Frylunds Maskinforum
Debat Forum => Faglig debat => Emne startet af: Knud efter Januar 06, 2013, 17:56:51
-
Jeg har tidligere spurgt om hjælp til at adskille min gamle hovedspindel, Men uden resultat.
Nu ser jeg på cvp 7000 Christian's flotte billeder af den "nye" Myford, at den faktisk ligner min en del.
Og så er det jeg tænker at hvis der en, som vil fortælle hvordan man adskiller en Myford 7's hovedspindel, så kan jeg måske bruge den oplysning til at regne ud hvordan jeg adskiller min egen hovedspindel?
Knudr
-
Det ser jo ud som om hovedlejet tættes på "trekloen" er størst, så skal det jo den vej ud.
Du skal jo have løsnet remskiven, og tandhjulene, og løsnet omløbere.
Da jeg havde skildt min Boxford ad, var det samme fremgangsmåde, dog har den koniskerullelejer. (ny rem)
mvh jens
-
Inden du begynder på noget voldsomt, så prøv at lede på nettet. Der må være et hav af hjemmesider om Myford.
-
Som jeg husker det så skal remhjulet løsnes samt tandhjulet derefter møtrikken for enden. Der er et konisk hovedleje ved trekloen.
-
Ja, jeg skal have remhjul og tandhjul løsnet, men det er netop her mit problem ligger.
Hej igen
Remhjulet er altid løs på akslen.
Det store tandhjul er fastgjort til akslen og remhjulet kan så kobles til og fra det store tandhjul for ekstra nedgearing. Men intet sted kan jeg finde en fastgøring af tandhjulet til akslen.
Når jeg kigger ind gennem spindlen, kan jeg se at den skifter dimension et stykke inde, ca under det store remhjul, -dim skifter fra ca 25mm til 16mm. Jeg tænker så, kan spindlen deles i 2 stykker?, men det vel ikke realistisk?
Det er rigtigt at der er konisk leje ved trekloen, -jeg kan stramme lejet ved at justere de to store runde møtrikker, og der er osse et ved det bagerste leje plus et kugletrykleje.
Og jeg har ledt længe på youtube efter en som skifter rem på en Myford, men desværre uden resultat.
Knudr
-
Knud @ Hvor i landet befinder du dig?
-
Norddjursland
-
Hej Knud,
Kan du bruge nedenstående til noget?
Lækker manual, med splittegninger og billeder.
http://www.metalwebnews.com/manuals/myford-super7lathe.pdf
Mvh
Søren
-
Jeg ved ikke hvilken type Myford du har; men du kan hente en tysksproget manual til LM7 her:
http://www.nsu-greifzu.de/html/drehen_frasen.html
-
Tak for de 2 links, det var sådan noget jeg gerne ville se. Det er super 7'eren, som ligner min mest. Min er altså ikke en Myford.
Jeg prøver at studere tegningerne.
Knud
-
Hej Knud
Har først lige set dit indlæg nu.
Men kan se at du er godt hjulpet af de to dokumenter der linkes til.
Havde oprindeligt også tænkt mig at skille den helt ad, og få delene sandblæst og malet på ny.
Men jeg venter lige lidt, skal nyde at rulle lidt med den først.
Håber det lykkedes for dig, og vil da glæde mig til at se resultatet.
Mvh.
Christian
Ps.. Ny og ny går ud fra at din drejebænk er lidt ældre så :) ?.
-
Der er åbenbart tale om en drejebænk fra det tyske handelsselskab Schuchardt & Schütte,
som importerede en del amerikanske maskiner ifølge denne engelske side. Ud over de havde en vis egenproduktion. Mon ikke din er tyskproduceret:
http://www.lathes.co.uk/schuchardt%26schutte/
Se billeder af en drejebænk, der ligner din.
Obs: Det er ikke min drejebænk. Blot et par billeder fra mit billedarkiv.
