Frylunds Maskinforum

Debat Forum => Faglig debat => Emne startet af: ErlingSj efter September 03, 2011, 19:08:16

Titel: Spruttende motor
Indlæg af: ErlingSj efter September 03, 2011, 19:08:16
Motoren på min drejebænk (en weiss vm280 VF) er gået i udu.
Pludseligt begyndte den at sprutte og hvæse, hvorefter den slog sikringen.
Der er tale om en en-faset motor med kul, ikke ulig den i en håndboremaskine. Det kan dog være en DC-motor - jeg kan ikke se nogen mærkeplader uden at skille mere end jeg har lyst til.
Jeg har haft kullene ude af den, og har renset kobberlamellerne de går på, men uden held.
Er der nogen, der har en ide om andre ting, jeg kan forsøge, eller hedder den eneste løsning en ny motor?
Titel: Sv: Spruttende motor
Indlæg af: jens efter September 03, 2011, 20:34:45
Det kunne jo være kullene, der var slidt op...
Ellers få en elektromekanikker til at måle den ud, det kunne jo også være et defekt anker..

mvh jens
Titel: Sv: Spruttende motor
Indlæg af: ErlingSj efter September 03, 2011, 21:39:51
.. det kunne jo også være et defekt anker..
Tjo, men er det ikke lig med en ny motor?
Titel: Sv: Spruttende motor
Indlæg af: Max efter September 03, 2011, 21:44:10
Er du sikker på at problemet er motoren ?

Kan det ikke være den elektroniske styrring der er stået af ?
Titel: Sv: Spruttende motor
Indlæg af: Bj@rne efter September 03, 2011, 22:18:45
Angående type plade så er et spejl og digital kamera din ven, det har jeg brugt flere gange til netop det problem (ikke på en drejebænk af din type, men CNC maskiner)

Det er måske forsøget værd

Titel: Sv: Spruttende motor
Indlæg af: ErlingSj efter September 03, 2011, 23:25:17
Er du sikker på at problemet er motoren ?
Kan det ikke være den elektroniske styrring der er stået af ?
Temmelig, men ikke helt sikker.
Den kan køre langsomt i op mod et minut, så slukkes den. Imens er der en del gnister ud fra enden af den. Skruer jeg op for hastigheden, bliver gnisterne kraftigere, og den slår lysnet-sikringen på 13A.
Maskinen har en lille 10A langsom sikring. I første omgang brændte den, og jeg har senere brændt endnu en, men den, der sidder i nu holder til mere end min 13A automatsikring.
Titel: Sv: Spruttende motor
Indlæg af: ErlingSj efter September 03, 2011, 23:40:34
Angående type plade så er et spejl og digital kamera din ven
Jeg har pillet motoren helt af, men kan ikke få trukket kileremshjulet af. Det eneste sted der kan gemme sig en plade er på forenden, hvor akslen er stukket gennem et lidt for lille hul i en jernkasse, med kileremshjulet på ydersiden.
Jeg har ikke en aftrækker, der kan få fat i det hjul, så der kan skjule sig en typeplade derinde indtil jeg finder en løsning.
Titel: Sv: Spruttende motor
Indlæg af: j håndstad efter September 04, 2011, 01:17:22
Hvis den "blusser" fra kullene er det næsten sikkert det er ankeret der er kaput.
 Mvh Jørgen.
Titel: Sv: Spruttende motor
Indlæg af: ErlingSj efter September 04, 2011, 01:40:37
Hvis den "blusser" fra kullene er det næsten sikkert det er ankeret der er kaput.
 Mvh Jørgen.
Tænkte det nok - ny motor. Jeg må have en snak med aj-engros om sagen. Spørgsmålet er, om det er værd at ofre noget som helst på maskinen - jeg har fået et behov for at kunne dreje 1½" x 6 TPI gevind, og det er for voldsomt til den bænk. (Faktisk er et 1" x 8 en stor opgave for den, det var det den blev købt efter).
Titel: Sv: Spruttende motor
Indlæg af: Dr. Metallic efter September 04, 2011, 08:15:22
Ikke for at sige noget negativt, men det er godt nok ringe at så nye maskiner futter motoren af så tidligt. Jeg har en 50 år gammel Meuser som stadigt har den originale motor, og faktisk sidder der originalmotor på alle mine maskiner.

