Forfatter Emne: Tandhjul med kuglelejer  (Læst 8877 gange)

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Tandhjul med kuglelejer
« Dato: Maj 13, 2012, 08:13:51 »
Det er langt om længe lykkedes mig at få fremstillet et par nye tandhjul til min drejebænk, til erstatning for de to, der havde knækket en tand.
Nu vil jeg gerne have lavet en stang med tandhjul fast monteret, så jeg hurtigt og let(tere) kan skifte mellem standard gearingen og diverse genvind-gearinger.
Det nederste tandhjul skal trække akslen, men de to etager over skal jo kun trække hinanden, så jeg har tænkt på, om det vil være en ide at lave dem med kuglelejer, og så skrue dem sammen i stedet for at lave not i hullet.
Jeg har fundet nogle smalle lejer med 10 mm aksel på http://www.teknikken.dk/category.php?id_category=213 ( det er de lukkede på 10*16*4 mm, jeg har kig på).
Med et 10 mm tykt tandhjul, vil der fint kunne blive plads på ydersiden til at dreje et 4 mm leje ind i godset, og med to lejer pr. sæt af tandhjul ender jeg så med et dobbeltradet leje med 20 mm afstand fra kant til kant.
Der er to formål med øvelsen. For det første slipper jeg for at tænke på smøring, og for det andet får jeg måske en mere lydløs gearkasse.
Men vil så smalle lejer kunne tåle at køre rundt i en gearkasse?
(De to tandhjul har ialt 95 tænder, som lige nu står mig i 24 kr pr. tand, så der skulle gerne laves en del flere tandhjul for at få fordelt den investering lidt mere jævnt ;)
Iøvrigt har Frylunds fagteori igen igen været guld værd, tak for den hjemmeside.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Tandhjul med kuglelejer
« Svar #1 Dato: Maj 13, 2012, 08:30:13 »
Det der lamer i gearkassen, ja det er tandstøj. Køre nogen af hjulene så hurtige at det kan betale sig at bikse med kuglelejer til opgaven ?

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Tandhjul med kuglelejer
« Svar #2 Dato: Maj 13, 2012, 17:36:37 »
Jeg ved ikke, om de kører så hurtigt. Smøringen må være et problem, ellers havde de vel ikke lavet de små aksler med oliedepot. Hvis jeg skal lave en stang med hjul i standardkombinationen, ville det være rart ikke at skulle tænke på smøring.
« Senest Redigeret: Maj 13, 2012, 17:44:17 af ErlingSj »

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 462
Sv: Tandhjul med kuglelejer
« Svar #3 Dato: Maj 13, 2012, 21:32:46 »
Mon der er en årsag til at man aldrig bruger kuglelejer som du vil gøre det. (jeghar ikke set det)
mvh jørgen

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2631
Sv: Tandhjul med kuglelejer
« Svar #4 Dato: Maj 13, 2012, 22:10:12 »
Jeg har også kun set det med bøsninger, er det oliebronze, skal der nu ikke smøres ret meget, tandhjulene skal jo også have lidt, af smørekanden, så kan man jo smøre det hele samtidigt.
Det er jo ikke sikkert, de små kuglelejer kan holde til trykket, så skal du bruge nålelejer i stedet for, men det er overkill, efter min mening.
Kommer der ikke billeder af, de nyfremstillede tandhjul?

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

STANKO

  • Gæst
Sv: Tandhjul med kuglelejer
« Svar #5 Dato: Maj 13, 2012, 22:56:58 »
Hvor stabilt er et normalt kugleleje til at holde et tandhjul på ret køl ??

kan de holde til at der er en vrid kraft der påvirker dem ?


Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Tandhjul med kuglelejer
« Svar #6 Dato: Maj 13, 2012, 23:05:17 »
Jeg mindes ikke at have set tandhjul med lejer, men det er såmænd ganske udbredt at bruge i forbindelse med remhjul og kædehjul. Prøv det og husk at vælge et dobbelraddet leje, hvis du påtænker kun at bruge et leje.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Tandhjul med kuglelejer
« Svar #7 Dato: Maj 14, 2012, 01:05:11 »
Billedet først. Beklager den ringe kvalitet, det blev det sidste billede inden der skal lades op. Hjulene passer både sammen med hinanden og med de originale.

