Forfatter Emne: Luftcylinder (alu)  (Læst 11475 gange)

Martin

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 69
Luftcylinder (alu)
« Dato: November 23, 2013, 00:04:14 »
Hej her inde, her hen over vinteren står den på lidt opgaver til en racer/banebil..

Skal lave et par luftcylinder til og løfte bilen bagende, hurtig i pit.. Det kaldes også airjacks..
Men da de koster en del, og jeg lige så meget kunne se det sjove i og lave dem selv ;D

Her er mit spørgsmål, ville i bruge alu eller jern som stempel stang???
Jo mindre vægt jo bedre, også derfor cylinder røret bliver i alu (63mm indv)

Det er en vægt på ca 500kg de to stempler skal bære..

her er en lille film så i skal se hvad jeg mener med air jacks..

       

           
       



Vis i mangler oplysninger, så skriv gerne.. Skal svare så godt som jeg kan..

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 462
Sv: Luftcylinder (alu)
« Svar #1 Dato: November 23, 2013, 02:09:45 »
Jeg ville bruge tyndvægget stålrør.

TheisKjeldsen1989

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 293
Sv: Luftcylinder (alu)
« Svar #2 Dato: November 23, 2013, 10:25:50 »
Du siger du skal løfte 500 kg? Hvor mange bars lufttryk har du til rådighed? ..
Jeg ville starte med at beregne hvor stort et stempel jeg skulle bruge først - og så vælge materialer derud fra.
Blot en smed, gemt i en maskinmester

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2631
Sv: Luftcylinder (alu)
« Svar #3 Dato: November 23, 2013, 11:35:27 »
Med ø 63, og 10 bar vil cylinderen presse ca. 300 kg - træghed i systemet.
Men har du udveksling, kan det jo sagtens lade sig gøre (kraft x arm)
Men er det direkte, skal du have en støre cylinder, eller flere styks. (eller højere tryk)

Jeg ville bruge tyndvægget rustfast rør, og stempelstangen i rustfast også.

mvh jens
« Senest Redigeret: November 23, 2013, 11:37:55 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Martin

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 69
Sv: Luftcylinder (alu)
« Svar #4 Dato: November 23, 2013, 15:59:02 »
Tak for de mange indput :)

Regner med 25-30 bar i trykflasker. Så derved ville jeg mene af en 63mm skulle kunne klare opgaven..

Hvordan vil i lave hovedet (det der skal lukke cylinder når den samles)
Havde selv regnet med og lave indv. gevind i cylinder røret men bliver ikke nemt når i vil lave det i tyndvægget rør..

Hvad er grunden til rustfri frem for alu???

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1386
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Luftcylinder (alu)
« Svar #5 Dato: November 23, 2013, 16:41:25 »
De færreste luftcylindre kan jo klare 25-30 bar, så du skal jo nok regulere ned til 8-10 bar.
Komprimeret luft er jo noget farligere..
Ellers kan du jo lave det med en udveksling, så der bliver flere kræfter at gøre med..

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2631
Sv: Luftcylinder (alu)
« Svar #6 Dato: November 23, 2013, 17:22:50 »
Du kan lave den med firkantede endebunde, og støtbolte, så kan du bruge tyndvæget rør.
Husk altid at skille tingene ad.

Martin

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 69
Sv: Luftcylinder (alu)
« Svar #7 Dato: November 23, 2013, 18:10:41 »
Jens..
Den havde jeg ikke lige tænkt på :)
Men kan godt se det, af man på den måde kan bruge tyndvægget rør :)
Og det er jo en god idé vægt ;D

Martin

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 69
Sv: Luftcylinder (alu)
« Svar #8 Dato: November 23, 2013, 18:20:09 »
Søren.
Hved godt en "alm" luftcylinder ikke kan/er glad for det det høje tryk.
Men bruger paknings sæt fra en hydraulik cylinder, så håber det kan klare trykket..

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2631
Sv: Luftcylinder (alu)
« Svar #9 Dato: November 23, 2013, 18:51:20 »
Hvis du ikke vil lave den dobbeltvirkende, kan du sætte en returfjeder inden i cylinderen.
Så falder stemplet jo heller ikke ned, under kørslen.
Husk altid at skille tingene ad.

Martin

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 69
Sv: Luftcylinder (alu)
« Svar #10 Dato: November 23, 2013, 21:46:06 »
Var også min plan, da de bare skulle trække sig op af sig selv.. Så der kun skal bruges luft, til og hæve bilen..

Hvad ville i trykke i det hovede, som lukker cylinder.. Tænker der hvor stempelstangen køre op og ned.. Altså som styr, af stangen..???
Kommer nok ud for der er bræk på den stempelstang, da det lang fra er alle steder bilen holde lige o pitten..

TheisKjeldsen1989

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 293
Sv: Luftcylinder (alu)
« Svar #11 Dato: November 24, 2013, 17:08:55 »
Husk at sætte en drøvleventil på, 30 bar siger altså BANG når den trykker ind...
Blot en smed, gemt i en maskinmester

Martin

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 69
Sv: Luftcylinder (alu)
« Svar #12 Dato: November 24, 2013, 23:05:04 »
Ingen dum ide :)

Bliver også lavet sådan, af hovedet med pakningerne går mod noget gummi/andet til og ta det slag der nu kommer :)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2631
Sv: Luftcylinder (alu)
« Svar #13 Dato: November 24, 2013, 23:40:49 »
Ja det vil blive som en raket, hvis du ikke drøvler den ned, en dysse med et tilstrækkeligt lille hul, kan gøre det, eller find en indstillig drøvleventil.
Husk altid at skille tingene ad.

Martin

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 69
Sv: Luftcylinder (alu)
« Svar #14 Dato: November 25, 2013, 00:39:31 »
Der kommer en form for drøvl på den.
Men derfor vil jeg nok lave så det ikke er jern mod jern når den trykker ud :)