Forfatter Emne: Drejning op mod brøst ?  (Læst 8882 gange)

nfoldager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 70
Drejning op mod brøst ?
« Dato: Marts 28, 2013, 22:46:02 »

Hvordan drejer man bedst vedhæftede emne, så målene bliver nøjagtige, og så også brøstets overflade (de 3 mm) bliver pænt? 

Er det f.eks. bedst med tilspænding imod eller væk fra brøstet?
Bruges bedst alm. platte/stål, eller er det bedre med stikstål/stikplatte ad 2 - 3 omgange (uden tilspænding)?
Benyttes mekanisk stop på hovedslæden?
Eller bevæges udelukkende fortsætteren?

Også så man undervejs kan kontrollere målene uden at miste indstillingerne.

 

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2621
Sv: Drejning op mod brøst ?
« Svar #1 Dato: Marts 28, 2013, 23:07:41 »
Jeg ville bare dreje det med et alm. sidestål, og trække det op af ende fladerne, og køre længde målene efter hovedslædens skala.
Skal endefladen i den "tykke" ende være pænere en et stikstål kan præstere, så lav plads til, at emnet kan opspændes, og enden planes af.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 575
Sv: Drejning op mod brøst ?
« Svar #2 Dato: Marts 28, 2013, 23:17:49 »
Jeg ville bare dreje det med et alm. sidestål, og trække det op af ende fladerne, og køre længde målene efter hovedslædens skala.
Skal endefladen i den "tykke" ende være pænere en et stikstål kan præstere, så lav plads til, at emnet kan opspændes, og enden planes af.

mvh jens
Lyt til jens han har styr på det og vil selvfølgelig dreje med automatisk tilspænding.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

STANKO

  • Gæst
Sv: Drejning op mod brøst ?
« Svar #3 Dato: Marts 29, 2013, 01:14:07 »
det kommer meget an på HVAD din bænk kan

min stanko
KAN
dreje MOD kloen og INDAD mod centrum

ELLER

væk fra kloen og væk fra centrum

nogle bænke
KAN

DREJE MOD KLOEN OG VÆK FRA CENTRUM
ELLER MODSAT

hvis din kan det sidste OG har aktiv vange stop  så er det let

hvis det første og med aktiv vangestop.. så kan du ved at dreje på bagsiden og bænken i bakgear , lave et snit næsten uden stop
ind ad mod kloen og vangestopet og så ud ad(væk fra centrum) med tilspænding

lav det stykke der rager ud lidt længere end det skal være . og drej på længe bagefter
stik af .evt i over længde . og afdrej for rigtig længde og finish   

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2621
Sv: Drejning op mod brøst ?
« Svar #4 Dato: Marts 29, 2013, 01:40:52 »
Jeg bruger aut. længde tilspænding, og bruger så håndtilspænding, op af flangerne. (dovenskab da der skal flyttes et håndtag) ;D
Men er det store diametre, bruger jeg den aut. tværtilspænding, hvis der skal være en flot overflade.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

nfoldager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 70
Sv: Drejning op mod brøst ?
« Svar #5 Dato: Marts 29, 2013, 11:09:01 »
Tak for gode svar. Det er jo interessant at se de forskellige løsninger.

@ Jens:

> Jeg ville bare dreje det med et alm. sidestål, og trække det op af ende fladerne,
> og køre længde målene efter hovedslædens skala.

OK. Min skala er dog kun inddelt i hele mm, men det går vel.

@Stanko:

> det kommer meget an på HVAD din bænk kan

Den har tilspænding til og fra kloen samt til og fra centrum.

Men ikke automatisk vangestop; kun et fysisk. Tilspændingen (friktion) kan hoppe ud, hvis den ikke er for stram, men jeg tvivler på den.

> lav det stykke der rager ud lidt længere end det skal være . og drej på længde bagefter

Det kan jeg så ikke, for på dén endeflade er en konisk fordybning, hvis dybde (og dermed diameter) netop er tilpasset på den måde. For simpelhedens skyld tog jeg det ikke med på tegningen.
 

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2621
Sv: Drejning op mod brøst ?
« Svar #6 Dato: Marts 29, 2013, 11:24:41 »
Hvis du har et måle ur, på magnetfod, kan du bruge det, til længde indstillingen.
Er længden ud over måleurets vandring, kan du stoppe 1 mm før, tage en lille spån, nulstille måleuret.
Mål hvor meget der mangler, og kør så ind efter måleuret.

Alternativt kan de bruge fortsætteren, hvis du kan leve med hånd til spænding :)

m.v.h. jens
Husk altid at skille tingene ad.

nfoldager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 70
Sv: Drejning op mod brøst ?
« Svar #7 Dato: Marts 29, 2013, 12:55:31 »
@ Jens

> Hvis du har et måle ur, på magnetfod, kan du bruge det, til længde indstillingen.

Det har jeg, og det er egentlig en god idé.
Det var nemlig forkert, hvad jeg i skyndingen skrev ovenfor; jeg har ingen skala på længden (fraset gevindur i tommer).

Måske skulle jeg investere i digital udlæsning, men det er vel dyrt.

