Forfatter Emne: aksel med krave/brystning  (Læst 6941 gange)

cskofoed

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 8
aksel med krave/brystning
« Dato: Februar 07, 2020, 23:20:03 »
Hej
Jeg skal til og dreje en aksel til et baghjul på en sidevogns mc.

Her vil jeg, for at den ikke kan gå fri, gerne have en brystning ca. midt inde på akslen.
Jeg har på et tidspunkt snakket med en maskin-mand, der oplyste mig at jeg IKKE måtte dreje  retvinklet mellem aksel og brystning, noget om en gevind effekt, som ville medføre at akslen knækker, men at det skal være med en runding, han kunne dog ikke huske formlen for hvor stor buen skulle være.

2 spørgsmål:
1. har gevindeffekten noget at sige her?
2. hvor stor skal buen være, gerne en formel?

eller har i nogle helt andre løsninger. problemet ved bare at sætte en spacer på akslen er at jeg er bange for den kan skrue sig ud af hjulet da den i den ene ende monteres i hjulet med med en bolt der skrues igennem hjulet og ind i akslen og i den anden ende spændes fast med en møtrik. akslen roterer med hjulet. hvor den monteres på MC'en er det i et kugleleje.

MVH
Christian   
Mvh
Christian S. Kofoed

Bjørn H.

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 62
Sv: aksel med krave/brystning
« Svar #1 Dato: Februar 08, 2020, 07:10:55 »
Et spring i diameter på et drejet emne vil altid give en spændingskoncentration - uanset runding.
Sikreste løsning ER en løs bøsning/spacer og så en sikring af gevindet  ( flymekaniker-stil: kronemøtrik & bindetråd) - probolt. com har den slags i mc størrelser)
Og, lav akselen i noget fornuftigt - Uhb Impax, Cronimo34 ell lign

cskofoed

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 8
Sv: aksel med krave/brystning
« Svar #2 Dato: Februar 08, 2020, 11:28:24 »
Tak Bjørn.
Så ender jeg med løsningen med en spacer.
Møtrikken bliver låst med locktite og bolten bliver låst med en låse skive (nok den jeg er mest utryk ved)
Stålet jeg vil dreje akslen i er C45, noget en metal-mand har anbefalet mig.
Mvh
Christian S. Kofoed

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: aksel med krave/brystning
« Svar #3 Dato: Februar 08, 2020, 13:16:09 »
Hvis du ved hvor dan en bil forhjul er ophængt Så er du godt på vej. Du skal bruge to konisk rullelejer. Et stort og et lille. Yderingen sidder i navet. Det store leje skal sidde inderst og det lille skal sidde yderst, så drejer du akslen så det passer til de lejer og  der skal være en R. Radius så lejet kan komme helt ind på bagkanten. Det yderste leje skal justeres  med en stjerne møtrik og der skal være hul i akslen så der kan komme en split i gennem. Der efter kan du samle det hele med fedt og der skal være pak dåse for inden og yderst skal der være en fedt kop som er presset på plads. I mit mange år som automekaniker har jeg set mange at sådan lejer. 

https://cdn.autoteileprofi.de/thumb/assets/prf/ersatz_categories/88.jpg

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: aksel med krave/brystning
« Svar #4 Dato: Februar 08, 2020, 17:26:19 »
Ellers så giv lyd, jeg kører gennem Hillerød hver dag til og fra job, kan altid kigge på den løsning du har tænkt dig, og sige om det ser fornuftigt ud, jeg ville dog ikke have des store forbehold i forhold til 2 forskellige diametre, tror i øvrigt din makker mener “kærvdannelse” det er noget de er vildt hys med i flyindustrien, men der falder man jo også ned hvis lortet går itu 😂

Hvad for MC er det? Og er der træk på sidevognen?

Mvh