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2627
Sv: Gevindplatter
« Svar #1 Dato: August 18, 2013, 22:03:36 »
Kan du ikke sætte et link ind til dem fra RDG

Dem med påloddede hårdmetalplatter, kræver man har en diamantslibesten for at kunne slibe dem, har man det er de nemme nok at slibe.
Men hvorfor ikke bruge toolbits stål, når du alligevel ikke kan komme op i skærehastighed.
Få fat på en 55 og 60 gr slibelære, så er det ikke så svært, men det kræver lidt øvelse og tålmodighed.

Sådan en slibelære her, også god til at rette stålet ind efter, så du får et symmetrisk gevind.


« Senest Redigeret: August 18, 2013, 22:29:52 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Gevindplatter
« Svar #2 Dato: August 18, 2013, 22:13:02 »
Tag og slib et tool stål, evt. 6*6 mm brug en slibe lære, et lille stykke blik til formålet, det skal have en vinkel på 60 til mm gevind, så sæt fortsætteren på skrå og så brug den til at lave gevind dybde. Jeg har i dag lavet 8 mm gevind i rustfrit og der kørte jeg med 200 omdr  og kunne stoppe på en fri gang på kun 2 mm. Du er nød til at have en stor skære hastighed hvis du skal lave nogle gode gevind, hvis du køre for langsom så får du en dårlig og ru overflade og særlig i blødt materiale. Jeg har aldrig prøvet at lave gevind med platter
Hans

Svend Loksø

  • Gæst
Sv: Gevindplatter
« Svar #3 Dato: August 18, 2013, 23:10:48 »
Jeg laver mange flere gevind på aksler altså udvendigt
derfor har jeg også et plattestål til gevind det er så nemt
bare kør det ind 3 eller fire gange færdig arbejde.

alle mine indvendige gevind bliver lavet med tool stål
men kikker lidt efter et lille plattestål det er lidt nemmere og hurtigere.

svend loksø

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2627
Sv: Gevindplatter
« Svar #4 Dato: August 19, 2013, 07:16:25 »
Det er ikke så meget anderledes at lave indvendigt gevind med platter, dog kan det ved tynde gevind borstænger, give ustabilitet, så det rufler, men skråtstiller du fortsætteren, og giver spån på den, hjælper det, så skal der ikke tages spån i hele gevindprofilen.

Husk altid at skille tingene ad.

jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
Sv: Gevindplatter
« Svar #5 Dato: August 19, 2013, 08:30:47 »
hej alle tak for svar.

Jeg bruger også toolbit til udvendig gevind og kan også slibe dem uden problemer. De stål jeg bruger er fra Sandwik og er rigtig gode, men jeg har også købt indvendig toolbit gevindstål fra RDG.tools som var slebet i 60° og 55° de holder bare ikke skæret ret længe, så derfor er jeg ude efter nogle bedre stål til indvendig gevind, da jeg ikke kan slibe et op fra bunden til indvendig gevindskæring.
http://www.rdgtools.co.uk/acatalog/Internal_Tools.html
http://www.rdgtools.co.uk/acatalog/Screw_Cutting_Tools__High_Speed_Steel_.html
Jeg har kigget på kometstål på e-bay,men jeg syntes de er meget dyre og jeg har ikke fundet et sæt 60° og 55° endnu, men måske det er dem jeg vil bruge.
mvh jens.ews

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2627
Sv: Gevindplatter
« Svar #6 Dato: August 19, 2013, 12:51:19 »
Ja Kometstålene til indvendig gevindskæring er geniale, og nemme at slibe op, da de kun skal slibes oven på, så man ikke skal bøvle med vinklerne. De er også lavet at godt materiale, så standtiden er fin.

De gevindplatte stål fra RDG, ser da tiltalende ud, jeg tror sagtens du kan bruge dem. Du får nok ikke så lang standtid, på platterne, som hvis du kommer op i korrekt skærehastighed, men tager du små spåner, tror jeg sagtens det kan fungere.
« Senest Redigeret: August 19, 2013, 13:38:46 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Finn Gevind

  • Gæst
Sv: Gevindplatter
« Svar #7 Dato: August 23, 2013, 09:17:30 »
Halløj

Jeg købte for nogle år siden 10mm stålholder og platter både udvendig og indvendig. De var godtnok for små, så senere købte jeg 16 mm stålholdere og platter. Nå men jeg har brugt begge adskillige gange, de laver perfekte gevind og standtiden syntes jeg er fin, jeg har ikke skiftet platter endnu. Nå ja, må lige tilføje at det var hos RGD Tools jeg købte dem.

Mvh Finn

jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
Sv: Gevindplatter
« Svar #8 Dato: August 30, 2013, 18:27:39 »
hej Finn Gevind

Jeg har været ude og sejle nogle dage, men nu er jeg på igen.

Du skriver, at 10 mm stålholder var for små ? hvad var problemet med at de er for små. Kan du også give et tip om hvor langt ned i skærehastighed man kan komme, det har jeg ikke rigtig fået svar på endnu. Jeg vil da tro, at et 12 mm stålholder er ok til min lille bænk?

jens.ews

Svend Loksø

  • Gæst
Sv: Gevindplatter
« Svar #9 Dato: August 31, 2013, 10:31:19 »
som udgangspunkt til gevind kører jeg altid 50/omdr. Om det er 12 eller 30m.m hul/aksel
det er lige meget, kan emnet klare det kører jeg altid højere hastighed.

Skal det gå langsommere. Så slæden på skrå og kun skære med et skær. (tools).
Der skal jo også være lidt omdrejninger for at kunne lave et pænt gevind.

svend loksø

Finn Gevind

  • Gæst
Sv: Gevindplatter
« Svar #10 Dato: September 02, 2013, 08:32:19 »
Hej Jens

Sjovt nok, jeg har også været ude og sejle. Nå men jeg skrev forkert angående skaftet på mine  små gevindstålholdere, de er 12 mm på skaftet. Når jeg mener de er for små, så er det, at jeg max kan lave 12 mm gevind. Til gengæld er de supergode til små gevind.

Med hensyn til skærehastighed, så kører jeg som regel laveste hastighed på drejebænken (45 omdr.), især hvis det er indvendig gevind i bundhuller. Ved udvendig gevind, kan jeg finde på at gå op til 90 omdr. Jeg har bremse på bænken og den bruger jeg stort set altid, når jeg laver gevind.

Gevindets overflade er fin, selv om jeg kører så langsomt, det er jo langt under den anbefalede skærehastighed, men det er platterne ligeglade med, de laver en særdeles fin overflade.

Jeg købte gevindplatter og stålholdere, fordi det er superlet at arbejde med og man slipper for at stå og slibe et toolbits stål til. Kort sagt dovenskab

Mvh Finn

jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
Sv: Gevindplatter
« Svar #11 Dato: September 02, 2013, 17:36:14 »
hej Finn

Det var lige det svar jeg gerne ville høre, så kan jeg også lave gevind med platter med små omdr, når jeg for købt nogle fra RDG-Tools
(mødte forøvrigt Katrine S ved Svendborgsund ? )

mvh Jens.ews

Finn Gevind

  • Gæst
Sv: Gevindplatter
« Svar #12 Dato: September 02, 2013, 19:17:14 »
Hej Jens

Hvis du mener Caroline S, så er det den jeg sejler med, som maskinmester. Er glad for at du kan bruge mit svar.

Mvh Finn