Her er en diskussion omkring adskillelsen af den type spindeldokke:
http://ing.dk/debat/5299
(http://peecee.dk/uploads/012013/Schuckardt__Schutte_drejeb%C3%A6nk_metal_%C3%A6ldre_model_03.jpg)
(http://peecee.dk/uploads/012013/Schuckardt__Schutte_drejeb%C3%A6nk_metal_%C3%A6ldre_model_01.jpg)
-
Måske spørgeren kan bruge ideen, fra første billede, hvor der er brugt en tandrem, som er vendt om, og samlet med tråd.
For var det ikke for at sætte en rem på, den skal adskilles?
mvh jens
-
Sjovt at se sådan nogle gamle foto. De kunne godt lave det, selv om der ikke var noget som hed CNC
Hans
-
Jamen ibot, Schuchardt & Schütte,
den er da nøjagtig magen til min, det er da rigtig sjovt at se. Jeg havde gættet på at den var fra 40'erne, men det er nok et stykke nede i 30'verne.
Jens,
den rem jeg har lavet er osse en brugt tandrem, jeg har dog høvlet tænderne af og spidset begge ender, limet og et par sting. Da jeg fik drejebænken for et par år siden sad der en gammel flosset kilerem på, men den var hel, og altså har spindlen været skilt ad.
Nu har tråden levet i 4 dage og jeg er blevet meget klogere, men kan endnu ikke skille spindlen ad. Jeg håber stadig:)
-
Rundt omkring på nettet, har jeg set, at der er mange, der bruger Poly-V remme istedet. Det er den type rem, der er på de fleste bilgeneratorer i dag.
Den kan sagtens være fra tyverne, den bænk. Det er sjældent jeg er stødt på maskiner, hvor håndhjulet var til højre hånd, hvor mange har egentlig det?
-
Er der ikke et hul i remhjulet hvorigennem du kan løsne en skruge ?
-
Der findes et system af remme, både V, flad og rundremme. Man klipper dem til og smelter dem sammen, de er lige så stærke som remme der skabt samlede, men har den fordel at man kan skifte dem mange steder uden maskinen adskilles. Tidligere var de Max Ellesøe der forhandlede dem, Polymax tror jeg de kaldte dem, senere hed de så Roulund og idag ved jeg ikke hvad de hedder.
Jeg har nu mødt en del maskiner med håndhjulet til højre hånd, bl.a. Schaublin, de har den fordel at spånerne ikke vælter ned over hånden når man bruger den.
-
Ja det er ikke helt uamindeligt, at håndtaget, til hovedslæden, sidder til højre, der er faktisk rigtig behageligt, at arbejde med.
H.Ernault.Bagtinolles findes med håndtaget til højre. (på nogle modeller sidder det til venstre)
Cazeneuve har også håndtaget til højre. ( cazeneuve er forøvrigt en rigtig god drejebænk)
Det er jo begge Franske drejebænke, så måske er der en sammenhæng der?
mvh jens
-
Dette her kunne jo også være en løsning..
https://www.google.dk/search?q=v+belt+segmented&hl=da&tbo=d&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=D9vtUKL9HoTJsgay0YDQAw&ved=0CAcQ_AUoAA&biw=1024&bih=653
Mvh
Søren
-
Er det ikke kun til kileremme ?
mvh jens
-
Jo, det er self til kileremme.. Rodede lidt rundt i de to første billeder, og fik byttet rundt på dem. :)
Samling af fladremme har da også været brugt før..
