Forfatter Emne: Contimac ( 9x20´´ ) drejebænk, -skala på tværslæden er inch, men ønsker mm.  (Læst 7173 gange)

RH

• Hero Member
Hej Alle

Min far har fået fat i en kina-drejebænk mrk. Contimac.  Desværre opdager han at måleskalaen på tværslæden er delt i inch. - Jeg skal derfor høre om der er nogle herinde der ved om man kan købe en i MM, eller om de kun blev solgt med ´inch´ inddeling?

alternativt har vi snakket om at fuske noget måleskinne på, evt. fra et digitalt skydelære, eller måske betale lidt mere og købe noget i stil med dette : http://www.intelligentworkshop.co.uk/digital-measuring/digital-measuring/digital-linear-scales.html

Ellers må i meget gerne komme med andre gode forslag, link eller billeder til en løsning på vores problem.

Mvh Rasmus

jens

• Hero Member
Ved du hvilken stigning der er på tværspindelen? (hvor meget bevæger slæden sig når du drejer en o/m, på håndtaget)

Det lyder lidt mærkeligt at skalaen er i tommer.
Men originalt er mm skalaen vist delt lidt sjovt op, på nogle af kina bænkene.
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

STANKO

• Gæst
Jeg er enig med jens i at det lyder mærkeligt , men desværre laver kineserne en gang imellem , noget MEGET mærkeligt

MEN det kan være at skalaen er benævnt med Inch
MEN at spindelen er metrisk

jeg har adgang til en mini fræser , den HAR tomme skalaer

i mellem to streger er der, en hundredel tomme =0,0254mm
en hel omdrejning gir en tiendel tomme =2,54mm

så stigningen er 2,54mm  ;)

hvis jeg satte en metrisk spindel på med 2,5mm stigning , så ville jeg kunne bruge skalaen som den var

DET ER DET  jeg tror er tilfældet ved jeres

Skalaen er et levn fra tomme modellen , men den har muligvis en metrisk spindel

så check lige hvor meget slæden virkelig flytter sig på en hel omdrejning 

hvad med ledespindelen til gevind ??

og hvad med nogle billeder  :)

RH

• Hero Member
Hej, og tak for jeres svar :)

Vi har haft et måleur på, men jeg kan ikke huske hvad en omgang gav, er dog ret sikker på det var som stanko siger, en tiendedel tomme.

jeg skal nok tage et billede næste gang jeg besøger ham.

Men du mener altså at jeg skal fabrikere en spindel, og møtrik med 2.5mm stigning, og vores problem så vil være løst? :)

ved i om man kan købe en løs skala, som passer med mm ind deling?

vedr. ledespindelen, så er der ikke noget måleinstrument på der, og vi har ikke tjekket den.  - hér har vi snakket om at finde et lille længdemåleur, eller måske sætte et digitalskydelære på.

mvh
« Senest Redigeret: Marts 25, 2013, 08:43:19 af RH »

STANKO

• Gæst
Skal jeg forstå det sådan at der IKKE er noget der viser hvor langt hoved slæden bliver flyttet når man gør dette ??

Hvis der er , sæt i gevind indgreb , nulstil , , ta den ud af indgreb , og flyt den et gevind på ledespindelen ,sæt den i indgreb der .. og kik på skalaen , gentag ,gentag

min stanko ville vise
0
6
12
18
24

tada , den har 6mm i stigning på ledespindelen

hvad med fortsætter slæden , hvilket gevind brugere den  ??

billeder billeder