Frylunds Maskinforum
Debat Forum => Faglig debat => Emne startet af: Dr. Metallic efter Marts 24, 2010, 21:04:36
-
En lille ting jeg leger med, er optimering af min 4wd Ford 1520 traktor, og i den anledning ville jeg gerne bygge en frontlift, men er i tvivl om dimensioner på de løftecylindre jeg skal bruge.
Jeg har fundet et par cylindre som er tilnærmelige rent økonomisk, nedenstående er data på dem.
Slaglængde 175 mm.
Yderrør ø 40 mm.
Stempelstang ø 16 mm.
Hvis jeg smider 175 bar i dem, hvor meget løftekapacitet har jeg så?
-
1682 kg tryk
1331 kg træk
(ved en indv. cylinderdiameter på 35mm)
http://www.jensenogsoerensen.dk/files/Download/Hydraulic10.htm
-
Hej
Du skal kende størrelsen, på selve den del af stempel enden, som olien trykker på.
Hvis den trykker på ø 16 mm vil det give en løfteevne på 350 kg, med 175 bar (pr cylinder)
Hvis der er et større "indre" stempel på eks. ø 30 mm vil en cylinder kunne løfte ca 1230 kg ved samme tryk...
Du regner arealet i cm2 af enden af stemplet, og ganger med det aktuelle tryk.
mvh jens
-
Takker og bukker for hjælpen
Jeg kender ikke stempelhovedets diameter, men formoder at det må ligge omkring 30-32 mm - og som er alt rigeligt til min opgave.
Jeg køber dem ;)
Ideen er blot at jeg kan montere et dozerblad i fronten, eller måske en græsklipper eller min flishugger, så jeg skal også kigge på at fremstille et PTO-udtag foran. Selve frontliften skal kunne afmonteres hurtigt, og så har jeg fået lovning på en frontlæsser til en minitraktor, som jeg skal skære af en gammel maskine, og også montere i en form for hurtig aftagelig låsning. Stempelstængerne på frontlæsseren skal også skiftes, og rammen skal jeg have sandblæst, så der er nok at se til....Så er sommeren vist fyldt ud i værkstedet ;D
-
Opdatering....
Projektet skrider fremad, og er nu kogt ned til frontlæsser. Til gengæld er den bygget fra bunden af og med forstærkninger af traktoren, og udtag til feks en oliemotor samt hurtigskift. Alt lader til at virke men sidste finish skal tillægges inden maling. Billeder vil følge senere, og så vil i måske forstå min tavshed i det sidste lange stykke tid, for det her har udover at koste spidsen af en jetjager rent økonomisk, sat mig på nogle gevaldige prøvelser, og de største metaltværfaglige udfordringer jeg til dato har stået over for. Lyset for enden af tunnelen er meget nær ;D
-
Så er kræet færdigt 8)
Frontlæsseren er fuldhydraulisk, og med hurtigskift, dog låser den ikke hydraulisk. Hurtigskiftet er fra Thaler's minilæsser-system. Ford's originale frontlæsser, er noget større og længere, og den kan løfte 650 Kg., Min er kortere og mere kompakt og bør derfor have større kapacitet? Jeg har desuden valgt at forstærke rammen helt ud til bagakslen, da jeg frygter at traktoren knækker midtpå hvis jeg belaster den for hårdt, dette er set før, og jeg vil græde snot til min dødsdag hvis det skulle overgå mig blot for at spare lidt jern. Forstærkningen bagtil er to stykker fladstål 15x100 sat på højkant.
Nu mangler jeg så skovl, pallegafler, overfaldsgreb og en hækkeklipper bygget af en gammel fingerklipper, hvor der bliver sat en oliemotor. Der er ekstra udtag til dette.
-
Ser ud til at være et godt stykke arbejde, hvis det så også virker efter hensigten, ja så er det jo fornemt.
Tilykke med den lille nye :)
-
En lille opdatering...
Hækkeklipper prototype 8)
-
HeHe 100 meter hæk for viderkommende.
Så er der ingen undskyldning for at hækken ikke er klippet før St. Hans
Godt gået!
-
Ja, det skal du sgu' ha' ros for - fint og flot arbejde !
-
Hej
Super flot,men hvad med hydraulikolien,bliver den ikke varm?
Eller er der en køler,nu er du jo også hurtigt færdig så det er måske ikke noget problem? ;)
Jeg har være maskinfører på små maskiner før,og det var tit et problem at holde olien kold når man monterede oliemotor på dem.
Måske pga. lille oliemængde og lille køler.
Konen spøger om den også kan klippe toppen?(hun har aldrig kunne forstå glæden ved nyt grej ;D ;D)?
Mvh Per R.C.
-
Konen spørger ... nej, der må hun sgu' til frisøren ;D