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Drejning op mod brøst ?
« Svar #8 Dato: Marts 29, 2013, 22:06:08 »

Hvordan drejer man bedst vedhæftede emne, så målene bliver nøjagtige, og så også brøstets overflade (de 3 mm) bliver pænt? 

Er det f.eks. bedst med tilspænding imod eller væk fra brøstet?
Bruges bedst alm. platte/stål, eller er det bedre med stikstål/stikplatte ad 2 - 3 omgange (uden tilspænding)?
Benyttes mekanisk stop på hovedslæden?
Eller bevæges udelukkende fortsætteren?

Også så man undervejs kan kontrollere målene uden at miste indstillingerne.

Hej,

Hvad er nøjagtigt? definer det, er det 0.5mm er det 0.05mm hvad og hvor det skal side/bruges til definere i bund og grund hvad der er nøjagtigt nok....

Hvad angår brystets overflade så er jeg ikke med på de 3mm, men anlægsfladen (brystet) op imod de 3 mm (som jeg tror du mener)


Citér
     
Det kan jeg så ikke, for på dén endeflade er en konisk fordybning, hvis dybde (og dermed diameter) netop er tilpasset på den måde. For simpelhedens skyld tog jeg det ikke med på tegningen.

Det hjælper altid med flest mulige oplysninger hvis der skal gives kvalificeret hjælp  :)

Umiddelbart vil jeg tilslutte mig Jens, almindeligt sidestål, udhæng nok til at lave plandrejning og derefter den største diameter, så neddrejningen til mindste diameter og brystet ud i et derefter afstik på mål eller over mål og derefter plandrejning af 2 side til mål.

Mvh

nfoldager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 70
Sv: Drejning op mod brøst ?
« Svar #9 Dato: Marts 30, 2013, 11:04:29 »
Hej Bjarne

> Hvad er nøjagtigt? definer det, er det 0.5mm er det 0.05mm hvad og
> hvor det skal side/bruges til definere i bund og grund hvad der er nøjagtigt nok....

Det var et principielt spørgsmål. Derfor brugte jeg også kun betegnelsen "bedst" ud fra nøjagtighedskriteriet.

> Hvad angår brystets overflade så er jeg ikke med på de 3mm, men anlægsfladen
> (brystet) op imod de 3 mm (som jeg tror du mener)

Det har du ret i. Det er en fejl, fordi jeg siden ændrede tegningen og glemte det i teksten.

> Det hjælper altid med flest mulige oplysninger hvis der skal gives kvalificeret hjælp

Ja. Men som sagt var dette et principielt spørgsmål. Og jo flere detaljer, man giver, jo mere indsnævres svarene. Jeg fik kvalificeret hjælp med forskellige aspekter, sådan som jeg håbede på. 






Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Drejning op mod brøst ?
« Svar #10 Dato: Marts 30, 2013, 21:17:48 »
Det sagt så er jeg ikke engang sikker på at jeg ville gide at bruge tilspænding for at lave det emne, hvis det kun er en enkelt eller 2-3 stykker det drejer sig om. Men det er selvfølgeligt også et spørgsmål om hvor rolig og stabil man er på hånden  ;D

nfoldager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 70
Sv: Drejning op mod brøst ?
« Svar #11 Dato: Marts 31, 2013, 22:15:23 »

@Bjarne

> Det sagt så er jeg ikke engang sikker på at jeg ville gide at bruge tilspænding for at lave
> det emne, hvis det kun er en enkelt eller 2-3 stykker

Så havde jeg nok også klaret mig; men jeg har udsigt til at skulle lave flere hundrede.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2621
Sv: Drejning op mod brøst ?
« Svar #12 Dato: Marts 31, 2013, 22:43:46 »
Hvilke materiale skal de laves i ? (hvis det er nylon, kan man lave meget, med nedstik, med fasonstål)
Skal yderdiameteren på det 3 mm brede stykke bearbejdes?
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

nfoldager

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 70
Sv: Drejning op mod brøst ?
« Svar #13 Dato: April 01, 2013, 09:22:00 »
@Jens:

Tak for svaret.

> Hvilke materiale skal de laves i ? (hvis det er nylon, kan man lave
> meget, med nedstik, med fasonstål)

God pointe til en anden gang. Men, nej, det er automatstål. Det er injektionsdyser til en raketmotor.

> Skal yderdiameteren på det 3 mm brede stykke bearbejdes?

Egentlig ikke, men helt aktuelt er den blevet det, simpelthen fordi den leverede stang havde for stor diameter.

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Drejning op mod brøst ?
« Svar #14 Dato: April 01, 2013, 09:38:41 »

@Bjarne

> Det sagt så er jeg ikke engang sikker på at jeg ville gide at bruge tilspænding for at lave
> det emne, hvis det kun er en enkelt eller 2-3 stykker

Så havde jeg nok også klaret mig; men jeg har udsigt til at skulle lave flere hundrede.

Så ville jeg ikke engang gide at lave dem på manuel maskine selv, vil tro du kan få dem lavet omkring 3-5 kr stykket hos en virksomhed der har en cnc maskine, men det er selvfølgeligt smag og behag hvad man gider bruge sin tid på  ;D

Ellers spændende projekt lyder det til, raketmotor  ;D

mvh