Frylunds Maskinforum
Debat Forum => Faglig debat => Emne startet af: mhh efter Marts 09, 2011, 21:01:42
-
Står i den lykkelige situation at jeg skal til at fræse et tandhjul eller 5 :D Men kom til at spekulere på hvor stor spåndybde og og tilspænding der skal til? fræser med en HSS modulfræser.. der skal laves lidt forskellige størrelser og moduler så er der nogle tommelfingerregler?
-
Det kan man afgøre når man kender maskinen, opstillingen og kravet til de færdige emner.
Men prøv dig frem, så lære du det.
Og en anden nævnte nogle vise ord om fræsning, nemlig heller køre med små omdrejninger og store spåner end det omvendte.
-
Og så koster modulfræsere en bondegård, så lad være med at knokle på.
-
hvad maskineri har du at gøre godt med ?
hvis opstilling er stabil , og du har vand , så skulle du kunne køre fuld dybde =en gang pr tand
vel og mærke hvis du har tilspænding
og det vil jo nok være rart , da du skal fræse mange tænder
tilspænding er der lige nu en tråd om , med link osv
det er bare at slå det op , du kender tandantal og diameter og (forhåbentligt :D) hvilket materiale du skal skære i
smid al info du har. ind,, og vi hjælper dig
-
Hvilket materiale skal du fræse i?
Og hvilket modul?
Husk at sådan en tandhjulsfræser, kun dækker et begrænset antal tænder, mener der er 6 forskellige størrelser, i hvert modul.
Men ellers som foreslået forsøg dig lidt frem, en skærehastighed på omkring 20 meter, vil jeg mene passer til stål.
mvh jens
-
Materiale: stål (regner med at få det enten indsatshærdet eller niteret bagefter)
Maskine: Pedersen, langdorn, delehovede og pinol
Modul: pt. 2.5, 3.5, 5 ,6 har prøvet mig lidt frem med modul 6 og jeg fandt da ud af at fuld dybde IKKE var lykken der !:D)
Hvad angår prisen på modul fræsere så hjælper det en del hvis man snakker med den gode Steen fra net2l.dk og derudover selv er i stand til at slibe dem op igen! :D
Har styr på det med de forskellige fræser som jeg lige husker det er der 8 fræsere hvor nr.8 bla. er til tandstænger og tandhjul med over 135tænder har efterhånden googlet og læst så meget om tandhjul at samtlige formler sidder fast i skallen på mig hehe.
Det eneste der halter er godtnok tilspændingen.
Men indtil videre er jeg da blevet lidt klogere.
-
Hvad er diameteren på dine modul fræsere
hvilke omdrejninger og tilspændinger kørte du ,da det ikke var lykken :D
husk at det er den yderste diameter der bestemmer hvor hurtigt du KAN køre , før det brænder af
men den inderste skærende der bestemmer hvor hårdt du kan arbejde , da det er den der kører langsomst
hvor hårdt er dit stål ?? er det sådan noget forhærdet ;) kan du skære i det med en lomme kniv
kører du med vand eller anden smøring
og øh , med eller mod fræsning
-
Diameteren på 6'er fræseren er 100mm og kørte vel ca. 45omdr. og eeeeh 25 eller 35 i tilspænding, stålet er bare noget alm. stål 37 og jeg kørte modfræsning.
Har dog fundet en af fejelene: Fik lige justeret noget slør i en støttebuk på fræseren og det hjalp gevaldigt!
-
Du skulle prøve med medfræsning, det skåner dit værktøj. Men du skal være 100% sikker på at din opstilling er stabil og at dit plan er slørfrit. Det er utroligt hvor stor spånvolume sådan en skivefræser kan fjerne når den køres optimal.
Men Pas På, man kan flå både maskine, værktøj og emner fra hinanden hvis man ikke har styr på det.
-
Som sagt så er det en Pedersen hehe, så slør er der rigeligt af! kører som hovedregel ALTID modfræsning på ældre manuelle maskiner hvilket er resultatet af netop en skivefræser som lige rykkede i emnet og eksploderede, altid en hyggelig oplevelse! Har også lidt overvejet at smide det i en CNC fræser ude på arbejdet... meeeeen det jo godtnok lidt sjovere at lave herhjemme :)
-
Har sådan en Petersen ikke mulighed for at fjerne slør på møtrikken ?
Og var det ikke en spån der gik i klemme der fik fræseren til at eksplodere ?
-
Sådan som jeg liiiige husker det så kan der vist ikke justeres lige på den model jeg har, (en ældre vpu0'er) men skal alligevel snart ha pillet bordet af igen så mon ikke jeg skulle kigge lidt på at få lavet noget så det kan lade sig gøre.
Da den fræser eksploderede var der så meget slør i slæden at den simpelthen rykkede ca.5 mm og det var altså for meget for den fræser. Det var en relativt stor skivefræser på omkring 112x12.
