Frylunds Maskinforum
Debat Forum => Faglig debat => Emne startet af: Steen efter December 09, 2012, 15:04:15
-
Øv så skete det igen >:( for tedie gang glemte jeg af kontrollere om hovedslæden kunne vandre uhindret inden jeg begyndte at dreje.
Ja den blev trukket helt i bund så den lille sikkerhedstap i tilspændingspindelen skulle knække. Det gjorde den bare ikke, nok fordi jeg selv havde lavet den sidste af et jernsøm i stedet for messing :-\
Derfor blev det lille afstandsstykke ved tandhjulene i gearkassen (hvor sikkerhedstappen sidder) helt øddelagt, og akslen i hovedslæden blev bøjet så meget at håndsvinget ikke vandre jævnt mere.
:'(
Er der nogen der har erfaringer med køb at reservedele til sådan en maskine. ???
Jeg har skrevet til Warco i england og til A.J engros i Tørring hvor maskinen er købt.
men ikke hørt noget endnu.
/Steen
-
AJ får delene hjem til dig fra Kina når han har samlet sammen til en container. Det tager tid.
Kan evt. få dem med luftpost mod ekstrabetaling. Det tager også tid, men ikke de tre måneder det gør med skib.
-
Åhhhh, havde ellers taget ekstra juleferie, for rigtig at gå og hygge mig, måske skal det være Ludo i stedet :P
-
Åhhhh, havde ellers taget ekstra juleferie, for rigtig at gå og hygge mig, måske skal det være Ludo i stedet :P
Køb en ekstra maskine, så har du reservedelene på lager.
-
Kan du ikke reparere de beskadigede dele?
Hvis spindelen er blevet skæv, kunne den måske rettes.
Og afstandsstykket kunne vel også, lade sig fremstille.
mvh jens
-
Har sat akslen i drejebænken og når den rotere kan man tydeligt se at den er skæv,
Kan man nemt rette det op ?
Slpitstyket kan jeg nok selv fræse, af et stykke fra de medfølgende tandhjul.
Jeg har en bekendt som har tilbudt mig hjælp, men da det for mig er en forholdsvis kompliceret dims (tandhjulet er en del af akslen),
er jeg intersseret i at høre om andres erfaringer med reservedele, og hvor nemt det er at få dem.
også for at have en ide om prisen 8) hvis det render deropad kan jeg jo bare købe en ny drejebænk :o ::)
vedhæfter et billede af akslen
-
OT
Når man ser skydelæren, så ligner det noget venstrehåndsarbejde ;-).
-
Hvis akslen ikke er hærdet, vil den godt kunne rettes op.
mvh jens
-
<Når man ser skydelæren, så ligner det noget venstrehåndsarbejde ;-).>
<Køb en ekstra maskine, så har du reservedelene på lager.>
Mon det er den hjælp Steen søger? og så fra to "Hero Members"
-
Den kan da ikke være så svær at lave
1.Sav tanfhjul af aksel
2 Bor et hul i tandhjul og drej ud til en prespasning
3 Lav en ny aksel og pres den ind i tanhjul
Færdig arbejde
Hans
-
Helt sikkert, jeg er selv venstrehåndet; men ikke så slemt, at jeg behøver specialskydelære.
Dengang jeg kom i lære, var mesteren faktisk noget betænkelig. Han måtte senere indrømme, at det kan være en fordel, hvis man er venstrehåndet.
Er der pinolhuller i begge ender af akslen?
Isåfald, så spænd den op mellem pinolerne i drejebænken, og sæt et ur på. Find det højeste punkt og mærk det med speedmarker.
Find 3 klodser af blødt materiale (alu), og spænd det op i en skruestik indtil det er lige.
Jeg har rettet flere af slagsen op til flere gange, og de er lavet af gummijern, men de knækker jo nok på et tidspunkt.
-
Og Hans, hvis du ser på målene, så ville du ikke prøve på det. Det er ikke holdbart.
-
Det er ikke holdbart.
Kunne det blive holdbart, hvis det blev limet fast på en ny aksel?
-
Skydelæren står på 50mm, så det er noget spinkelt noget. Hvis man prøver at klistre det sammen, så holder det ikke.
-
Tak for de mange forslag og svar,
Der er pinolhuller i begge ender, så jeg starter med Palles forslag: en genopretning.
Skal nok huske at udelade venstreskydelæret, troede ikke det var så vigtigt, jeg har også et rigtigt ;)
-
Jeg ville nu prøve at spænde den op på det glatte stykke og teste om den ikke er bøjet lige der hvor nedstikningen bag brystet er lavet.
-
Ja en opspænding i trekloen, sådan at hvor den har fået skævheden, akurat stikker udenfor, og så små forsigtige slag med en fiberhammer. Det er vigtigt at få den rettet, hvor skævheden er, ellers bliver det ikke helt godt-
Hvis du har adgang til en lidt kraftigere drejebænk, har jeg rettet masser af skæve aksler på følgende måde.
Opstænding som nævnt ovenfor, nylon klods i stålholderen.
Så starter man forsigtigt, med at presse på højeste punkt, man har jo så tværskalaen, at køre efter, og giver den så en 1/10 mm af gangen og fortsætter til den er lige. (uden rotation på trekloen :) )
Det er vigtigt ikke at presse den så meget, at den bliver skæv til den modsatte side, for så bliver det aldrig helt godt, og den vil nem blive skæv igen.
mvh jens
Ps hvis du tager turen til Randers Nø, skal jeg gerne rette din aksel u/b
-
Hej Jens, mange tak for tilbudet, det frister meget da jeg arbejder i Århus, jeg vender lige tilbage hvis det bliver aktuelt, har lavet en aftale med en lokalbekendt.
I mellemtiden er Warco vendt tilbage med bekræftelse på at de har sagerne, og jeg har allerede bestilt den lille 'key' som holder splitten. 140,- for 2 stk incl moms og levering, 8) så vil jeg helere bruge tiden på at forbedre sikkerhedsmekanismerne på bænken,
;D
-
Hej Steen
Hvordan præcist kontaktede du Warco ?
Hvordan bestiller og betaler man ?
-
Hej Max det var ret lige til jeg gik Ind på deres hjemmeside: www.warco.co.uk og valgte contact med subject: spares,
og skrev en kort meddelse til dem angående reservedele og med reference til min operators manual.
Det var søndag, mandag omkring middag fik jeg svar.
Efter en kort dialog omkring betalingsmåde via Pay Pal var den på plads.
Nu går jeg bare og venter på stumperne :)
-
Hej Steen
Tusind tak for info, det kan jo være rart at vide hvor man får stumperne fra når engang ens drejebænk begynder at gå i stykker :)
-
Jeg brugte også en del tid på at kigge på deres hjemmeside. Fandt en stålholder, men de ved ikke hvilken størrelse deres platter har! Man kan heller ikke bestille ekstra platter fra hjemmesiden ud fra deres varenummer.
http://www.warco.co.uk/indexable-lathe-tools/302781-sdjc-index-lathe-tools.html
Men det er lækkert med et link til en forhandler af Weiss maskiner, som har reservedele hjemme. Tak for det.