Frylunds Maskinforum
Debat Forum => Faglig debat => Emne startet af: Jack B efter December 12, 2020, 22:32:39
-
Hej alle her på forum.
Jeg har erhvervet mig en weiler lz330 drejebænk, og har i den forbindelse brug for lidt assistance, ift. placeringen af gearene til tilspænding og gevindskæring.
Jeg håber derfor, at der måske skulle være én eller flere her på forum, der har samme drejebænk, eller har erfaring med denne.
Skal/kan remmen være monteret samtidig?
Hvordan er placeringen af gearene for at kunne lave de mest almindelige gevindstigninger?
Efter min bedste overbevisning er alle gearene der, men har dog ikke selv kunne regne placeringen ud endnu. Jeg har gear med følgende tænder: 21 - 21/28 - 34 - 68 - 120 - 127
Håber at der sidder en derude, der kan guide mig på rette vej.
På forhånd tak, og glædelig jul :)
Mvh. Jack(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201212/e2d0eb3133db828d8a54db64760e82cc.jpg)
Sendt fra min MAR-LX1A med Tapatalk
-
Hej Jack
Der skulle gerne være en aluminiums plade på forsiden hvor det er vist, se evt dette link
http://www.lathes.co.uk/weilerlz330/
Jeg har en manual liggende, men desværre på mit job og jeg kommer ikke forbi før om 3-4 uger
Mvh
-
Hej Jack ,
Jeg har en bænk magen til.
Både rem og gear kan være monteret samtidig. Man vælger imellem tilspænding med gear eller rem med det lille håndtag længst til venstre.
Hvordan du monterer gearene kan du se foran på pladen der viser tilspænding. Eller det burde du i hvert fald kunne se.
Drejebænken kaldes også Weiler Condor.
Mvh Ulrik
-
Hej Bjarne og Ulrik.
Mange tak for jeres svar.
Aluminiums pladen på bænken, er desværre noget utydelig efter mange års brug og slid, så har vanskeligt ved at se placering af gearene.
Ulrik: Er det muligt at du kunne sende et billede af din drejebænks gear placeringer?
På forhånd tak.
Mvh. Jack
Sendt fra min MAR-LX1A med Tapatalk
-
Hvis du mangler andre billeder, så har jeg også en LZ330 stående.
I øvrigt så har jeg to manualer liggende, du kan finde dem her:
https://www.dropbox.com/s/7329tlehnc0vr3z/weiler_lz330_manual_sec_wat.pdf?dl=0
https://www.dropbox.com/s/e8kxmebvj7oxd6w/Weiler%20matador.pdf?dl=0
Den ene er til LZ330 hvor den anden er til Matador, som ikke er helt det samme.
-
Hej Niels,
Fedt, tak for det. Du må meget gerne sende et billede af gear placeringerne på din weiler.
På forhånd tak.
Mvh. Jack
Sendt fra min MAR-LX1A med Tapatalk
-
Hej Jack,
Jeg har vedhæftet et par billeder her af pladerne til almindelig tilspænding og til gevind som gearene er til.
Ved normal drejning med tilspænding bruger jeg blot rem trækket og bruger så gearene til gevindskæring.
Og tusind tak til Niels for manualerne
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201217/71ec44651e343ac86d88c0776aed17f4.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201217/a49a9a3639c16ed3befa7325f98a7e9a.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201217/0d7651fe7a2c2870bfbe1b2e88bf60a0.jpg)
Sent from my SM-A515F using Tapatalk
-
Hej Ulrik,
Tak for billederne, dine plader er noget mere tydelige end mine. 
Kunne du også sende mig et billede af selve gear og rem, som de sidder på din weiler? Bare til fysisk reference. 
Mvh. Jack
Sendt fra min MAR-LX1A med Tapatalk
-
Jeg skal nok tage et billede og sende det.
Ulrik, vil du også tage et billede af din gearudveksling og remtræk?
Jeg har godt nok remmen siddende på, men som tingene sidder på min lige nu, så kan jeg ikke have tandhjul og rem i indgreb på samme tid, fordi omløbsretningen på remtrækket og gearene er modsatrettede. I praksis betyder det, at jeg ikke har noget gearhjul på den aksel remmel driver.
Lige PT sidder mine tandhjul til metrisk gevindskæring, men så vidt jeg kan se, så skal jeg bruge lige mange tandhjul uanset om jeg vælger det ene eller det andet.
-
Hej Niels og Jack,
Jeg kan ikke have begge i indgreb samtidig, når man skifter mellem den ene eller den anden kobler den den anden fra, så når man flytter håndtaget over til rem så kobler den gearene ud. Og omvendt når man skifter til gear. Det er rigtigt at omdrejningsretningen skifter når man skifter.
