Frylunds Maskinforum
Debat Forum => Faglig debat => Emne startet af: ksor efter April 30, 2011, 16:16:14
-
Jeg er ved at lave et pressestativ til en løs hydraulisk donkraft, og tænkte i den forbindelse, at det må kunne lade sig gøre at bruge stativet til en lille kant-bukke/presse-maskine ved at lave nogle løse "værktøjer" til pressestativet, svarende til de "grønne" emner på vedhæftede skitse.
Det jeg regner med som BAGSTOP - du kan sikkert gætte hvilket på skitsen - følger jo IKKE med "op ved bukningen" - jeg forestiller mig det er meget ustabilt, idet pladen (det gule på skitsen) vel kan bevæges sidevers, når først den har sluppet bagstoppet og er i færd med at blive bukket - det kan være det bare er teori, men ...
Hvordan virker bagstoppet (hvis der overhovedet ER et sådant) på en prof. kantbukkemaskine ?
-
En kantpresser har et bagstop. Bagstoppet bevæger sig ikke under bukningen , der er ikke noget problem med sideværs bevægelse af emnet under bukningen.
-
Hej
Bagstoppet, eller rettere bagstoppene, er oftest "delt" til to punkter, som fungerer som stop/dybdemål for pladen, og som er justerbare i parallel linie med buklinien og self oss i dybden.
Disse stop er faste, men kan oss være hængslet, så de har en opad vandring fra vandret.
På visse maskiner trækker de sig væk, når emnet er låst imellem over og underskinne.
Når overskinnen først trykker emnet fast til underskinnen, er bagstoppet uden funktion, og der er ingen glidningsfarer da pladen så er fikseret.
Tror ikke du har brug for andet end to punkter der er faste til din, da pladen trækker sig lidt væk fra stoppene, og ind imod buklinien ved buk. Kig på en plade der er bukket i en kantpresse og se at de to underste spor fra værktøjet er trukket og ikke bare rene linier.
Hvor tykt og bredt og hvilke materiale tænker du at bukke?
-
Og lidt om hvad jeg fik ud af det, da jeg engang rodede med det du nu har gang i.
Jeg brugte først Nike 12T som det ses på billedet, og det virker fint, men der bør tilføjes styr til at styre vandringen, så den ikke daller, hvilket kan være lidt irriterende til tider, og inden jeg nåede at få disse sat på, lavede jeg så en der bruger en 10T fra et oprettersæt og den er fast, og så er der så oss, nu, den mulighed at holde fast og trykke i samme ramme.
-
Jeg har lavet en lille presser, der er brugt en 20 tons flaskedunkraft, fra Biltema.
Jeg bruger den til kantpressor også, den kan lige akurat bukke et 10 x 100 mm fladjern.
Bagstop har jeg ikke fået lavet, jeg måler mig frem...
mvh jens
-
... og jeg, som troede, at jeg var så genial at kombinere de to ting - presse og kantbukker - ja, der er jo nok en grund til at man sidder her og ikke i sydamerika med milliarder på kontoen - yderligere kommentarer frabedes ;) .
... men fint med jeres tilbagemeldinger og fine billeder, jeg er så bare blevet bestyrket i min tro på "at det må kunne lade sig gøre" !
... og selvfølgelig skal der være disse "returfjedre" på også - har du selv fremstillet dem eller er det en standardvare ?
Jeg tror nu jeg vil lave et ikke-hængslet bagstop, idet jeg forestiller mig at bruge dem til små kasser af tynd plade - max 1mm tykkelse.
-
Jeg var så heldig, at finde de to fjedre i brokkassen.
Kniven er fra en proff kantpresser, jeg fik fra mit tidligere arbejde. (en kasseret, men jeg kunne lige få den stump jeg skulle bruge.
På det første billede kan du se, jeg har lavet juster/styre skruer, så kniven køre lige.
Den V-formede underkniv, er nok lige dyb nok, men igen forhåndenværende materialer.
Jeg kunne også godt bruge et bagstop, det blev aldrig til noget.
mvh jens
-
Vær OBS på at bruge fjedre der er kraftige nok/ som der kan returnere stemplet helt i bund uden tøven.
Ang. donkraft placering, over eller under top af ramme, så er der + og -
den øvre mont. gør at al action med donkraften foregår højt/ høj håndføring, og den nedre æder frirum i presserammen.
Når du siger Max 1 mm plade og små kasser, så tænker jeg svingbukker i stedet for kantpresse, en sådan er meget hurtigere til de små og tynde buk du der gerne vil lave, og en presse til det tykkere, (når vi altså snakker lækker hjemmefusk i presse).
Til sådan tyndplade i små mål, skal der ikke megen kraft til, under 500 kg til småting.
Og så er det mere simpelt at lave værktøj, med mindre der er tilgang til rigtige kantbukskinner, der så kan saves op til segmenter.
Til små lukkede kasser er det nok en segment opbygning der er sagen.
Et problem ved et "for langt" løb/buk. i forhold til at der kun er et trygpunkt, er en tendens til ulige grader, den ene ende i forhold til den anden.