Nå det kan jo også ske på mine maskiner, men så ville min forståelse være en del større  :-\
Titel: Sv: Spruttende motor
Indlæg af: ErlingSj efter September 04, 2011, 10:54:35
Ikke for at sige noget negativt, men det er godt nok ringe at så nye maskiner futter motoren af så tidligt.
Jeg er helt sikker på, at motoren på Frylunds nogenlunde tilsvarende maskine holder dens tid ud.
Forskellen på de to maskiner befinder sig ved siden af dem, ikke inden i :'(
Jeg har uden tvivl brugt den til opgaver, den ikke var stor nok til, så motoren er blevet belastet for hårdt.
Nu få jeg se, hvad en ny motor koster. Er den for dyr, kan jeg nok finde ud af at få en 3-faset motor sat på. Jeg har til træbænken en VLC som kan regulere op til 1.1 kW, så den vil også kunne klare metalbænken.
Titel: Sv: Spruttende motor
Indlæg af: Dr. Metallic efter September 04, 2011, 13:29:28
Jeg har på et andet forum i denne uge stødt på en Proxon, hvor der er sket en kortslutning et eller andet sted i systemet, og mig bekendt kører de også med kinesermotorer, og det er altså ikke første gang jeg hører den slags. Noget af det værste var da en bekendt ville bruge tværslæden på en kineser bænk til at trykke et leje på plads, for tandhjulet til ledeskruen knækkede, og det viste sig at det var støbejern af tvivlsom kvalitet. Hvis ikke de er konstrueret med de rigtige matrialer, så er det i hvert fald første step til jerncontaineren. Jeg mugger måske lidt meget over det, men de maskiner sælges jo primært til hobbyfolk, og for mange er 8000 - 20000 kr jo mange penge, og så er det altså ærgeligt når det brækker ned.

Beskriv lige nærmere hvad det er du mener med at du har behandlet din hårdt?
Titel: Sv: Spruttende motor
Indlæg af: ErlingSj efter September 04, 2011, 14:16:40
... så er det altså ærgeligt når det brækker ned.
Helt og aldeles enig.
Citér
Beskriv lige nærmere hvad det er du mener med at du har behandlet din hårdt?
Jeg har fået fingre i en gammel trykbænk, som jeg er ved at bygge om til trædrejning. Den har et 1½" x 6 TPI gevind på akslen, og min bænk kan kun klare at lave 8 TPI.
Jeg har fået en enkelt flange med.
For at kunne bruge de patroner jeg har på den, vil jeg lave en flange, som går uden på den, der ligger på tværslæden, og er spændt fast til den med fire bolte. Min flange skal så have drejet en 1" x 8 TPI tap på den side, der vender væk på billedet. Tappen skal sidde i et hul, der passer med den udvendige side af patronen, så jeg kan sikre denne med nogle pinolskruer.
Klodsen er skåret ud af en 50 mm tyk plade, og jeg skar den 8-kantet med vinkelsliberen, for ikke at banke alt for meget på hjørnerne. Den måler omkring 110 mm udvendigt, og hullet er lige nu omkring 85 mm.
Det var da jeg begyndte at dreje/udbore kanten af hullet til korrekt størrelse, at maskinen pludseligt begyndte at sprutte, for derefter at slå sikringen.
Min teori er, at det er en kombination af for hård belastning og for lang tid, der har varmet motoren så meget op, så den er smeltet mere eller mindre sammen inden i. Jeg stod i nogle timer for at nå så langt som billedet viser. Som du kan se på første billede, er der ingen form for køleribber på motoren, og den sidder omgivet af plader.