-
Er du sikker på at du kørte modfræsning så ?
-
Jeg tror vist jeg fik formuleret mig lidt forkert.
Dengang fræseren eksploderede kørte jeg medfræsning! (Adskillige år siden på teknisk skole)
Det jeg forsøgte at skrive tidligere var, at netop fordi jeg kørte medfræsning dengang har jeg kørt modfræsning lige siden!
:)
-
Ja, nu passer det hele :)
Ja, den eneste grund til at køre modfræsning er jo ustabile opstillinger og slør.
Så du må have kikket på den møtrik i din fræser.
-
Mjaeh tror nu jeg fortsætter med at køre modfræsning på manuelle maskiner, det er nok lærdom fra min gamle underviser som aldrig forlader mig ;D
Men ja render jeg i en maskine hvor sløret kan justeres (og ER justeret) så er medfræsning selvfølgelig førstevalget!
Har luret lidt på at købe en ny maskine med kuglespindel ;D
-
med en 100 mm fræser og 45 omdr, er du nede på 14 skære meter på det yderste skær
det inderste er så langt mindre
35 mm i min i F gir 0,77 mm pr omdr. ved 45 omdr pr min
divider det med tandantal og du har F pr tand
sæt dine omdrejninger op til lige under 100 , 100 gir 30 skære meter på det yderste skær
men behold din tilspænding , så tror jeg den vil summe roligt derudaf
læg en hånd på bommen og føl hvor roligt det går
et andet tip
Ta en skruetrækker , press håndtagets ende ind i dit øre, (med måde ;D) så placer spidsen på bommen eller emnet elller ,,,,
så kan du høre de mærkeligste ting
bla, om en tand hakker mere end de andre osv
-
Sådan som jeg liiiige husker det så kan der vist ikke justeres lige på den model jeg har, (en ældre vpu0'er) men skal alligevel snart ha pillet bordet af igen så mon ikke jeg skulle kigge lidt på at få lavet noget så det kan lade sig gøre.
Jeg vil være meget interesseret i at se billeder, hvis du en dag skiller bordet. Har ikke lige mod på at begynde at skille min ad, men det kunne jeg måske få.
-
Jeg siger tak til Stanko og prøver at hæve omdrejninger! Den med skruettrækkeren var nyfor mig! Plejer bare at lægge panden på og lytte efter ekkoet i hjernen! ;D
Erling:
skal nok prøve at huske at tage nogle billeder, regner med en total renovering af gearkassen, tilspændingen og så måske en gang maling! ;D
Sidste gang fandt jeg ud af at det er en smal sag at pille bordet af ene mand...... Men på derimod... heh men i bund og grund er det ikke noget problem at skille en pedersen ad, den er så simpel som noget kan være! :)
-
Jeg siger tak til Stanko og prøver at hæve omdrejninger! Den med skruettrækkeren var nyfor mig! Plejer bare at lægge panden på og lytte efter ekkoet i hjernen! ;D
Erling:
skal nok prøve at huske at tage nogle billeder, regner med en total renovering af gearkassen, tilspændingen og så måske en gang maling! ;D
Sidste gang fandt jeg ud af at det er en smal sag at pille bordet af ene mand...... Men på derimod... heh men i bund og grund er det ikke noget problem at skille en pedersen ad, den er så simpel som noget kan være! :)
ha ha lægge panden på :D
tjah.. læs lige din egen signatur linje ;D
-
Jeg ville nu aldrig bare prøve medfræsning på sådan en maskine, det har den ikke engang kunnet klare fra ny.
Måske sidste sletspån for at få pæn overflade.
Noget helt andet er, at den har en kæmpefejl, hvis det er en af de modeller jeg tænker på.
Er der kardanaksel på tilspændingen, så vil der altid være varierende hastighed. Jo større forskel på højden
mellem ind- og udgående aksel, desto værre bliver det. Hvis man kører planet helt i bund, så kan man tydeligt se,
at tilspændingen kører i ryk.
Hvis jeg havde sådan en, kunne det kun gå for langsomt med at skifte til nogle moderne CV led fra en bil, de er billige!
-
Er der kardanaksel på tilspændingen, så vil der altid være varierende hastighed. Jo større forskel på højden
mellem ind- og udgående aksel, desto værre bliver det. Hvis man kører planet helt i bund, så kan man tydeligt se,
at tilspændingen kører i ryk.
Jeg forstår ikke rigtigt det du skriver.
Billedet viser kardanakslen til fremtrækket på min Pedersen VFU0.
I hver ende sidder akslen i et fast hus, og når vinklen ændres justres afstanden til slæden ved at den venstre halvdel af akslen kører ind og ud af den højre.
Så vidt jeg kan mærke er der ikke slør i nogle af de to kardanled.
Mener du, at kardanleddene vil køre rykvis, når de kører i en skarpere vinkel?