Og jeg ser ikke at en underskinne der er dyb sku være et problem, tværtimod, hvis den bare kan holde hvad den skal, er det kun en fordel, men der er self en balance i forhold til ovre skinnes spidsgrad, nedre skinnemål og godstykkelse :)
Mvh
-
Jeg har lavet en lille presser...
Har du brugt den presse til alle bukninger i den vinkel/holder, der er vist på nederste billede?
-
Nej det er kun det store 10 x 100 fladjern jeg har bukket, det lille beslag er til en Markise, og fulgte med der.
mvh jens
-
> Fridolin
Jeg har faktisk en Danbuk 1000mm - som vel er det princip du kalder en "svingbukker", men jeg synes altid "kæberne" i vejen, når der skal bukkes noget med kanter - det problem MÅ være mindre ved en kantbukker - der er mere "frirum/plads" omkring selve bukkeværktøjerne.
Mht "hastighed" er det vel blot et spørgsmål om IKKE at bruge en donkraft tl de "tynde" buk", men lave noget med et håndtag, som skal trækkes ned med lidt udseksling.
-
Ellers må man jo bruge en hy. cylinder, og pumpestation, hvis det skal gå stærkt.
Så kan man jo også, bruge en dobeltvirkende cylinder, så slipper man for returjederen.
(På en Stenhøj håndbetjent værkstedspresser, sidder returfjederen inde i hy-cylinderen.)
mvh jens
-
Hvis man tænker sig godt om inden man bukker i en svingbukker med fast længde skinne, kan man bukke rigtig meget.
Bukke rækkefølgen, og om emnet bukkes ude eller inde fra, er af afgørende betydning.
Det er faktisk overraskende hvad der kan bukkes op, men den rette teknik.
Din maskine er vist med fast skinne, men hvis den kan åbnes højt imellem skinnerne,
og så stadig holde om emnet, er det at indskyde en klods eller feks. profiljern, der kan ligge imellem de opbukkede sider og så bukke, ved feks. en firesidet kasse.
Men er det fjerde buk i kassen nedad, skal nedbukket være det første og så på fjerde bukket indskydes klodsen, men ellers er en segment bukker maskinen til opgaven.
Der kan oss skæres/klippes et hjørne på ca 50 grader af første bukkets side og det bliver så udgangen til overskinnen, når fjerdebukket bukkes, og hjørnet svejses så i igen.
Ved en kasse der består af en bund og fire op sider, skal klods isættes, eller et hjørne fjernes, den sidste ende svejses på, eller begge ender svejses hvis den er meget dyb eller oss skal den i en segment bukker, sving eller kantbukker.
Der er self de naturlige begrænsninger af alle maskiner, og der er en kantbukker gerne noget højere og med segmenter, men ellers er en svingbukker med segmenter en super maskine.
-
> Fridolin
Ja, jeg har også lavet meget af den slags i min DanBuk - herunder også lavet ekstra "sektioner" lidt højere end sidehøjden i kassen, MEN ...
nu er opgaven noget inddækning til huset og der er "kanterne" højere end DanBuk'en overhovedet kan "gabe" over - så der er kantbukkeren nødvendig ... og så har man jo oss' så'n en efterfølgende - det tæller jo også ;D !
-
Jepp, det er altid super med værktøj :)
Mvh
-
Så fik jeg lavet en mindlertidig testløsning, meeeeeeeen .....
jeg er nu ikke imponeret over skarpheden af selve bukket - selv i en 0,7mm messingplade !
Sammenlignet med et buk i "DanBuk svingbukkeren" er det SLET IKKE spor skarp !
Hvad bestemmer skarpheden af selve bukkanten på emner bukket på en sådan en kantbukker ?
Jeg har selvfølgelig - som I kan se på tegningen fra tidligere - en 3mm "not-gang" i bunden af vinkelstykket, netop for at være sikker på at kunne bukke "i eller lidt over vinkel" - er det mon pga den, at bukkanten ikke er rigtig skarp ?
-
Ja
-
Mig bekendt skal en plade der bukkes i kantværktøj ikke presses i bund i underværktøjet, for at opnå den ønskede vinkel / det er ikke vinklen på underværktøjet, der giver vinklen på pladen, men hvor dybt overskinnens trykpunkt passerer underskinnens trykpunkter.
Det der afgører R på bukket er hvor "skarp" overskinnen er og hvor bred underskinnen er og plade tykkelsen.
Ksor.....Hvis din overskinne er skarp og du trykker din 0,7 pl i et for åbent spor vil den blive blød. Prøv etv. at trykke imellem feks.to klodser med snævert mellemrum, så skal det nok blive skarpt.
-
Nu er der jo ikke tale om vinklen men skarpheden af bukket, jeg opfatter det som en svag radius på begge sider af bukket i bunden.Det må være det samme som hvis en alm. bukkemaskine ikke er indstillet til rette pladtykkelse.