Titel: Sv: Spruttende motor
Indlæg af: b100cult efter September 04, 2011, 15:08:03
hej ErlingSj

jeg har haft samme problem, og kan kun konstatere at man ikke kan presse den som man ville.
de er bare ikke bygget til det.
kunne nemt forstile mig at de motore de bruger, er til andet formål, og ikke til en drejebænk, og at der er ikke rigtig nogle form for køling.

måske kunne man lave en beder form for køling, så de kunne klare lidt mere stres.

min bænk er en weiss 250 v    motoren er en 220v 750w  jævn strøm motor.

måtte så køre en ny motor, og passer nu mere på.
så hvis du kunne få en anden tybe motor i, så ville du stå meget beder ;)
Titel: Sv: Spruttende motor
Indlæg af: Palle efter September 04, 2011, 16:02:39
Den slags motorer møder man overalt i industrien, men de er mest brugt som servomotorer og lignende, hvor de ikke kører kontinuerligt. Hvis de bliver hårdt belastet,
så skal de have en pause indimellem, som måske er længere end brugstiden.
Ideen med at bruge dem, er da god nok. I forhold til effekten, fylder de ikke ret meget, de har højt drejningsmoment helt fra stilstand, og de er meget nemme at styre
omdrejningstallet på.

Hvis man skifter den ud med en almindelig kortslutningsmotor med samme effekt, så vil den fylde 2-3 gange så meget, og hvis man regner med at bruge frekvensomformer, så er der kun begrænset effekt ved helt lave omdrejningstal.
Titel: Sv: Spruttende motor
Indlæg af: ErlingSj efter September 04, 2011, 16:16:14
måtte så købe en ny motor ...
Vil du røbe, hvor meget du betalte for den?
Titel: Sv: Spruttende motor
Indlæg af: jens efter September 04, 2011, 16:19:01
Jeg har en Vlt ( Danfoss frekvensomformer) på min Boxford, der er jo ikke så meget moment, i de lave omdrejninger.
Dog er der stor forskel på VLT'ere, jeg har prøvet med tre forskellige typer, den jeg har nu yder rigtig godt i lave omdrejninger.
Jeg bruger en 1.5 kw 900 o/m motor, den fylder så noget mere.
Jeg køre på samme remskiver hele tiden, men der er et mekanisk tandhjulsnedgearing, så jeg kan sagtens få alt den trækkraft, jeg skal bruge i lave o/m.
Skal gerne finde typerne på de tre VLT'er jeg har prøvet af.

mvh jens
Titel: Sv: Spruttende motor
Indlæg af: ErlingSj efter September 04, 2011, 16:26:58
Skal gerne finde typerne på de tre VLT'er jeg har prøvet af.
Ja tak.
Min er en 3000 med max effekt på 1.1 kW. Har endnu kun begrænsede erfaringer med momentet ved lave omdrejninger.
Titel: Sv: Spruttende motor
Indlæg af: ErlingSj efter September 04, 2011, 17:54:41
Hvis man skifter den ud med en almindelig kortslutningsmotor med samme effekt, så vil den fylde 2-3 gange så meget, og hvis man regner med at bruge frekvensomformer, så er der kun begrænset effekt ved helt lave omdrejningstal.
Jeg har kigget lidt rundt på siden http://fabrika.dk/shop/1-1kw-6pol-934p.html , hvor de har en masse motorer.
Der er to problemer ved at sætte sådan en motor i:
1. Størrelsen. Den kan kun monteres ved at skære hul i den skærm, der er omkring motoren.
2. Akslens størrelse. En 1.1 kW motor har en 24 mm aksel, det måler det mindste remhjul i bunden.

Jeg har en 0.37 kW motor med 14 mm aksel. Sat på en vinkel ud fra enden af maskinen (gearkassedækslet må så forblive afmonteret imens) burde jeg kunne få liv nok i maskinen til at få drejet et alu-remhjul med 24 mm hul et stykke ind, og to rem-spor, der svarer til det originale hjul.

Hvis motoren er 930 rpm (6 viklinger), vil spindlen med de nuværende hjul køre 1:6 (155 rpm) hhv 1:2.5 (372 rpm).
Jeg skal altså med min VLC kunne gå ned til 15 Hz for at få spindlen ned på de originale 50 rpm, og op til 110 Hz for at komme op på de originale 2000 rpm. Det hænger vel egentlig meget godt sammen.

