Med hensyn til spildolie kommer et mere seriøst svar her:
I min læretid som mekaniker tilbage i firserne fik firmaet installeret et spildoliefyr som fungerede ved at der blev sat en beholder op med et rumindhold på ca. 1000l hvor olien blev varmet op til
Ca. 60 grader. derfra over til nogle filtre hvor, gråspurve og brosten blev sorteret fra herefter over i et almindeligt oliefyr hvor det blev brændt af.
Det lyder jo meget simpelt men jeg husker tydeligt vintrene i firserne hvor der var samme temperatur inde i værkstedet som udenfor hvor sneen lå i store driver Brrr.
i dag samles olien ind til genanvendelse selve olien bliver ikke "slidt" men additiverne mister deres virkning og olien optager små sodpartikler som oliefilteret ikke kan fjerne.
olie opsamles i store tanke hvor sodpartikler kan bundfældes og olien filtreres for metalpartikler og en ny additivpakke tilsættes og bliver herefter solgt som ny olie selvfølgelig dækker det jo ikke det samlede salg af olie så der skal "spæde op" med ny olie.
M.v.h. Arne