j håndstad:
Man bruger næppe kuglelejer af to grunde.
1. Det er en dyr løsning i forhold til en støbt bøsning.
2. Det vil være bøvlet at lave tandhjul, der kan skiftes rundt.
Men
Jeg kan ikke lave en bøsning med 14 mm Ø og et 10 mm hul samt en fer på 5 mm, der stritter et par mm op. Min eneste mulighed vil være at købe færdige bøsninger eller at lave et 10/14 mm rør med en 5 mm not hele vejen igennem. Det sidste vil betyde, at den løse fer kommer til at køre på akslen, og det tror jeg er en dårlig ide.
Jeg skal ikke kunne skifte tandhjulene mellem hinanden. Ideen er netop, at der skal sidde to par fast monteret på en stang, så hele stangen blot kan sættes på samlet. Tandhjulene er store nok til at de kan skrues sammen med tre skruer, så der er slet ikke behov for at lave en not i dem.
Et sæt kommer altså til at bestå af to sammenskruede tandhjul, som hver har indlagt et leje på ydersiden, et rør mellem de to lejers inderste ringe til at tage spændet fra bolten og en bolt til at spænde det hele fast på stangen.

Jens: Hvilket tryk er der på lejerne? Jeg kan kun se een kraft, nemlig den der vil tvinge lejerne til at rotere. Vil det tryk belaste lejerne med ret meget?
Tandhjulene sidder jo med stor/lille mod lille/stor, så hvis de forsøger at vippe sidelæns, støtter de hinanden med side mod side. Men det er præcis belastningen, der er mit problem - jeg har ingen ide om, hvor stor den er, hvor meget et så lille leje kan bære, og derfor om det hele er en god ide.

Stanko: Der kommer to kuglelejer på hvert sæt tandhjul, så det er vel at opfatte som et 20 mm bredt leje med to rækker kugler. Men i et 4 mm bredt leje, må der være tale om meget små kugler. Hjulet med 20 tænder giver ikke plads til et meget større leje.

Dr. Metallic: De mindste dobbeltradede lejer med 10 mm hul er 30 mm i udvendig diameter. Det er målet d0 på et modul 1.5 tandhjul med 20 tænder. Jeg kan finde en løs ring med nåle på 10/13 mm Ø og en bredde på 13 mm, men jeg tvivler på at det er en god ide at lade sådan en ring løbe rundt i et støbejernshjul. Med inder- og yderring kommer størrelsen op på 10/22 mm, hvilket er for tæt på det lille hjuls diameter (og så koster det en mindre formue). Kilde KJV.dk, men andre er næppe væsentligt billigere.

De tandhjul der (originalt) skal indgå er fra motoren:
75/45
20/80
85
hvilket giver en tilspænding på 0.07 / 0.14 / 0.21 via Nortongearet.

Hvad billedet ikke viser er, at jeg også har lavet et tandhjul med 43+½+1½ tand. Det der med at tælle to omgange frem fra tand til tand blev for svært ???
« Senest Redigeret: Maj 14, 2012, 12:37:52 af ErlingSj »

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Tandhjul med kuglelejer
« Svar #8 Dato: Maj 14, 2012, 10:12:39 »

Et leje kan holde til meget stor kraft. Tænk på generatoren i en bil som køre flere tusind kilometer og der er spænd fra kilderen, og der sidder et lukket leje i hver ende som ofte er 6001 til 6202. Det er imponerende.
Så det du har gang i er ikke leje problemer, og når du så sætter et leje i hver hjul og skruer sammen så der er to ræd kugler til at bære ,så kan det ikke gå galt. Du skal så bare lave det sådan at inder ring  og yder ring ikke er løse. Til dit formål vil jeg foreslå en let pres pasning til inder ring og en løs prespasning til yder ring
h 6 for akseltolerance K 6 for leje hus. Så vil det også være mulighed for at det kan adskilles uden for meget besvær. Hvis man laver for stram pasning til så små lejer vil de blive presset sammen så de ikke løber let og bliver ødelagt. Så det er meget vigtig at tolerancer overkoldes
Hans

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Tandhjul med kuglelejer
« Svar #9 Dato: Maj 14, 2012, 13:09:57 »
Jeg er ikke sikker på, at jeg kan måle så nøjagtigt, men jeg vil da forsøge.
Jeg har nogle T-pinde + et micrometer til at måle hullet med, men om det kan måle rigtigt inden for 11/1000 er jeg lidt usikker på.
Jeg havde egentlig tænkt mig at lægge lejet i fryseren, og på den måde forsøge at få et til at sidde fast, men det fraråder du så vidt jeg kan se.
Akslens mål er ret ukritisk, da det jo ender med en ikke roterende bolt, som spænder de inderste ringe sammen til en statisk aksel.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Tandhjul med kuglelejer
« Svar #10 Dato: Maj 14, 2012, 14:35:58 »
For at undgå problemer med deformation af lejet, ja så kan du jo også lime dem fast.