Tror du (Palle), at der bliver for lille effekt fra en 1.1 kW motor, der kører 15 Hz? Jeg har ikke kunnet finde noget om sammenhængen mellem effekt og frekvens i manualen.
Titel: Sv: Spruttende motor
Indlæg af: Palle efter September 04, 2011, 19:10:52
!5 Hz er ikke meget, og jeg tror ikke der er meget trækkraft tilbage, og den vil sikkert blive mere end varm!
Jeg har mest haft brug for at skrue op for frekvensen, og der stiger effekten, og motoren varmer mindre.

Du burde spørge den lokale elektromekaniker. Nu kender du jo prisen på en ny motor, men han har måske brugte på hylden, og han har sikkert også remme og skiver,
foruden at han har de fleste gængse kuglelejer.
Elektromekanikere handler som regel også med private (rep af Støvsugere og lign.)

En midlertidig løsning: få fat i en holder til en håndboremaskine, de koster ikke ret meget, og lav en eller anden form for medbringer, pas på ikke at skrue borepatronen
af, der er højregevind.

Lad den originale motor blive siddende, men uden indmad, og brug den som mellemaksel til den nye.
Titel: Sv: Spruttende motor
Indlæg af: jens efter September 04, 2011, 22:58:24
Jeg prøvede en  VLT 3500 HVAC, den duede slet ikke, ved lave frekvenser, den er beregnet til pumper, som jo ikke kræver særlig meget moment, i den lave ende,.

Så har jeg kørt i lang tid med en VLT 5002, den har kørt rimeligt.

Nu køre jeg med en VLT 2800/2840, den har mange flere kræfter ved de lave frekvenser.

Jeg skulle i dag skære et 3/4" RG, som jo er konisk (med skærebakke) det kræver jo lidt extra kræfter.
Det var dog kun i messing.
Jeg kørte på 10 hz/90 o/m på motoren, det giver 40 o/m på spindelen, den kunne sådan set sagtens trække det, men remmen gled lidt. (skiven på motoren er ø 60 mm udvendig, det er en A-rem)
Så slog jeg det tandhjulstrukne reduktionsgeat til, stadig med 10 hz, og nu med 9 o/m på spindelen så kørte det bare der ud af. (jeg kunne sagtens have skruer ydeligere op for hz'ene
mvh jens
Titel: Sv: Spruttende motor
Indlæg af: b100cult efter September 05, 2011, 08:16:38
måtte så købe en ny motor ...
Vil du røbe, hvor meget du betalte for den?

jeg gav 800kr men det var for en defekt motor, remhjulet var tilsyneladne blevet banket på, så motoren var kvast i den anden ende.
men det var jo bare at tag fra den motor jeg havet, og skifte over på, så kørte den igen.
Titel: Sv: Spruttende motor
Indlæg af: ErlingSj efter September 05, 2011, 10:17:47
jeg gav 800kr men det var for en defekt motor, remhjulet var tilsyneladne blevet banket på, så motoren var kvast i den anden ende.
Har lige talt med AJ: 800 + moms. Nu venter jeg så på at høre om der er en på lager. Du har tilsyneladende sparet momsen.
Jeg endte med at slibe de ca 2mm af akslen, der strittede ud gennem kileremshjulet inden jeg med stort besvær kunne trække det af. Det var som om akslen var blevet banket på efter at hjulet var monteret (ikke af mig).
Titel: Sv: Spruttende motor
Indlæg af: Max efter September 05, 2011, 18:22:27
Man må da sige at 800 kr. for en ny motor faktisk er en rimelig pris efter min mening, rart at vide at reservedele ikke er helt ublu i pris.
Titel: Sv: Spruttende motor
Indlæg af: ErlingSj efter September 05, 2011, 20:06:34
Man må da sige at 800 kr. for en ny motor faktisk er en rimelig pris.
Jeg har også bestilt den, og de havde en på lager. Ellers er ventetiden 10 uger på reservedele.
Titel: Sv: Spruttende motor
Indlæg af: jens efter September 09, 2011, 23:41:36
Har du fået din nye motor?
Prisen lyder jo ikke så slem, men måske kunne der indbygges en overbelastnings sikring/motorværn.
mvh jens
Titel: Sv: Spruttende motor
Indlæg af: Max efter September 09, 2011, 23:50:25
[Jeg har også bestilt den, og de havde en på lager. Ellers er ventetiden 10 uger på reservedele.