-
Ja, kun hvis ind- og udgående aksel er linie, så vil de køre jævnt, i alle andre stillinger kører de i "ryk".
Helt gamle biler med forhjulstræk kunne være slemme at styre, når man drejede skarpt. Rattet rykkede
af h.. til.
Derfor begyndte man at bruge CV led, som bare betyder "constant velocity", altså konstant fart.
Automekanikere kalder dem nu stadig for "kryds".
Der findes snart et hav af forskellige udformninger med mærkelige navne, derfor tror jeg nok at den tekniske
betegnelse er CV-led.
Man kan sikkert finde et eller andet brugbart hos en hugger.
-
Hej Erling
Som jeg husker det sidder der en split i dit kardanled der knækker ved overbelastning, husk at den skal skiftes med en original og ALDRIG en hærdet stift.
-
Ja, kun hvis ind- og udgående aksel er linie, så vil de køre jævnt, i alle andre stillinger kører de i "ryk".
Helt gamle biler med forhjulstræk kunne være slemme at styre, når man drejede skarpt. Rattet rykkede
af h.. til.
Derfor begyndte man at bruge CV led, som bare betyder "constant velocity", altså konstant fart.
Automekanikere kalder dem nu stadig for "kryds".
Der findes snart et hav af forskellige udformninger med mærkelige navne, derfor tror jeg nok at den tekniske
betegnelse er CV-led.
Man kan sikkert finde et eller andet brugbart hos en hugger.
Og her gik man og tabte håret over at den rykker når bordet er helt nede! Endnu en ting der skal sættes på listen! :)
-
ARGH! Ja når man så endelig skal igang med at fræse tandhjul så finder jeg jo så ud af at det er den deleskive jeg ikke har som skal bruges!... Ind på arbejde og lave en! Kommer hjem, kigger efter den der 27mm langdorn som jeg egentlig godt vidste manglede møtrikken til.... den der satans møtrik som skal være i tommer! LINKS! der er ikke noget der kan forvirre mig om når jeg skal slå links gevind på en drejebænk! Såeh ingen tandhjul igår! Må se om det hele ikke går lidt bedre idag
-
Hvilke hulrækker havde du
og hvad skulle du bruge ?
huskede du at reducere brøken ;)
-
Jeg har sat mine deleskiver/delinger, ind i et regneark, så er det bare at taste den ønskede deling ind.
Så kommer alle mulighederne frem (hvis der er nogle)
mvh jens
-
Ens bedste ven når man står med et delehovede er Texas' TI-30XB Multiview! ;D Så jeg fik det ret hurtigt til 1omgang og 7huller i 13hulrække... hvilket så måtte blive til 1omgang 49huller i 91hulrække. (det er en deling på 26) Men det var jo så den skive med 91huller.
-
Jeg har sat mine deleskiver/delinger, ind i et regneark, så er det bare at taste den ønskede deling ind.
Så kommer alle mulighederne frem (hvis der er nogle)
mvh jens
Hvorfor ikke vedhæfte det :)
-
MHH
Hvilket delehoved har du, det er vel gearing 1:40?
Ofter er deleskiverne dobbel sidede, har du kikket om der var en passende hulrække på den anden side (13,26,39,52 0sv.)
ErlingSj
Der kan vist ikke lægges Excel filer ind her, men jeg sender det gerne til dig på mail, som vedhæftet fil.
mvh jens
-
Det er et Pedersen VD30 så ja det er 1:40 og der er kun en enkelt side. Det store TOS skrummel jeg bruger på arbejdet har godtnok dobbeltsidede skiver.
-
ErlingSj
Der kan vist ikke lægges Excel filer ind her, men jeg sender det gerne til dig på mail, som vedhæftet fil.
Den skal bare zippes, så kan den.
-
Du kan gemme filen som en pdf-fil, den kan godt bruges på dette forum.
Har forsøgt. Hvis du ikke kan lave sådan en vil jeg gerne hjælpe dig / os ;-) ::) :-*
-
Sneseretorp
Det er jo simpelt, nok at gemme en excel fil som PDF (det kan gøres direkte i excel)
Men den mister evnen til at virke som regneark :-\
Jeg prøver istedet, som ErlingSJ foreslår, at zippe den.
Nu er jeg desværre ikke nogen Ørn til Excel, og kun lavet regnearket, i en snæver vending, til eget brug.
Det fungere fint for mig, men har i lyst til, at lave det mere brugervenligt, er i meget velkomne. (fjerne de uvedkomne visninger, såsom mellemregninger, og antal huller, med komma tal)
Så lige en forklaring:
Udvekslingsforholdet tastes ind (rødt felt)
Ønskede deling indtastes (rødt felt)
Indtast de forskellige hulrækker du har
De grå felter er kun mellemregninger.
Hvis der står 0, i antal hele o/m flyttes der kun antal huller.
Antal huller med decimaler, efter komma er No GO ;D
mvh jens