-
Ja, det er præcist som du siger - j håndstad
-
Nu skal jeg ikke gøre mig alt for klog men jeg vil mene at til så tynd plade skal bundskinnen have en rille der er så smal som mulig eller slet ingen. Hvad skal rillen gøre godt for ?
-
Min ide var, at et undervæktøj med en 90° vinkel UDEN rille IKKE ville kunne lave et buk så emnet efterlades med en bukvinkel på 90°.
En rille i bunden af vinklen, ville give mulighed for at presse emnet "lidt over vinkel" - derfor.
Der er jo næsten ikke andet at gøre end prøve et underværktøj UDEN rille - giver det problemer med IKKE at kunne bukke "i vinkel" - kan en smallere rille forsøges.
-
Ifølge TRUMPH:
Air bend.
Plade 0.75mm
sporbredde 6mm
Indv. bukke R 1 mm
-
Håber det kan læses
-
Ja men det er også rigtigt,,, bortset fra at den rille der er tale om er bredden af den rille der er 90 grader , det er ikke en rille i bunden der er nemlig ingen.
-
Lidt kantpresserværktøj
http://danskpladeteam.net.dynamicweb.dk/Files/Billeder/vrktj/AAG_CATALOG_22.09.2004.pdf
-
Bundløs er sagen.
En fuge i bunden hvor pladen voldpresses i, for et opnå de 90 endelige grader, kan da kun svække bukket og kræve mange ton for at lave feks. et 3 meter buk.
Men hvis der skal et rigtigt skarpt buk til, skal værktøjet self være skarpt stemt, både det indre(dog med en lille radius på for ikke at "klippe" pladen) og det ydre og med en pl tykkelse fri, men så er der oss tale om vold i bukket.
Må da oss tilføje at det er noget svært at svare / arbejde ud fra, med de sparsomme oplysninger om opgaven.
Matt. Messing
Tykk. 0,7
Form og længde?
Hvad er krav til ydre dia. på buk og styrke i buk?
Er der andre faktorer der spiller ind?
-
Lidt kantpresserværktøj
Ja, med det udvalg er der jo ikke noget at sige til at udfoldninger stadigvæk er en kunst i sig selv.
-
Med Frylunds link syntes jeg det står klart at underste bundskinne er uden rille (undtagen under 30 grader) og at overskinnen er skarp men dog med en lille radius på 0,3 - 0,8 mm.
-
Ja, linket fra Frylund giver et meget godt idekatalog til andre værktøjer.
For god ordens skyld kan jeg oplyse at skarphedsradius på det nuværende overværktøj er meget lille - den er fræset til 60° og afgrattet med en fil, så man kan næsten skære sig på den. Dette SAMMEN med min 3 mm rille i bunden KAN vel godt være årsagen.
Nu er der jo "kun" tale om hobby i mit tilfælde - og til lige netop det konkrete emne (inddækning til huset) er det fuld tilstrækkeligt med de skarpheder jeg har opnået, men til andre opgaver, må jeg til at eksperimentere lidt med/uden rille og skarhedsradier på overværktøj.
Tak for diverse input !
-
Jeg har en underdel, med et 90 gr. spor, den er helt skarpkantet i bunden. Over-delen har en radius på 1,25mm, det giver et buk med en indvendig radius på 1,25 mm, men udvendigt bliver radiusen større.
Det giver jo ikke et skarpt buk, men passer til lidt tykkere materialer, som passer fint til mit brug.
Selv om min underdel er 90 gr. kan den godt bukke over vinkel, helt om til 60 gr. som på billedet.
Det er 0.75 mm galvaniseret plade. (fotoet snyder, men det er 0,75 mm tykt.)
mvh jens
-
OK - ja, det er da overbevisende - jeg skal altså IKKE have tillen i bunden af underværktøjet - fint !
-
Selv om min underdel er 90 gr. kan den godt bukke over vinkel
Lægger du så en kile ned i den ene side, eller?
-
Nej det er presset direkte, ned i den 90 gr. under-part.
Hvordan den så kan presse, helt om til 60 gr. ved jeg ikke.
Men når pladen er presset i bund, er der jo stadigvæk luft under pladen pga. af rundingen.
Presser man så videre, klemmer man pladen yderliger ned, det mener jeg der sker....
mvh jens
-
Når du kan bugge over 90 grader er det sikkert pladen der bliver stukket i bunden eller måske er en af vinklerne ikke 90 grader, men bare det virker så er der jo heller ingen problemer.
-
Princippet er det samme som hvis et stykke fladstål eller en plade lægges på en plan, hård og stærk overflade i en presse og der så lægges et stykke rundstål over tværs og der så presses.
Fladstålet/pladen vil da rejse sig i enderne og der hvor trykket er blevet lagt er der sket en formindskelse i emnets tykkelse og en markant svækkelse af pladen.
Man kan måske kalde det første skridt på vejen til metaltræthed.
Derfor er jeg mere til bundløse buk, hvor det feks. absolut ikke er grænsen med 10 gange 100 sortstål i en 20T presse.