Jeg har lige bestilt to tandhjul til gearkassen på min EFM-150 fræser, 135 kr for dem begge to, det er jo også en billig oplevelse.
Titel: Sv: Spruttende motor
Indlæg af: ErlingSj efter September 10, 2011, 01:53:41
Har du fået din nye motor?
Ja, den kom onsdag.  Nem at montere, hvorefter jeg så har brugt en masse tid på mit lille projekt.
Med mellemstykket er det lykkedes at få sat en 1"x8 klopatron (trædrejer grej) på en 1½"x6 TPI spindel.
At jeg så i stedet kunne have ladet være med at smadre motoren, og i stedet brugt 1000 kr på en klopatron, der har 1½"x6TPI gevind er en helt anden sag.
Titel: Sv: Spruttende motor
Indlæg af: JensOC efter September 18, 2011, 16:37:08
Jeg har en sådan motor, ring 86 84 99 65 hvis det har interesse.
Jeg har bændt en 600 W af på min fræser på samme måde masser af løbeild på kommutator ingen kul tilbage, smeltet kulholder osv.
jens christensen
Titel: Sv: Spruttende motor
Indlæg af: ErlingSj efter September 18, 2011, 18:39:34
Tak for tilbudet, men nu har jeg fået en der passede.
Tilsyneladende er problemet, at den køles for dårligt ved lave omdrejninger. Vil se på, om der ikke kan sættes en ekstra ventilator på den.
Titel: Sv: Spruttende motor
Indlæg af: Palle efter September 18, 2011, 20:29:02
Bedre køling er OK, men det vil nok hjælpe meget mere, hvis gearingen blev ændret, så motoren kommer op i omdrejninger.
Titel: Sv: Spruttende motor
Indlæg af: ErlingSj efter September 18, 2011, 21:11:19
Bedre køling er OK, men det vil nok hjælpe meget mere, hvis gearingen blev ændret, så motoren kommer op i omdrejninger.
Jeg tror ikke, at det er muligt. Det mindste hjul er kun 24 mm i bunden, der skal jo også være en aksel. Det store hjul fylder allerede kassen godt ud.
Faktisk er det et af problemerne ved at skifte motoren ud med en trefaset. En 1.1 kW 3-faset std. motor har 24 mm aksel og typisk et 8 mm hul, der forhindrer den i at blive drejet langt nok ned i tykkelse. Originalens aksel er 14 mm, så jeg ender med en godstykkelse på kun 3 mm, som der skal fræses et spor i.
Titel: Sv: Spruttende motor
Indlæg af: jens efter September 18, 2011, 21:40:00
Du kunne jo skifte kileremmen ud, med en rib rem, den kræver jo ikke de dybe V-spor...
Ellers må du jo lave et mellemgear, det vil nok være det bedste, det er ikke godt, med alt for små diametre på remskiver, så glider remmen nemt.
mvh jens
Titel: Sv: Spruttende motor
Indlæg af: ErlingSj efter September 19, 2011, 00:36:40
Du kunne jo skifte kileremmen ud
Det store hjul er 150/180 mm, så det er lige i overkanten for mine evner.
Det lille er 63/32 mm. Målene er taget på kanten af hjulene.
Der er ikke plads til at øge størrelsen på det stor hjul, og derfor heææer ikke mulighed for at øge den på det lille.
Motoren må køre fra omkring 250 rpm til små 4500 rpm. (50 - 800 rpm på spindlen). En 900 rpm motor på min vlt vil kunne køre med 10 - 120 Hx svarende til 180 - 2160 rpm. eller 72 - 384 rpm på spindlen. Kører motoren 1400 rpm mister jeg bunden, men opnår højere hastighed.
Alt i alt noget roderi, som ud over motorskiftet involverer en masse huller i de eksisterende skærme. Jeg kan overse en ekstra blæser og nogle grænser for, hvor lang tid jeg kan arbejde i træk.