http://www.google.dk/imgres?hl=da&sa=X&tbo=d&biw=1540&bih=820&tbm=isch&tbnid=3kJtg-qtyweTaM:&imgrefurl=http://www.practicalmachinist.com/vb/general/hand-lacing-flat-drive-belt-251861/index2.html&docid=zd4ZshpIClzFeM&imgurl=http://www.practicalmachinist.com/vb/attachments/f38/58261d1346727802-hand-lacing-flat-drive-belt-belt-splice2.jpg&w=639&h=479&ei=tlfuUJKWJ4XdtAaawIC4Aw&zoom=1&iact=hc&vpx=980&vpy=123&dur=498&hovh=194&hovw=259&tx=135&ty=109&sig=114136785902186992879&page=1&tbnh=131&tbnw=194&start=0&ndsp=41&ved=1t:429,r:5,s:0,i:95
http://www.google.dk/imgres?hl=da&sa=X&tbo=d&biw=1540&bih=820&tbm=isch&tbnid=nA3JiDXzI_FChM:&imgrefurl=http://www.farmcollector.com/Looking-Back/How-To-Lace-A-Flat-Belt.aspx&docid=qNJooYNUxtqE_M&imgurl=http://www.farmcollector.com/uploadedImages/FCM/Blogs/Looking_Back/sam-lacing-blog-diagram.jpg%253Fn%253D4282&w=580&h=331&ei=tlfuUJKWJ4XdtAaawIC4Aw&zoom=1&iact=hc&vpx=130&vpy=135&dur=2693&hovh=169&hovw=297&tx=181&ty=67&sig=114136785902186992879&page=1&tbnh=131&tbnw=237&start=0&ndsp=41&ved=1t:429,r:1,s:0,i:83
Mvh
Søren
-
I min læretid har jeg samlet adskillelige fladremme med en "symaskine" og kattetarme.
I produktion hvor vi også støbte hvidmetal lejer.
-
I min læretid har jeg samlet adskillelige fladremme med en "symaskine" og kattetarme.
Det var til tider sjovt at stå ved sådan en maskine med fladrem, denne monotone lyd af samlingen
der passerede hen over hjulen, klop klog, klop klog og så vidre, kunne til tider næsten få en til at
falde i søvn.
-
Måske det her billede kan hjælpe dig lidt?
Det ser ud som om tandhjulet nærmest "trekloer" sidder i en prespasning, og at remskiven kan frigøres og dreje frit på akslen, når nedgearingen skal bruges.
mvh jens
-
Ja, Jens det er et billede, som ligner min meget. I hvert fald af det jeg kan se på min egen, for jeg har stadig ikke fået spindlen skilt ad. Det er rigtigt at tandhjulet nærmest trekloen sidder fast og at remskiven altid sidder "løst" på akslen, men remskiven kan kobles til og fra tandhjulet.
På dit billede synes jeg dog at kunne se en not i akslen???
Men mit tandhjul sidder fast, tror du virkelig at det er presset på (jeg har trukket temmelig hårdt i det). Og det er jo nødvendigt at adskille for at skifte rem.
Knud
-
Knud Jeg bor i Grenaa og hvis jeg husker rigtig så bor du ikke lange her fra, så hvis jeg kan være til nogen hjælp så må du gerne komme forbi. Nogen gange ser 4 øjn beder end to, jeg har også en Stenhøj presser hvis det kan være til nogen hjælp.
Hans
-
Med alles gode råd og Hans's venlige og effektive praktiske hjælp, blev spindlen adskilt. Så nu ved jeg hvordan den er skruet sammen og kan prøve at finde en fladrem.
Knudr
-
Tillykke med skilsmissen, herligt at selv om det holder hårdt, ja så kan det lykkedes :)
http://www.grene.com har nogle fladremme i deres shop, men jeg kender ikke målene på dem.
-
Alle remme kan laves på mål hvis man efterspørger det, jeg bestilte en kilerem med fiberarmering til drevet på en udgået plænetraktor, og den blev netop lavet på mål, og jeg fik at vide at det kunne man med alt fra tandremme til kileremme.
-
Prøv hos Dansk continue & Drivremme hvis det eksistrer mere deres nr. er/var 44920611 jeg har købt fladremme hos dem.
Mvh Jørgen.
-
www.elektronico.dk har også en masse i remme.
Claus.