Mvh Ulrik (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201218/f96d38d0782955dcfb65a7e7bf50239b.jpg)
Sent from my SM-A515F using Tapatalk
-
Hej Niels,
Det lyder som at din omskifter klo ikke går fri når du skifter fra det ene til det andet tilspændingsdrev.
Billede fire viser den med remtræk aktivt og billede fem viser den med gear aktivt. (https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201218/2a14fd87be11da928d6e343c356c513c.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201218/aad8c29de194953edb123e15bdc88029.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201218/0382203d2453804789e5bb406616609d.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201218/92d835f4d62976c5cc01df3930e1c5fc.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201218/7d4678a0748bd76fdeacb334e590eb67.jpg)
Sent from my SM-A515F using Tapatalk
-
Hej Niels og Ulrik,
Det lyder til, at der er flere måder at montere gearene...
Det er vist heller ikke helt samme model vi har. Jeg har ikke det håndtag til omskifter klo som du nævner, men i stedet en ekstra gear række under remskiven.
Ulrik : sidder der et gear bag det lille dobbeltgear, eller er det bare dobbeltgearet?
Mvh. Jack
Sendt fra min MAR-LX1A med Tapatalk
-
Hej Jack,
Det ser alligevel ud til at der så er forskel mellem LZ-330 modellen og Condor'en som min er. Jeg troede egentlig at de bare havde ændret navnet på dem da de ser mere eller mindre ens ud alle andre steder.
Vi nok have Niels på banen med nogle billeder af hans så vi kan se om den er magen til din.
Sent from my SM-A515F using Tapatalk
-
Jeg har heller ikke nogen omskifter, jeg tror jeg skal flytte et tandhjul.
Kan i se det i gerne vil på billederne?
-
Og tabellerne :
-
Det er helt sikkert at det er i der at forskellen primært ligger imellem LZ 330 modellen og Condor modellen. Jeg læste på lathes.co.uk at lz-330' er lavet siden 1950'erne og så engang i 1960'erne er blevet opdateret med det anderledes system til tilspænding og en anden gearkasse i stedet for Norton gearkassen. Derved er den så blevet til Condor modellen. Begge modeller blev dog stadig lavet sideløbende.
Man kan så åbenbart ikke skifte mellem gear og rem uden at skulle pille et af gearene af. Skal du så afmontere remmen for at skære gevind?
http://www.lathes.co.uk/weilerlz330/
Sent from my SM-A515F using Tapatalk
-
Nej, men som du kan se på billedet mangler der et tandhjul på udgangen af remskiven, så jeg skal flytte rundt på noget.
Jeg skal indrømme at jeg ikke har brugt den ret meget endnu, så jeg er ikke 100% på hvordan det skal sidde.
-
Hej Niels,
Tak for billederne, de viser fint det jeg ønsker. Jeg vil prøve denne opstilling, og se hvordan det virker.
Hvorvidt det er muligt at skifte direkte mellem gear- og remtræk, tør jeg ikke gøre mig klog på, men det være vel være muligt 
Sendt fra min MAR-LX1A med Tapatalk
-
Fik du tingene til at virke? :)
-
Hej Niels,
Tja, jeg har på nuværende fået gear træk med tilspænding til at virke, og kan for så vidt også slå over på remtræk, men så mister jeg muligheden for tilspænding.
Her må det være nødvendigt at flytte et tandhjul for at få tilspænding. Hvis dette er det kompromit, der skal til, lever jeg nok med det 
Bare man ikke skal ændre hele gear opsætningen, hver gang man går fra det ene til det andet. Billedet viser det nuværende setup.
Mvh. Jack(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201222/6ae39221dc2d91ee7a4034f58686458a.jpg)
Sendt fra min MAR-LX1A med Tapatalk
-
Jeg glemte helt at spørge til manualerne...
Niels, jeg får en fejl, når jeg forsøger at åbne dit link til Dropbox. Jeg får en fejl med ugyldig pdf-format. Hvis jeg kopiere linket over i en browser, før jeg en fejl på Dropbox siden. Er det kun mig, der har problemer med at åbne linket?
Mvh. Jack(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201222/9c7f3b8f518581a92561dcfd338eeed4.jpg)
Sendt fra min MAR-LX1A med Tapatalk
-
Pas, jeg ved ikke hvorfor den driller. Prøv evt. igen? https://www.dropbox.com/s/7329tlehnc0vr3z/weiler_lz330_manual_sec_wat.pdf?dl=0
Det tandhjul du mangler til tilspændingen sidder bagved dobbelt tandhjulet der går på dit 120 tands hjul.
Hvis du ikke skærer gevind i øjeblikket kan du flytte det og så er tilspændingen mere stille, når gearene ikke benyttes.