Billedet først. Beklager den ringe kvalitet, det blev det sidste billede inden der skal lades op. Hjulene passer både sammen med hinanden og med de originale.
j håndstad:
Man bruger næppe kuglelejer af to grunde.
1. Det er en dyr løsning i forhold til en støbt bøsning.
2. Det vil være bøvlet at lave tandhjul, der kan skiftes rundt.
Men
Jeg kan ikke lave en bøsning med 14 mm Ø og et 10 mm hul samt en fer på 5 mm, der stritter et par mm op. Min eneste mulighed vil være at købe færdige bøsninger eller at lave et 10/14 mm rør med en 5 mm not hele vejen igennem. Det sidste vil betyde, at den løse fer kommer til at køre på akslen, og det tror jeg er en dårlig ide.
Jeg skal ikke kunne skifte tandhjulene mellem hinanden. Ideen er netop, at der skal sidde to par fast monteret på en stang, så hele stangen blot kan sættes på samlet. Tandhjulene er store nok til at de kan skrues sammen med tre skruer, så der er slet ikke behov for at lave en not i dem.
Et sæt kommer altså til at bestå af to sammenskruede tandhjul, som hver har indlagt et leje på ydersiden, et rør mellem de to lejers inderste ringe til at tage spændet fra bolten og en bolt til at spænde det hele fast på stangen.
Jens: Hvilket tryk er der på lejerne? Jeg kan kun se een kraft, nemlig den der vil tvinge lejerne til at rotere. Vil det tryk belaste lejerne med ret meget?
Tandhjulene sidder jo med stor/lille mod lille/stor, så hvis de forsøger at vippe sidelæns, støtter de hinanden med side mod side. Men det er præcis belastningen, der er mit problem - jeg har ingen ide om, hvor stor den er, hvor meget et så lille leje kan bære, og derfor om det hele er en god ide.
Stanko: Der kommer to kuglelejer på hvert sæt tandhjul, så det er vel at opfatte som et 20 mm bredt leje med to rækker kugler. Men i et 4 mm bredt leje, må der være tale om meget små kugler. Hjulet med 20 tænder giver ikke plads til et meget større leje.
Dr. Metallic: De mindste dobbeltradede lejer med 10 mm hul er 30 mm i udvendig diameter. Det er målet d0 på et modul 1.5 tandhjul med 20 tænder. Jeg kan finde en løs ring med nåle på 10/13 mm Ø og en bredde på 13 mm, men jeg tvivler på at det er en god ide at lade sådan en ring løbe rundt i et støbejernshjul. Med inder- og yderring kommer størrelsen op på 10/22 mm, hvilket er for tæt på det lille hjuls diameter (og så koster det en mindre formue). Kilde KJV.dk, men andre er næppe væsentligt billigere.
De tandhjul der (originalt) skal indgå er fra motoren:
75/45
20/80
85
hvilket giver en tilspænding på 0.07 / 0.14 / 0.21 via Nortongearet.
Hvad billedet ikke viser er, at jeg også har lavet et tandhjul med 43+½+1½ tand. Det der med at tælle to omgange frem fra tand til tand blev for svært